دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان:
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: بارگزاری های جدید بر مناب آب زاینده رود تا اطلاع ثانوی ممنوع است و این ممنوعیت تا زمان تعیین تکلیف تخصیص های هر استان و شفاف سازی در مصارف آب در این حوضه است.
کد خبر: ۷۹۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹ 20 October 2019

اسفندیار امینی در گفت و گو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: در جلسه دهم شورای عالی آب به صراحت آورده شده است که  مطابق با بند 2،  بارگزاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص های هر استان و شفاف‌سازی مصارف آب در این حوضه ممنوع می باشد.(وزارت نیرو با همکاری استانداری اصفهان مسئول اجرایی مصوبه می باشد)

وی بیان داشت: در بند های ب و د مصوبات جلسه پانصد و دهم شورای امنیت کشور نیز مصوب شد که بارگذاری جدیدی بر رودخانه زاینده رود انجام نشود .

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در جلسه 24 شورای عالی آب آورده شده که مطابق بند شش اطلاع رسانی لازم انجام شود که مردم اطلاع و اطمینان از اجرای قاطع مصوبات شورای عالی آب داشته باشند.

وی ادامه داد: بند 3 نیز در مورد عدم بارگذاری جدید بر منابع آب حوضه باید طرح‌هایی که هنوز شروع نشده اند و مجوز ندارند متوقف شده و آنهایی که در حال اجرا هستند و دارای مجوز و تخصیص آب هستند ولی حسب نظر وزارت نیرو امکان تامین آب برای آنها وجود ندارد، متوقف شده و خسارت سرمایه‌گذاری انجام شده نیز پرداخته شود در این زمینه وزیر نیرو باید قاطعانه و به صورت جدی موارد را با استانداران مرتبط منعکس نمود و استانداران نیز باید آن را عملیاتی نمایند.

امینی اضافه کرد: در جلسه سیزدهم شورای عالی آب گفته شد که بر اساس بند 2 کل حجم آب حاصل از آورد طبیعی حوضه زاینده رود و تونل کوهرنگ یک شامل تنظیمی سد زاینده رود فقط به حق آبه داران سهم آ به بران و محیط زیست رودخانه و تالاب گاوخونی اختصاص می‌یابد و هیچ بخش دیگری از جمله صنعت و شرب( به جز ۳۰ میلیون متر مکعب آب شرب اصفهان مطابق سهمیه پیش از احداث سد و کوهرنگ یک) از آن برداشت نخواهد کرد در صورت بروز خشکسالی و کاهش آورد رودخانه زاینده‌رود تحویل آب کلیه بخش‌های فوق متناسب با کاهش آورد کاسته خواهد شد.

وی بیان داشت:  در مورد بند ۴ مصوبه پیشنهادی، مقرر شد موضوع در شورای هماهنگی مدیریت حوزه آبریز زاینده رود مورد بررسی مجدد قرار گیرد(موضوع بند ۴ پیشنهادی آب انتقالی از طریق تونل های کوهرنگ ۲ و ۳، چشمه لنگان، خدنگستان و سد بهشت آباد  فقط برای مصارف شرب به منطقه اصفهان، کاشان و برداشت ها و تخصیص های استان چهارمحال و بختیاری اختصاص می یابد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: در صورت کاهش آب انتقالی به زاینده‌رود سامانه های فوق، توزیع آب بین هر یک از مصرف کنندگان سه گانه(اصفهان، کاشان و چهارمحال و بختیاری) متناسب با میزان کاهش، کاسته خواهد شد).(ظرف مدت یک ماه توسط وزارت نیرو)

وی اعلام کرد: در بند ۳ آمده است که در هر شرایطی(از جمله خشکسالی های سخت) در صورتی که سایر بخش‌های مصرف وزیر صنعت و شرب نیازمند به برداشت و استفاده از سهم حقابه داران  باشند، موظف به تامین خسارت به حقآبه بران و سهم آبه بران خواهند بود. برنامه سال ۹۳ توسط وزارت نیرو در خصوص تغییرات در سهم حقابه بران و سهم آبه بران ارائه خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار