وقتی مردم برای مسئولان اهمیتی ندارند؛
این روزها در فضای مجازی و رسانه‌ها شاهد درگیری شهردار و مدیریت بحران استان کرمان برای احداث سیل‌بند شهر کرمان هستیم غافل از اینکه زمستان نزدیک و هر لحظه ممکن است بارانی سیل‌آسا مردم شهر کرمان را گرفتار سیلاب کند.
کد خبر: ۷۹۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸ 03 November 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از تسنیم، فروردین ماه امسال بود که بارش‌های شدید باران و وقوع سیل و سیلاب مردم نقاط مختلف کشورمان را با مشکلات زیاد روبرو کرده و متاسفانه اتفاقات تلخی رقم خورد که همه مردم کشورمان را متاثر کرد و البته زنگ خطری بود برای مسئولان.

وقوع بارش‌های بهاری و احتمال وقوع سیلاب در استان کرمان نیز در آن ایام محتمل بود و استان ما که سال‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کرد را با بحرانی شدید مواجه کرد و البته در نقاط مختلف استان خساراتی را هم برجای گذاشت.

دعوای بین شهرداری و مدیریت بحران برای کرمان سیل‌بند نمی‌شود

در همان ایام بود که در راستای حفاظت و ایمن‌سازی شهر کرمان در برابر سیلاب اجرای چندین سیل‌بند در اطراف شهر کرمان مطرح شد و امروز با وجود گذشت بیش از شش ماه از این مسئله مردم کرمان در رسانه‌ها و فضای مجازی استان شاهد دعوای بین شهرداری و مدیریت بحران کرمان برای احداث سیل‌بند هستند و شهر کرمان به واسطه نبود منابع مالی، طرح مطالعاتی، مشخص نبودن متولی این امر یا هر چیز دیگر هنوز برای مواجهه با سیلاب‌های احتمالی و یا بارش‌های شدید باران آماده نیست.

احمد آبیار مدیرکل بازرسی استان کرمان بیستم مهرماه سال جاری بود که در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با اشاره به وقوع سیل ابتدای سال جاری در استان اظهار داشت: در بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد ایرادهای اساسی در عملکرد دستگاه‌ها وجود داشته و کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر ایرادها و آسیب‌ها را رفع نکنیم، مشکلات جدی به وجود می‌آید افزود: بیشترین قصور را در بحث سیل دستگاه‌های اجرایی به عهده دارند.

مدیرکل بازرسی استان کرمان به احداث چندین پست و دکل برق در بستر رودخانه اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در چند شهرستان استان کرمان برخی تاسیسات دستگاه‌های اجرایی در بستر و حریم رودخانه ساخته شده که با بروز سیل میلیاردها تومان خسارت وارد می‌شود.

سیدمهران عالم‌زاده شهردار کرمان 28 مهرماه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان با اشاره به اینکه برای مقابله با «سیل» کار خاصی انجام نشده است اظهار داشت: حوزه‌ وظایف شهرداری در محدوده‌ داخل شهر است و بیرون شهر در حیطه وظایف شرکت آب منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ آبخیزداری هم اداره کل منابع طبیعی وظایفی دارد و قرار نیست ما هزینه تهدیدی که آن‌ها برای شهر به‌وجود آورده‌اند را بدهیم افزود: وقتی هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد، من باید بروم چه‌کاری را انجام بدهم؟

شهردار کرمان با اشاره به اینکه به ما وظیفه‌ای محول نشده است و فقط به ما گفتند که با مشاور آب منطقه‌ای یا منابع طبیعی قرارداد ببندید، ما از اعتبارات دولتی کمک می‌کنیم تا خارج از شهر مطالعات مربوط به سیلاب انجام شود گفت: نه اعتباری به ما دادند و نه خبری شد.

وی با بیان اینکه این نوع مطالعات اعتبارات میلیاردی نیاز دارد و زمان‌بر هم هست افزود: این هزینه‌ها را دولت باید می‌پرداخته و این اقدامات را انجام می‌داده نه شهرداری و همه دستگاه‌ها باید در چارچوب وظایف سازمانی خود کارشان را انجام دهند.

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در پاسخ به اظهارات شهردار کرمان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها با بیان اینکه وظایف شهرداری در حوزه‌ حفاظت از شهر در برابر سیل مشخص است ولی شهرداری آن را انجام نداده است اظهار داشت: بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، این نهاد را مکلف کرده که برای حفظ شهر از خطر سیل اقدامات و تدابیر موثری را انجام بدهد و این، یک تکلیف قانونی برای شهرداری‌ها است.

وی با بیان اینکه تکلیف شهرداری‌ها مربوط به محدوده و حریم شهر است که باید در آن، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند افزود: دستگاه‌های دیگر هم در حوزه بالادست و خارج از حریم شهرها وظایفی دارند آن هم به‌منظور اینکه سیلاب را کنترل و شدت آن را کم کنند وگرنه جلوی ورود سیلاب به شهر را که نمی‌توان گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به اینکه بند 7 صورت‌جلسه‌ هفتم فروردین‌ماه امسال، شهرداری را درباره بررسی و انجام اقدامات مرتبط با سیل‌بند شرقی کرمان یعنی همان بند مملکت موظف کرده است افزود: این بند، در سال‌های گذشته، به‌دلیل عدم نظارت و پروانه‌هایی که شهرداری صادر کرده توسط ساخت‌وسازهایی که در آن صورت گرفته، کلا از بین رفته و شهر را دچار چالش کرده است.

وی بیان کرد: در نخستین جلسه این کارگروه در 18 فروردین‌ماه که با حضور شهردار و رئیس‌ شورای شهر و معاون خدمات شهری شهرداری برگزار شد شهرداری مکلف به اقداماتی از جمله احداث مسیر انحرافی برای هدایت سیلاب به خارج از شهر کرمان و طرح ایجاد دیواره محافظ جنوبی شهر کرمان از محل اعتبارات شهرداری شد.

سعیدی با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به مسیر عبور سیلاب از میدان سرآسیاب تا دانشگاه بلدالامین که همان بند مملکت است را شهرداری باید انجام می‌داد افزود: تاکنون، ما شاهد انجام اقدام موثری از سوی شهرداری در این زمینه نبوده‌ایم و نتیجه‌ای از سوی شهرداری به ما اعلام نشده است.

از وقوع بارش‌های سیل‌آسا ابتدای امسال در استان کرمان بیش از شش ماه گذشته و در نقاطی از استان هنوز خسارات سیل گذشته جبران نشده که باران‌های پاییزی در نقاطی از استان خسارات جدیدی به بار آورده است.

هر چند بارش باران منتظر اعلام آمادگی ما نمی‌ماند و ابرها برای باریدن صبر نمی‌کنند تا متولی احداث سیل‌بند در کرمان مشخص شود اما ای کاش مسئولان در این حوزه قدری جدی‌تر عمل می‌کردند.

با این وجود این سئوال هنوز ذهن مرا به خود مشغول کرده که آیا ابرها منتظر انجام طرح مطالعاتی و اجرای کامل سیل‌بند شهر کرمان می‌ماند؟ و اگر آسمان بخواهند منتظر پایان دعوای شهرداری و مدیریت بحران کرمان برای سیل‌بند بماند و تا پایان احداث سیل‌بند نبارد، مردم کرمان چند سال دیگر باید خشکسالی را تحمل کنند؟

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار