معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت : چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان فارس در زمینه سلامت روان غربالگری شده‌اند، ۶۵۷ هزار نفر به عنوان افراد در معرض خطر شناسایی و ۱۸۱ هزار نفر تحت مراقبت قرار گرفته‌اند و کار مراقبت از این افراد در حوزه‌های مختلف سنی مردان و زنان انجام می شود.
کد خبر: ۷۸۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 17 October 2019

 

دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته ملی سلامت روان روز چهارشنبه فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه را در امر ارتقای سلامت روان جامعه تشریح کرد و از اجرای طرح رایگان شدن داروهای اعصاب و روان در سه شهرستان خرامه، فیروزآباد و داراب خبر داد تا بیماران اعصاب و روان بتوانند داروهای خود را به راحتی دریافت کنند؛ همچنین در ۶ بیمارستان دولتی، کلینیک های سلامت روان ایجاد شده است.

دکتر همتی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هفته سلامت روان که از ۱۸ تا ۲۴ مهر برگزار می شود گفت: سلامت روان یک موضوع اجتماعی است که باید به آن توجه شود، موضع های مرتبط با سلامت روان ریشه و پایه اجتماعی دارد و تمام سازمان ها و نهادها می توانند برای رفع این مسایل در جامعه، مشارکت کنند.

او با اشاره به شعار هفته سلامت روان سال ۹۸ با موضوع «سلامت روان و نشاط اجتماعی» افزود: نشاط اجتماعی هدفی است که تنها با شعار تحقق نمی یابد و باید به صورت عملی به آن پرداخته شود.

دکتر همتی افزود: در زمینه سلامت روان اقدامات مختلفی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده و آموزش های مختلف در زمینه تحکیم خانواده و نقش مهارت های زندگی در ارتقای سلامت روان و افزایش نشاط اجتماعی در حوزه های مختلف جامعه به مردم ارایه شده است، اما این اقدامات باید به صورت یک کار اجتماعی و با مشارکت سایر اداره ها و سازمان ها، مورد توجه باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در سال گذشته و در حوزه سلامت روان، ۸۰ کارشناس ارشد سلامت روان در ۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت مستقر شدند که بخشی از فعالیت آنها ارایه مشاوره رایگان به افرادی است که از سوی مراقب سلامت و پزشک ارجاع می شوند، بخش دیگری از فعالیت این افراد نیز به تشکیل جلسات در مساجد و مدارس و ارایه اطلاعات و آگاهی به مردم اختصاص می یابد.

این مقام مسوول بیان کرد: بحث آموزش مهارت های زندگی مانند مهارت های ارتباطی، مهارت های فرزندپروری و مدیریت خشم از دیگر اقدامات دانشگاه در این حوزه است؛ در موضوع مدیریت خشم و مهارت های ارتباطی ۲۲۸ هزار نفر در سال ۹۷ آموزش دیدند که نسبت به سال ۹۶ با افزایش ۵۴ درصدی همراه بود.

دکتر همتی افزود: با توجه به اهمیت فرزندپروری، در سال ۹۷ تکنیک های تربیت فرزندان به ۱۵۲ هزار نفر از والدین آموزش داده شد که نسبت به سال پیش از آن، ۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی از تهیه و تدوین سند ملی سلامت روان خبر داد و اضافه کرد: این سند ملی مشخص می کند که چه سازمان ها و نهادهایی در حوزه سلامت روان باید فعالیت کنند و نقش هر سازمان در این زمینه تعیین شده است و فعالیت سازمان های عضو، پایش و بررسی می شود، نقش و ترویج سلامت روان تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و تمام سازمان ها باید در این زمینه مشارکت و تلاش کنند.

معاون بهداشت دانشگاه بر لزوم آموزش اصول ابتدایی سلامت روان در مدارس و دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه های حمایتی این معاونت، مراقبت از اختلالات روانی پس از حادثه است که در این حوزه نیز در سال ۹۷، بیش از هشت هزار نفر در مناطق سیل زده استان و کشور آموزش های لازم را دریافت کردند، در جریان سیل نوروز امسال نیز تیم های معاونت بهداشت دانشگاه حضور فعال داشتند و خدمات لازم را به مردم ارایه دادند.

دکتر همتی با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری در حوزه سلامت روان بیان کرد: در همین راستا ۱۵۰ مدرسه پرخطر از نظر آسیب های اجتماعی شناسایی شدند و آموزش های لازم به ۱۵۸ هزار نفر از دانش آموزان، والدین، مربیان، معلمان، کارکنان و سرویس های حمل و نقل مدارس، ارایه شده است.

معاون بهداشت دانشگاه، اعتیاد و اختلالات مصرف مواد مخدر را یکی از مسایل مهم جامعه برشمرد که در سال ۹۷ برنامه ها و آموزش های لازم در این زمینه به ۱۴۴ هزار نفر ارایه شده است.

دکتر همتی با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع خودکشی، بحث پیشگیری از خودکشی را یکی از برنامه های زیر پوشش این معاونت عنوان کرد و افزود: در حوزه خودکشی باید به دو موضوع کاهش اقدام به خودکشی و کاهش میزان فوت ناشی از خودکشی توجه شود.

هفته سلامت روان از ۱۸ تا ۲۴ مهر ماه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار