معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۲ فقط ۳۰ درصد مدارس کشور ایمن بودند گفت: امروز شاهد هستیم که بیش از ۷۰ درصد مدارس کشور ایمن سازی شده است.
کد خبر: ۷۸۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 15 October 2019

به گزارش تابناک تهران، مهرالله رخشانی‌مهر روز سه‌شنبه در آیین افتتاح همزمان حدود ۲ هزار پروژه آموزشی کشور و ۱۰ هزار کلاس جدید درس به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان دماوند با حضور معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: مهرماه سال گذشته حدود هفت هزار کلاس درس آماده و تحویل دانش آموزان شد و امروز با حمایت خیرین و دولت در شرایطی قرار گرفته ایم که میانگین سرانه فضاهای آموزشی در مدارس از یک و نیم متر قبل از انقلاب به ۵.۲۱ صدم افزایش یافته است.

وی گفت: طی سال ۱۳۹۸ تمامی مدارس خشتی و گلی جمع آوری شده است و از معاون اول رئیس جمهوری دعوت می‌کنم که در جشن جمع آوری مدارس خشتی و گلی میهمان ویژه آموزش و پرورش باشد.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه استاندارسازی سیستم‌های گرمایشی و جمع آوری بخاری‌های نفتی تخصیص یافته است، افزود: جشن جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در مدارسی که دارای زیرساخت گاز شهری هستند را همزمان با شروع فصل سرما در استان اردبیل برگزار خواهیم کرد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین فضای آموزشی بودند که امسال استان کردستان به بالای خط میانگین سرانه فضای آموزشی رسیده است و دو استان گیلان و گلستان هم به‌زودی به بالای خط میانگین خواهند رسید.

وی با تاکید بر نقش خیرین مدرسه‌ساز اظهارداشت: در شرایطی که دشمن قسم خورده نظام، رنج و محنت سیل و آوار بلایای طبیعی را فرصتی برای ایجاد نارضایتی و کوبیدن بر طبل ناکارآمدی نظام می‌دانست توجه دولت و نظام به امر مدرسه‌سازی افزون بر بی‌اثر کردن این خباثت‌ها، لبخندهایی از شادی و رضایت، حس خوب و احساس تعلق به ایران در کودکان و نوجوان را بدرقه هر روز این مرز و بوم می کند.

رخشانی‌مهر گفت: با وجود اقدامات انجام شده در مدرسه‌سازی ۳۰ درصد فضای آموزشی کشور که عموما در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان و سیستان و بلوچستان قرار دارند همچنان نیازمند توجه ویژه و حمایت هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افزود: استان های البرز، تهران، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی با خط میانگین فضای آموزشی فاصله قابل توجهی دارند که کاهش این فاصله با توجه ویژه دولت و همت خیرین مدرسه ساز امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۶ هزار کلاس درس نیمه تمام از محل اعتبارات دولتی و حدود ۱۴ هزار کلاس درس از محل پروژه‌های مشارکتی نیمه تمام در کشور وجود دارد، اظهارداشت: در صورت تکمیل این پروژه‌ها هفت و نیم میلیون مترمربع به فضای آموزشی کشور اضافه خواهد شد.

رخشانی‌مهر گفت: خیرین از تعهد و ظرفیت پنج هزار میلیارد تومانی برای سال ۹۹ خبر دادند و چنانکه دولت هم به تعهد خود به همین میزان عمل کند، علاوه بر تکمیل پروژه های نیمه تمام ، وعده تکمیل ۲۵ هزار کلاس درس را می‌دهم که در صورت تحقق، جهش و تحولی ماندگار در امر مدرسه سازی را شاهد خواهیم بود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش در فرهنگ دینی افزود: اندیشمندان، آموزش و پرورش را زیربنای توسعه می دانند؛ مرحوم دکتر عظیمی چهره نام آشنای کشورمان در کتاب «اقتصاد ایران امروز» می نویسد که کشورهایی مثل ما فرایند توسعه را فرایندی مکانیکی دیدند؛ آنها دیدند کشورهای توسعه یافته کارخانه، راه آهن و فرودگاه دارند و فکر کردند اگر این اجزا را کنار هم قرار دهند، توسعه حاصل خواهد شد.

وی بیان کرد: این در حالی است که یکی از استراتژی‌های ویژه برای توسعه اقتصادی این است که به سراغ مدارس برویم و حتی اگر لازم باشد برای مدتی از پروژه‌های بزرگ چشم بپوشیم.

رخشانی مهر افزود: مرحوم عظیمی تاکید می‌کند که سرمایه‌های ما در چاه‌های نفت یا در بانک‌ها نیست، سرمایه های ما در دبستان‌ها نشسته اند، وی همچنین از یکی از برندگان جایزه نوبل نقل می‌کند برای درک اینکه آیا جامعه ای در آینده به توسعه دست پیدا می کند به جای بررسی فناوری های آن جامعه که از ظواهر توسعه است، باید میزان خلاقیت، پرسشگری، تعقل، روحیه کار جمعی و تنوع طلبی کودکان آن کشور را سنجید.

وی اضافه کرد:‌ اگر می خواهید ببینید کشوری توسعه یافته است، به کارخانه ها و صنایع آن نگاه نکنید، کافی است سری به مدارس آن بزنید که اگر محیط آموزشی آن و روش های آموزشی آنان محیطی آرام، خلاق و نوآورانه بود بدانید نسلی که در حال تربیت است، می تواند در آینده جامعه را با خلاقیت خود توسعه دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار