تحقیقات اولیه حاکی از آن است که پسماند‌های یک کارخانه بالا دست دنیای کوچک ماهیان را گل آلود کرده است، اما این یک احتمال محسوب می‌شود و حالا باید منتظر ماند و دید چه کسی مسئول مرگ هزاران ماهی در بستر رودخانه قره‌سو است.
کد خبر: ۷۹۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 24 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، انگار در بالادست رودخانه خبری است، شاید پسماند کارخانه‌ای کام شیرین رود را تلخ کرده است.

رودخانه قره سو و در حاشیه شهرک کرناچی چند روزی است که ماهی‌ها در آن تلف می‌شوند. انگار بی‌مهری با طبیعت تمامی ندارد؛ همین چند روز پیش بود که در راوند اسلام‌آباد غرب به دلیل نشت پسماند کارخانه‌ای بیش از ۶ هزار ماهی تلف شدند.

هنوز علت دقیق تلف شدن ماهی‌ها مشخص نیست، در کنار رودخانه قره‌سو یک واحد صنعتی قرار دارد که تمام اکسیژن رودخانه را مصرف و سبب اتلاف آبزیان می‌شود تا فاجعه محیط زیست، فقط محدود به مرگ ماهی‌ها نشود و تمامی حیات رودخانه در معرض نابودی باشد.

نخستین احتمال ورود پساب یک کارخانه به رودخانه

حسین فلاحتی، رئیس اداره محیط زیست کرمانشاه در مورد علت مرگ هزاران ماهی در رودخانه قره‌سو گفت: احتمالاً ورود پسماند یکی از واحد‌های صنعتی استان کرمانشاه سبب مرگ ماهی‌ها شده است.

وی افزود: براساس آزمایش‌هایی که بر روی آب رودخانه انجام داده‌ایم، پساب کارخانه تمام اکسیژن آب را گرفته و همین موضوع سبب تلف شدن آبزیان شده است و از مردم می‌خواهیم از مصرف ماهی‌های رودخانه خودداری کنند.

پیگیری دستگاه‌های مرتبط درباره اتلاف ماهی‌های بستر رودخانه قره سو

بهمن خدادادیان، مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به تلف شدن هزاران ماهی در رودخانه قره‌سوی کرمانشاه اظهار داشت: از چند روز گذشته چند کارخانه که در مسیر رودخانه قرار دارند پساب خود را وارد قره‌سو کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این پساب بار اسیدی و شیمیایی بسیار زیادی داشته و سبب تلفات تعداد زیادی ماهی شده است عنوان کرد: شهرداری، بهداشت، دامپزشکی و محیط زیست با همکاری نیروی انتظامی و محوریت فرمانداری در حال پیگیری موضوع هستند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه به تسنیم گفت که نمونه‌برداری‌ها انجام شده است و باید با مدیریت کارخانه خاطی برخورد قاطعی انجام شود، زیرا محیط زیست و حیات مردم کرمانشاه در معرض تهدید قرار دارد.

خدادادیان از مردم درخواست کرد از خرید هرگونه ماهی از دستفروشان و دوره‌گرد‌ها خودداری کنند و ماهی مصرفی را از فروشگاه‌های بزرگ خریداری کنند و اجرائیات شهرداری نیز تانکر‌هایی که در شرایط نامناسب اقدام به عرضه ماهی می‌کنند را جمع‌آوری می‌کند.

وی افزود: در محله کرناچی برخی اقدام به جمع‌آوری ماهی‌های اطراف رودخانه کرده‌اند و تصور می‌کنند مصرف این ماهی‌ها بی‌خطر است، ولی این ماهی‌ها آلوده به مواد سمی و فلزات سنگین هستند و مصرف آن‌ها در کوتاه‌مدت ممکن است عوارضی نداشته باشد، اما در بلندمدت سبب بیماری‌های کبد و سرطان خواهد شد.

وی با اعلام اینکه تعدادی از افراد سودجو حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو ماهی مرده اطراف رودخانه را برای فروش جمع‌آوری کرده بودند که شناسایی شدند گفت: مردم می‌توانند در صورت بروز مشکلی با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی یا ۱۹۰ بهداشت تماس بگیرند.

اتلاف ماهی‌های قره سو به دلیل پساب رودخانه همچنان یک فرضیه است

فریدون یاوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این رابطه گفت: به دلیل آلودگی ناشی از ورود پساب صنعتی به رودخانه قره‌سو کرمانشاه و راوند اسلام‌آباد غرب تعداد زیادی آبزیان به‌ویژه ماهی تلف شد که بررسی میدانی کارشناسان محیط زیست پیرامون علت این حادثه زیست محیطی، نشان از تغییر رنگ آب رودخانه و ورود پساب صنعتی دارد که با انجام نمونه‌برداری و برآورد تلفات، بررسی‌ها ادامه دارد.

وی که در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه سخن می‌گفت: افزود: تلف شدن ماهی‌ها به دلیل ورود پساب به این رودخانه یک فرضیه است و در حال حاضر موضوع در کنترل محیط زیست قرار دارد.

یاوری خاطرنشان کرد: از طریق رسانه‌ها، محیط زیست و مرکز بهداشت برای عدم استفاده از این ماهی‌های تلف شده اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و به مردم هشدار دادیم این ماهی‌ها را استفاده نکنند.

وی عنوان کرد: با اعلام نتیجه، بررسی نمونه‌برداری و آزمایش‌ها، علت اصلی این حادثه و میزان خسارت وارده مشخص و با متخلفان این حادثه برخورد قانونی می‌شود.

علت اتلاف ماهی‌ها تا حدودی مشخص است.

اما آذر، ولی زاده معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این رابطه گفت: در بالادست رودخانه قره‌سو یک منبع آلودگی صنعتی وجود دارد که به نظر می‌رسد علت آلودگی رودخانه و تلف شدن ماهی‌های این رودخانه، آزاد کردن پساب این کارخانه در رودخانه قره‌سو باشد.

ولی زاده با اشاره به اینکه این واحد صنعتی تصفیه خانه دارد، اما میزان تولیدش بیشتر از ظرفیت این تصفیه خانه است عنوان کرد: به همین دلیل بخش اعظم پساپ این کارخانه وارد یک سری کانال‌ها شده که به رودخانه ریخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ورود پساب سبب شده دو لاین در رودخانه شکل بگیرد خاطرنشان کرد: لاینی که حاوی پساب است هرچه به سمت پایین‌تر می‌آید با آب رودخانه ممزوج می‌شود و ماهی‌هایی که در این رودخانه هستند به دلیل کم شدن شدید اکسیژن به کناره رودخانه می‌آیند.

ولی زاده با بیان اینکه این ماهی‌ها به شدت سمی هستند و به راحتی می‌توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری‌ها را کارشناسان امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست انجام داده‌اند و برای بررسی و آنالیز این نمونه‌ها تحویل داده شده‌اند و منتظر اعلام نتایج نهایی این آزمایش‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: پس از اعلام نتایج کلینیکی، جهت برخورد قضایی با مسبب یا مسببان این آلودگی، خدمت دادستان گزارش نهایی و مدارک را ارائه خواهیم داد.

از مجاری حقوقی پیگیری خواهیم کرد

ابراهیم شکیبا معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در مورد مشاهده مسمومیت ناشی از مصرف ماهی گفت: بررسی‌های اولیه محیط زیست و دامپزشکی گزارش شده است، اما قطعیت ندارد که به‌طور رسمی اعلام شود.

وی با بیان اینکه احتمال اینکه پساب یکی از کارخانه‌های اطراف عامل مرگ و میر ماهیان است بیان کرد: با اعلام نتایج محیط زیست همکاران مرکز بهداشت به عنوان ناظر سلامت مردم از مجاری حقوقی پیگیر پرونده خواهند بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار