عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  تخصیص مالیات به نان سفید و اختصاص سوبسید به نان کامل را تنها راه حل حذف نان سفید و جایگزینی نان کامل بر سر سفره های مردم دانست.
کد خبر: ۷۹۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 20 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک ، موسی صالحی که یکی از مخالفان به جد نان سفید است و معتقد که  مصرف نان سفید در خانوارها عامل بروز بیماری ها از جمله دیابت،  کبد چرب،  یبوست  و چربی خون میشود  در نشستی که به منظور بررسی کیفیت نان برگزار شده بود، افزود: امروزه آرد سفید، آردی که صددرصد سبوس گیری شده است را تبدیل به کیک، کلوچه، بیسکویت، شیرینی و ماکارانی و نان می کنند که محصولی جز چاقی و بروز انواع بیماریهای غیرواگیردار برای مصرف کنندگان ندارد.

وی با بیان اینکه دولت به خاطر اینکه نان مردم را تامین کند در حالی سوبسید 35 درصد، 75 درصد و 65 درصد به گندم و آرد اختصاص داده است که نان ارزان به دست مردم برسد، ادامه داد: تحویل نان ارزان به دست مصرف کننده در حالی صورت می گیرد که نان با آرد ضعیف و کاملا سفید و سبوس گیری شده تولید میشودکه نه تنها خاصیتی برای سلامتی بدن ندارد بلکه مضر سلامتی نیز است.

صالحی گفت: از آنجائی که قیمت تمام شده تولید نان کامل و سبوس دار سه برابر قیمتی است که نان سفید و لواش دارد بنابراین مردم بیشتر به سمت خرید نان های سفید می روند نان هایی که تنها مصرف یکی از آن سیری ایجاد نمی کند و همین مسئله سبب شده با مصرف بیش از حد نان شاهد چاقی و در پی آن فشارخون در بین مردم باشیم .

وی اعلام کرد: این در حالی است که با مصرف یک چهارم نان کامل و سبوس دار تمام املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن تامین و بدن احساس سیری می کند و از بروز چاقی و در ادامه آن انواع بیماریهای غیر واگیر جلوگیری می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه سالم و غلات کامل افزود: این نوع دخالت دولت و اقدام غیر کارشناسی آن سبب شده که شاهد تولید و ترویج نان سفید و لواش در حالی باشیم که عدم حمایت دولت از تولید نان کامل و سبوس دار باعث حاشیه رفتن تولید کنندگان این نوع نان شود و سلامتی مردم در معرض خطر جدی بیماریهای غیرواگیر دار قرار گیرد.

 

افزایش بیماری سندرم متابولیک در ایران به خاطر مصرف نان سفید

وی با اشاره به اینکه چرا باید دولت برای تولید نان سفید و لواش که به روش نامناسبی پخت میشود و برای مردم و اقتصاد هم مضر است سوبسید بدهد اما برای نان کامل که روش تخمیر را کامل گذرانده و باعث ایجاد انرژی برای انسان ها می شود و سبب درست فکر کردن و تصمیم درست میشود و بدن را در مقابل بیماریها ایمن می کند ،حمایتی صورت نگیرد، گفت:  تنها راه نجات از این هشدار جدی برای سلامتی تخصیص سوبسید به نان سبوس دار و نان کامل  و گرفتن مالیات از تولید کنندگان نان سفید است.

صالحی با بیان اینکه حمایت دولت از نانی که با آرد 18 درصد تولید می شود یعنی ریختن سود کلان به جیب کارخانه دارها و ایجاد یک جامعه بیمار که تنها با مصرف آرد سفید شکل گرفته است، اظهار داشت: اگر از 100 تن گندم ، 82 تن آرد تولید و 18 تن آن سبوس گیری بشود یعنی سود کلان به جیب کارخانه دار و تولید نان از آردی که هیچ ارزش غذایی ندارد و مساوی بالا رفتن آمار بیماری سندرم متابولیک به مرز 48 و نیم درصد در ایران که در دنیا آمار این بیماری 4.2 درصد و حداکثر 11 درصد است.

وی گفت: همچنین تولید نان از آرد سفید باعث شده که میانگین مصرف گندم در ایران دو و نیم برابر مصرف گندم در جهان شود .

عضو هیئت مدیره دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:  امروزه تمایل مردم به مصرف نان های سفید افزایش یافته است زیرا که اکثر کارهای مردم فست فودی شده است و از آنجائیکه خوردن نان سفید راحت تر است و به محض اینکه در دهان گذاشته میشود، آب میشود  اما مصرف نان های کامل و سبوس دار به سختی است ونیاز به جویدن بیشتری دارد بنابراین در طی این سالها ذائقه مردم تغییر کرده است، گفت:

وی افزود: گندمی که برای تولید نان لواشی ها استفاده میشود کیلوی 650 هزار تومان است و این در حالی که قیمت واقعی که از کشاورزان خریداری میشود، کیلویی 1800 تا 2 هزار تومان است .

وی گفت: با تخصیص سوبسید از سوی دولت قیمت نان می شکند وبا یک سوم به دست مصرف کننده میرسد که نانوایان با آرد ضعیف و سفید نان تولید می کند که بخش زیادی از این نان به خاطر کیفیت بد آن دور ریخته میشود.

صالحی ادامه داد: در این حالت نانوا ،  گاوداری ها و دامداران نان های مانده و نان های سفید را به قیمت گران تر از نانوا می خرد و به مصرف دام می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار