مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این پیوند، آب منطقه‌ای و محیط زیست استان همچنان پیگیر تامین حقابه زیست محیطی این تالاب هستند.
کد خبر: ۷۹۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ 28 October 2019

منصور شیشه‌فروش اظهار داشت: بر اساس اعلام آب منطقه ای استان از دهم مهر تاکنون از سد "رودشتین" به میزان سه میلیون مترمکعب آب روانه تالاب گاوخونی شده و چون این فاصله(رودشتین تا تالاب گاوخونی) حدود ۲۰۰ کیلومتر است ، این میزان آب شاید تنها بتواند ۴ تا ۵ درصد وسعت تالاب را نمدار کند. 

وی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی  ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد، افزود: حقابه این تالاب تنها باید از زاینده‌رود تامین شود و به‌دلیل خشکسالی سال‌های گذشته، حقابه این تالاب تامین نشده و در ۲۰ سال گذشته، فقط سیلاب، زمین تفتیده این تالاب را تَر کرده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در این مدت، گرچه آبی به این تالاب روانه شد اما حقابه‌ای برای آن در نظر گرفته نشد و بخش زیادی از وسعت آن، آبی به خود ندید. 

وی اضافه کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در زمستان گذشته، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده به‌دلیل نبود آب در تالاب گاوخونی، از این منطقه مهاجرت کردند و بسیاری از گونه‌های جانوری آن در معرض خطر قرار گرفتند. 

شیشه‌فروش ادامه داد: در سال‌های گذشته به‌دلیل خشکسالی، این تالاب به یکی از کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است و اصفهان در خرداد سال گذشته شاهد پدیده گرد و غبار بود که در این پیوند، تیم‌های عملیاتی کمیته مدیریت بحران استانداری، محیط زیست و منابع طبیعی به شرق اصفهان اعزام شدند و منشا گرد و غبار را بررسی کردند. 

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی انجام‌شده مشخص شد که گرد و غبار منشاء درون استانی و برون استانی دارد، اظهار داشت: منشاء برون استانی این پدیده مربوط به مناطقی از سمنان بود اما منشاء درون استانی آن به خشکی تالاب بین المللی گاوخونی مربوط است . 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار در استان تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی است که باید بصورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار