سومین جشنوار طلای سرخ در روستای دماب شهرستان دهق در حالی برگزار شد که رییس دفتر و مجری طرح گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی مردم را تشویق به کاشت زیره، موسیر، گیاه شیرین بیان و زعفران کرد که در دنیا درآمدهای کلان از طریق کاشت این محصولات است.
کد خبر: ۷۹۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳ 30 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک در اصفهان، زینلی در حالی از موقعیت عالی کشور در تولید زعفران این طلای سرخ گفت که کمترین ارزش افزوده از طریق صادرات زعفران وارد کشور میشود که عوامل متعددی را علت آن خواند.

وی با اشاره به اینکه نیاز امروز ایجاد انبار بورس زعفران است، گفت: روند کشت و برداشت و برند سازی زعفران باید تغییر کند.

زینلی با اشاره به اینکه تا سال 2050 باید درآمدزایی از طریق زعفران به 5 هزار میلیارد دلار برسد که در حال حاضر 140 میلیارد دلار است، گفت: باید بازار اقتصاد را به سمت گیاهان دارویی و در راس آن زعفران و زیره سیاه و موسیر و شیرین بیان ببریم و امروزه درآمدهای کلان از طریق کاشت این محصولات است.

وی با اشاره به اینکه سالهای سال با کاشت بادمجان و گوجه و خیار منابع آبی را به اتمام رساندیم، گفت: طی مذاکراتی که با وزارت بهداشت صورت گرفته مقرر شد از ماه آینده بتوان در قالب کارگاه های کوچک گیاهان دارویی در مقیاس  زیر ۱۰۰ متر هم اجازه تولید محصولات با لیبل را داد.

وی توضیح داد: رقابت ناسالم که  در خارج از کشور توسط خود ایرانیان ایجاد شده به طوری که تا چند سال گذشته بین 3 تا 4 هزار دلار قیمت برای وارد کردن زعفران به خارج بود و امروز این هزینه به 800 هزار دلار رسیده است و تنها دلیل آن این رقابت های ناسالم است  که  باید کنسرسیوم در این رابطه شکل بگیرد و راه معامله با دنیا را تسهیل کند.

 

علم  مدیریت اقتصادی را باید به کاسب کاران تعلیم داد

استاندار اصفهان با حضور در سومین جشنواره طلای سرخ در روستای دماب شهرستان دهق اعلام کرد: یک قطره آب بیشتر به اصفهان می آوریم و یک قطره آب کمتر مصرف کنید را سیاست کاری خود قرار دادیم.

عباس رضایی با اشاره به اینکه اگر می خواهید وارد بازار شوید باید بسته بندی محصولات را جدی تر بگیرد و زعفران را با برند اصفهان را در سطح کشور توزیع و در دنیا صادر کنید، ادامه داد: بازار از آن کسی است که خبره هنر بازاریابی است و بتواند در عرصه رقابت سر بلند کند.

وی با بیان اینکه مدیریت اقتصاد را باید بیش از پیش آموخت و به آن توجه کرد و علم آن را فراگرفت ، ادامه داد: در صورتی که واحدهای صنعتی دست به دست هم دهید آینده روشنی را خواهیم داشت.

استاندار اصفهان با اظهار اینکه در سطح استان اصفهان جشنواره های متعددی داریم مثل جشنواره انار، کباب، خربزه، عسل و غیره که هر یک ضمن ایجاد یک جاذبه گردشگری برای آن منطقه در شناسایی آن محصول و ترغیب مردم به استفاده از ظرفیت های بومی منطقه برای کسب و کار کمک میکند، گفت: شرایط و اقلیم امروز همچون سالهای گذشته نیست و با پدیده گرم شدن زمین مواجهیم و لازم که خود را با شرایط کم آبی تطبیق دهیم و در همین راستا بدنبال انتقال یک قطره آب بیشتر به اصفهان و از سوی دیگر صرفه جویی در یک قطره آب هستیم.

وی ادامه داد: با  مشارکت ۱۱ شرکت بدنبال انتقال آب به اصفهان هستیم و با همیاری سازمان مردم نهاد بدنبال مصرف بهینه آب هستیم.

رضایی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف میشود و دیگر زمان کشت قرقابی گذشته است و بدنبال توسعه کشت زعفران و کشت های گلخانه ای هستیم و برای متقاضیان این دو نوع کشت وام های 9 درصد اختصاص دادیم.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته نه تنها توانستیم میزان اشتغال زایی و کارآفرینی را در استان اصفهان به حد کشور برسانیم بلکه بالاتر از آن رفتیم ، ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته آمار اشتغال در اصفهان  2و 7 دهم درصد پایین تر از میزان اشتغال کشوربود که نه تنها توانستیم این اختلاف را حل کنیم بلکه در حال حاضر از متوسط کشوری هم بالاتر رفتیم.

 

رتبه اول تولید و رتبه 17 صادرات زعفران ایران در دنیا  

فرماندار نجف آباد نیز در این جشنواره با اعلام اینکه رتبه اول تولید عسل و گوشت بوقلمون و صنعت زنبورداری را در کشور و رتبه دوم ماهیان زینتی و رتبه سوم تولید زعفران را داریم ، ادامه داد: اگر چه ایران رتبه اول تولید زعفران را دردنیا  دارد اما رتبه 17 صادرات را داریم و این به خاطر ضعف در بسته بندی زعفران و فراورده های غذایی و دارویی از آن است.

راعی با اعلام اینکه زعفران ارزش غذایی بالا و در حوزه دارویی کاربردهای فراوانی دارد، اضافه کرد: 60 درصد زعفران تولید شده در شهرستان نجف آباد در بخش مهردشت  و شهر دهق برداشت می شود .

وی گفت: میانگین برداشت زعفران در کشور حدود 4 کیلوگرم است که این رقم در استان اصفهان و شهرستان نجف آباد به 8 کیلو گرم در هکتار افزایش یافته و در برخی مزارع مهردشت تا 30 کیلوگرم در هکتار برداشت زعفران صورت گرفته است .

فرماندار نجف آباد با اشاره به اینکه روستای دماب هدف گردشگری است، گفت: دماب ظرفیت های بومی خوبی برای اشتغال زایی و کارآفرینی دارد.

 

پیوند کشاورزی با صنایع دستی و گردشگری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این جشنواره اعلام کرد: امروزه صنایع دستی و کشاورزی و گردشگری با یکدیگر پیوند خورده است.

مهرداد مرادمند با اعلام اینکه بدنبال خشکسالی های 10 ساله شیوه زراعت را از بذر به نشاط تغییر دادیم و گفت: به جای اینکه در بهار و تابستان زراعت انجام گیرد بدنبال جایگزینی محصولاتی هستیم که بتوانیم در پاییز و زمستان کشت داده شود.

وی توسعه کشت های گلخانه ای وبه کارگیری روش های نوین در کشاورزی از جمله مرمت و بازسازی قنوات هستیم، اضافه کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران را در دستور کار داریم که هم اکنون بیش از 7 هزار هکتار زمین زراعی به تولید زعفران، گل محمدی و مابقی گیاهان دارویی اختصاص یافته که در سال گذشته این رقم به بیش از یک هزار هکتار میرسد.

مرادمند گفت: از 300 طرح ، ۱۸۶ طرح به تصویب رسیده است و ۴۰۰ هکتار توسعه زعفران را داشتیم که لازم  در کنار افزایش تولیدات صنایع جانبی و فراوری و صنایع غذایی مرتبط با زعفران هم توسعه یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار