استاندار ایلام ؛
استاندار ایلام با تاکید بر اینکه توزیع اعتبارات باید بر اساس منافع ملی باشد، گفت: ۷۰ درصد اعتبار زیرساخت‌های استان سهم اربعین است که باید در تخصیص بودجه به این موضوع مهم لحاظ شود.
کد خبر: ۷۸۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰ 16 October 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ قاسم سلیمانی دشتکی  در جمع خبرنگاران در پایانه مرزی مهران اظهار داشت: زیرساخت‌های استان ایلام در خدمت منافع ملی است و ۷۰ درصد سهم اربعین در این حوزه باید به صورت ملی دیده شود و توزیع اعتباراتاز سوی مسئولان کشوری نیز باید بر این اساس باشد.

وی با بیان اینکه اربعین فرصتی برای دفاع رسانه‌ها از استان است، افزود: اربعین یک مساله مهم سیاسی، مذهبی و انقلابی است و مهران نیز میعادگاه زائران اباعبدالله(ع) در نقاط مختلف کشور است.

استاندار ایلام یادآور شد: اقتصادی کردن اربعین مقوله مهمی است که باید به آن توجه شود و برای رونق بخشیدن به آن در این ایام هم اکنون بعضی از فروشگاه ها و مغازه ها از مهران تا پایانه مرزی ایجاد شده است.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: امسال نسبت به سال قبل تاکنون ۶۵ درصد افزایش ورود و ۶۰ درصد نیز افزایش خروجی زائر داشته ایم و با حمایت ارگان های مختلف نظامی، دولتی، امنیتی، سیاسی و ... با تقویت زیرساخت ها یک حماسه خلق شده است.

وی اضافه کرد: انتظار می رفت زائران سفر خود را از ۱۷ مهرماه آغاز کنند اما با ورود زود هنگام خود ما را غافلگیر کردند تا خدمات خود را از چهارم مهر آغاز کنیم.

استاندار ایلام گفت: روزهای اول مشکلاتی از قبیل تامین آب وجود داشت که رفع شد و هم اکنون برای تامین آب مورد نیاز زائران ۱۵ کیلومتر در داخل خاک عراق به صورت روزانه آبرسانی می شود و ۲۰ تانکر آب رسانی نیز در ۲ سوی مرز فعال هستند.

سلیمانی دشتکی افزود: هفت میلون بطری آب معدنی برای موج برگشت ذخیره شده و با همکاری بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت واحدهای سیار آب سرد کن و بسته بندی مستقر هستند.

وی در خصوص موکب های اربعین نیز گفت: ارگان های مختلف مانند ارتش، سپاه، هلال احمر و ... باید تلاش کنند موکب و سوله دائمی داشته باشند تا در طول سال برای ذخیره و انبار از آن استفاده شود و در اربعین نیز بعنوان موکب مورد استفاده قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بیش از یک هزار چشمه سرویس بهداشتی و ۱۶۰ مورد حمام و مسجد ایجاد شده و در آن سوی مرز مهران در خاک عراق نیز ۲ هزار متر تسطیح زمین صورت گرفته است.

سلیمانی دشتکی گفت: امسال برای اولین بار مسیر پایانه برکت، پل زائر و پارکینگ اربعین جداسازی شد و تمام موکب ها به صورت مجتمع و پراکنده در طول مسیر ایلام تا پایانه مهران مستقر هستند.

وی اضافه کرد: موکب کارزان که با حمایت بنیاد مستضعفان ایجاد شد بعنوان موکب نمونه با تمام امکانات در حال خدمت رسانی به زائران اربعین است.

استاندار ایلام در خصوص موج بازگشت زائران نیز اظهار داشت: برای موج برگشت ۲ پیش بینی صورت گرفته است، یکی اینکه با توجه به ورود زود هنگام زائران بتدریج به کشور بازگردند بطوریکه روزانه ۲۰۰ هزار نفر در شبانه روز متوسط بازگشت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی دیگر بعد از اربعین اینکه موج بازگشت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در شبانه روز داشته باشیم، تاکید کرد: با وجود حجم عظیم جمعیت در این زمینه مشکل امنیتی نداشته و اشراف امنیتی بر تمام نقاط داریم.

سلیمانی دشتکی در خصوص نیروهای خدماتی شهرداری در مهران نیز گفت: با وجود تلاش شهرداری ایلام و اعزام ۴۰۰ نفر از شهرداری استان های معین بدلیل حجم جمعیت، تراکم زباله در برخی نقاط دیده میشود اما نیروها در حال فعالیت و پاکسازی هستند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد تصادفات بدلیل خستگی و خواب آلودگی است نه مشکل زیرساختی جاده که زائران باید برای سالم رسیدن به مقصد استراحت نموده سپس به سفر خود ادامه دهند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار