رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن گلایه از دولت برای عدم تامین اتوبوس‌های وعده‌ داده‌ شده گفت:‌ تا این لحظه حتی یک اتوبوس به شهرداری تهران واگذار نشده است.
کد خبر: ۷۸۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 15 October 2019

به گزارش تابناک تهران از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران، محسن هاشمی در همایش فصلی مدیران شهرداری تهران که با حضور پیروز حناچی شهردار تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: لازمه این جلسه به دلیل حضور مدیران شهری و اجرایی این است که در آن با صراحت و بدون تکلف صحبت شود. همان‌طور که شهردار محترم هم گاهی تذکر می‌دهند، نباید امید را از دست بدهیم و از طرف دیگر کسی نباید در این جلسه از انتقادات دلگیر شود. خاصیت نظارت شورا گله‌های گاه به ‌گاه است، اما مهم این است که سعی کنیم تا در یک فضای تعاملی به نتایج مثبت برسیم.
وی ادامه داد: هفته تهران را پشت‌سر گذاشتیم که اقدامات مناسبی در آن انجام شد، فعالیت‌های که عمدتا فرهنگی بودند. البته اگر در این هفته به بخش‌های عمرانی و زیربنایی نیز توجه می شد، برنامه های هفته تهران می‌توانست بهتر عرضه شود.
هاشمی ادامه داد: اگر فقط به فکر حقوق کارکنان و نگهداشت شهر باشیم و برای پروژه‌های عمرانی اقدامی نکنیم، اساسا فلسفه مدیریت شهری زیر سوال می‌رود و بهبودی هم رخ نمی‌دهد چرا که استهلاک زیرساخت ها خدمات را به‌مرور از بین می‌برد. بنابراین، ناگزیر هستیم پروژه‌های عمرانی را دنبال کنیم. البته امروز مدیریت کشور و مردم دچار سختی هستند و باید مشکلات اقتصادی و رکود ناشی از تورم را نیز در نظر بگیریم اگرچه این دلیل نمی‌شود که بگوییم تمام مشکلاتمان به دلیل تحریم‌هاست و نمی‌توانیم وضع فعلی را تغییر دهیم. باید امیدوارانه با تصمیم‌های درست، خود را با شرایط فعلی وفق دهیم. اگر بخواهیم مثل گذشته عمل کنیم قطعا نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.
رییس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه متاسفانه از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنیم، تصریح کرد: مقامات کشور از جمله ریاست محترم جمهور، وزرای محترم نفت و راه‌وترابری و ... جمع شدند و تصمیم گرفتند ١٩ هزار اتوبوس برای شهرهای کشور تامین کنند. براساس استفاده از صندوق توسعه و تامین وزارت نفت قرار شد این بستر راه‌اندازی شود و حدود ١٢ هزار اتوبوس گازسوز برای کلانشهرها تامین شود. تا این لحظه حتی یک اتوبوس هم تامین نشده است در حالی ‌که بیش از یک سال از آن زمان گذشته است. می‌دانیم که وزارت صنعت و وزارت کشور علاقمند بودند این کار انجام شود، اما وقتی وارد موضوع شدند، عدم تطبیق با وضعیت موجود و عدم تفکر نسبت به توانمندی‌های داخلی باعث شده این موضوع هنوز هم حل نشود.
هاشمی عنوان کرد: مسایل مربوط به حمل‌ونقل شهری که طبقات پایین جامعه به آن نیاز دارند کم‌کم به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شوند. همین‌جا از مسئولین دولتی تقاضا دارم که رساندن اتوبوس ها به شهرداری‌ها را جدی بگیرند.
وی همچنین گفت: با توجه به این‌که مقام معظم رهبری بر تولید داخلی تأکید کردند، تولید این اتوبوس‌ها امکان پذیر است. البته مسایل دیگری نیز برای کمک به شهرداری‌ها مطرح است که آقای الویری پیگیری می‌کنند؛ مانند عوارض ارزش افزوده. متاسفانه به دلیل لایحه‌ای که به مجلس رفته سعی بر این است که در تعاریف نام عوارض را از روی درآمد بردارند و اسم مالیات روی آن بگذارند، با این روش این پول مستقیما به خزانه دولت واریز می‌شود. این گلایه را از دولت دارم، مجلس نیز توجه نمی‌کند که بخشی از درآمد شهرداری‌ها از طریق همین عوارض ارزش افزوده است. در این شرایط رکود، اگر پول به خزانه برود تا دوباره تخصیص داده شود، احتمالا این تخصیص اساسا اتفاق نمی‌افتد یا تبدیل به یک تخصیص نیمه‌کاره می‌شود. توقع ما از مجلس و دولت محترم این است که درآمد حاصل از عوارض ارزش افزوده برای شهرداری‌ها از بین نرود.
هاشمی ادامه داد: شهردار تهران تمام تلاش خود را در این زمینه می‌کند و کمیته درآمدی شهرداری را نیز مدیریت می‌کند. همه باید به این فکر باشند که حداقل پروژه‌های عمرانی را با استفاده از نقدینگی بخش خصوصی پیش ببرند. باید یک درآمد واقعی را از طریق مشارکت‌ها ایجاد کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بحث استفاده از TODیک موضوع شهرسازی است و یک موضوع درآمدی نیز به شمار می‌رود. معاونت های مالی و شهرسازی می‌توانند از این امکان استفاده کنند. سه دستگاه تی‌بی‌ام که در شهر داریم نباید بی‌کار بمانند چرا که با یک قرارداد مشارکتی تی‌اودی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. بخشی از خط ۶ که افتتاح شد هم براساس همین طرح انجام شد. همچنین، پارکینگ‌هایی در سطح تهران مثل پارکینگ کنار باغ کتاب که مشکلاتی نیز درموردشان وجود دارد، می‌تواند به روش مشارکتی به سرعت ساخته شود، البته در حال حاضر انجام آن با تاخیر زیادی مواجه شده است.
هاشمی تأکید کرد: باید بیشتر با دید امیدوارانه نسبت به فعالیت های اجرایی در شهر و به صورت عملگرایانه کار را دنبال کنیم تا در دو سال باقیمانده از عمر شورای شهر شاهد فعالیت‌های ارزشمندی باشیم و توقع مردم را برآورده کنیم. به همین خاطر است که در اسناد برنامه سوم منابع را افزایش دادیم و عدد ۱۰۹ هزار را به ١۵٠ هزار میلیارد تومان برای ۵ سال اضافه کردیم.
رییس شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: بودجه غیرنقدی شهرداری هم هنوز به صورت کامل فعال نشده است. امیدوارم این اتفاق زودتر بیافتد تا بتوانیم بخشی از مشکلاتمان را ازطریق بودجه غیر نقدی حل کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار