پژوهشگر مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
متخصص تغذیه و پژوهشگر مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بین رعایت اصول تغذیه صحیح و کاهش ابتلا به  بیماریهای مزمن رابطه مستقیمی وجود دارد و هر گاه اصول تغذیه صحیح از سبک زندگی خانواده ها حذف شد شاهد بروز  بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان هستیم.
کد خبر: ۷۹۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱ 24 October 2019

 فاطمه شیرانی در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص تاثیرات و نقش اصول تغذیه صحیح بر سلامت جسمی و روحی افراد  اظهار داشت: در خانواده ای که سبد غذایی خود را با غلات کامل و نان سبوس دار و حبوبات پر کرده اند شاهد سلامتی جسمی و روانی بالاتری  هستیم.

وی بیان داشت: تنها با رعایت اصول تغذیه صحیح و مناسب میتوان از بروز چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان، و دیابت پیشگیری کرد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه باید دغدغه سلامتی را در مردم و متولیان سلامت جامعه ایجاد کرد، گفت: لازم است که آگاهی مردم را نسبت به اصول تغذیه صحیح و انتخاب محصولات غذایی سالم افزایش دهیم که این افزایش آگاهی و مطالبات مردمی قطعا به حذف محصولات ناسالم منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه گرایش مردم به غذاهای فست فودی باعث شده مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری در سطح جامعه زیاد شود و شیوع چاقی و عوارض ناشی از چاقی را افزایش دهد،

شیرانی اضافه کرد در محصولات غذایی مختلف میزان انرژی، روغن ترانس، نمک، شکر و چربی بصورت نشانگر تغذیه ای ذکر شده است و خانواده ها باید با آگاهی و دقت بالا مواد غذایی که کمترین میزان این مواد را دارند، استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی صحبت از تغذیه نامناسب می شود تنها اشاره به فست فودها میشود در صورتی که مواد اولیه بسیاری از کارخانجات مواد غذایی و در نهایت محصولات غذایی وارد شده به بازار از کیفیت نامناسبی برخوردار است، گفت: وقتی هدف ارتقا تغذیه صحیح در جامعه است باید محصولات غذایی از مزرعه تا سفره ی مردم سالم و با کیفیت باشد.

وی ادامه داد: تمام تلاش بر این است که محصولات غذایی با کیفیت مطلوب تولید و وارد بازار شود و در این راستا باید نظارت بر تولید کنندگان و کارخانجات مواد غذایی بیشتر شود و مواد غذایی با حداقل مواد نگهدارنده  نمک، شکر و روغن تولید شود  همچنین تولید محصولات کشاورزی با کمترین میزان سموم مورد توجه قرار گیرد.

مصرف مداوم نان سفید باعث اضافه وزن و چاقی میشود

شیرانی اضافه کرد: نان سبوس دار باید به همان سبک قدیم و با استفاده از خمیر ورآمده پخت شود زیرا عدم گذراندن دوره تخمیر و پخت نان بی کیفیت باعث بروز مشکلات گوارشی در مصرف کنندگان نان سفید می شود.

وی گفت: از آنجائیکه غلات کامل و همچنین حبوبات ، میوه ها و سبزی ها دارای فیبر غذایی هستند مصرف مداوم آنها باعث تنظیم حرکات روده و کنترل یبوست و در نتیجه کاهش خطر بروز سرطان های دستگاه گوارش ازجمله سرطان کولون می شود.

این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: نان و برنج سبوس دار سیر کنندگی بالایی دارد و از اضافه وزن وچاقی جلوگیری می کند و این در حالی که در مقابل مصرف نان سفید و سبوس گیری شده ارزش غذایی پایینی دارد و شیوع اضافه وزن و چاقی در بزگسالان و کودکان را افزایش می دهد..

وی با اشاره به اینکه تولید نان کامل و سالم گام مهمی خواهد بود که قدم های کوچک آن با ایجاد انجمن تغذیه سالم، غلات کامل در اصفهان برداشته شده است، ادامه داد: امروز شاهد یک آشفته بازاری در حوزه پخت نان هستیم و سبوس گیری کامل گندم و طبخ نان با آرد سفید و  نمک زیاد باعث کاهش ارزش غذایی نان مصرفی افراد جامعه و بالا بردن خطر ابتلا به چاقی و پرفشاری خون شده است. ضرورت دارد نان سنتی و سبوس دار احیا شود و خوشبختانه در اصفهان شاهد برداشتن قدم هایی در این حوزه هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار