تاپایان توزیع آب کشت پاییزه صورت خواهد گرفت؛
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از تداوم جریان آب زاینده‌رود به سمت تالاب بین المللی گاوخونی تا زمان توزیع آب کشت پاییزه خبر داد و گفت: تا پایان مهر ماه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی شده است.
کد خبر: ۷۹۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 23 October 2019

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مسعود میرمحمد صادقی در جلسه کارگروه صیانت از منابع آب استان اصفهان، اظهار کرد: روزانه به‌طور متوسط در ورودی تالاب بین‌المللی گاوخونی نزدیک به سه مترمکعب بر ثانیه آب وارد می‌شود و فعلاً رهاسازی آب به سمت این تالاب با توجه به وجود حداقل حجم آب شرب مطمئن در مخزن سد زاینده‌رود تا توزیع آب کشاورزی پاییزه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده‌رود در پایان مهر ماه به ۴۳۷ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: در این تاریخ ورودی به سد حدود ۱۳مترمکعب و خروجی آن حدود ۲۴ مترمکعب بر ثانیه است و از این مقدار ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به‌طور اختصاصی برای محیط زیست، رودخانه و اکوسیستم آن در نظر گرفته شده و با توجه به طول مسیر، برداشت‌های غیرمجاز و مشروب شدن زمین‌های اطراف بستر رودخانه، تنها بخشی از آن به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی مطالبه ملی است، افزود: طبق مصوبه وزارت نیرو ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه محیط زیست برای رودخانه، اکوسیستم آن و تالاب بین‌المللی گاوخونی در نظر گرفته شده است و تمام تلاش ما این است که با توجه به فاصله ۸۵ کیلومتری شبکه‌های آبیاری و تالاب با صرفه‌جویی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، حداکثر آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی برسد.

وی تاکید کرد: احیای گام به گام تالاب بین‌المللی گاوخونی با مشارکت تمام دستگاه‌های درگیر در کارگروه‌هایی نظیر صیانت از منابع آبی استان عملی می‌شود.

میر محمد صادقی با تاکید بر اینکه رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی و محیط زیست تا زمان توزیع آب کشت پاییزه ادامه دارد، یادآور شد: زمان مناسب برای رهاسازی آب کشت پاییزه، نیمه دوم آبان ماه است.

وی با بیان اینکه مؤسسه تحقیقات آب در سال آبی جدید بارش‌های نرمال را در سرشاخه‌های زاینده‌رود پیش‌بینی کرده است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مصرف آب در بخش کشاورزی است و با توجه به تدوین الگوی کشت و تحول در بخش کشاورزی امیدواریم انضباط آبی را به بهترین شکل در استان شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار