مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه شهرداری اصفهان گفت: کانون مربیان سواد رسانه ای در اصفهان فعالیت خود را به شکل تخصصی آغاز کرد.
کد خبر: ۷۹۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳ 04 November 2019

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، فاطمه شفیعی در اولین نشست رسمی کانون مربیان سواد رسانه ای در اصفهان اظهار داشت: کانون آموزشی مربیان سواد رسانه ای یکی از ضروریات جامعه امروز است و امروزه کودکان ، زنان، مردان، سالمندان، جوانان، نوجوانان و تمامی گروه های سنی و تحصیلی نیازمند آموزش تخصصی سواد رسانه ای هستند زیرا که رسانه جزو لاینفک زندگی های کنونی شده است.

وی با بیان اینکه در کانون مربیان سواد رسانه ای به دو رکن آموزش و تحلیل محتوا  تقسیم بندی شدند، ادامه داد: تلاش شد که مربیان سواد رسانه ای در چند مرحله آموزش و پس از رساندن سطح علمی آن و مصاحبه ها به عضویت کانون در بیایند.

شفیعی ادامه داد: "سواد رسانه‌ای"(Media Literacy)، نوعی درک متکی بر مهارت است که می‌توان بر اساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر متمایز و انواع تولیدات خبری را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است.

وی افزود: افراد با سواد رسانه‌ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ موجود در محتوای خبرگزاری‌ها،تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.آنها همچنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج و از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

وی گفت: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه‌ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار دارد، فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است و در برابر چنین فضای اشباع رسانه‌ای که بر سر مردم جهان می‌بارد، شهروندان نیاز به چتری دارند تا بر سر بگیرند و یک رژیم مصرف رسانه اتخاذ کنند.

وی افزود: با وجود رواج شبکه‌های مجازی و اطلاع‌رسانی برخط در فضای سایبری، مدل‌های ارتباطی گذشته ‌در حال تغییر هستند و با رواج مفهوم "شهروند خبرنگار"، فضای رسانه‌ای شاهد تغیرات بسیار بوده و دیگر روش خطی کارساز نیست چرا که مخاطبان غیرحرفه‌ای یعنی شهروندان عادی، بخشی از فرایند تولید خبر را شامل می‌شوندو

 

حرف های ناگفته بسیاری در حوزه سواد رسانه وجود دارد 

مدیر کانون روزنامه نگاران جوان اصفهان گفت: امروز خبرنگاران نیازمند تعلیم سواد رسانه ای به شکل تخصصی هستند و تشکیل کانون مربیان سواد رسانه ای می تواند گام موثری در افزایش آگاهی عمومی جامعه و همچنین راهی برای تعلیم تخصصی سواد رسانه ای به خبرنگاران شود.

عاطفه قلع ریز با اظهار اینکه در صورتی که بتوانیم بیشترین تمرکز را روی آموزش جنبه های مختلف سواد رسانه ای به اصحاب رسانه دیجیتالی و تصویری و شنیداری و مکتوب انجام دهیم و آنها را به میدان بیاوریم قطعا در رسیدن به هدف اصلی کانون که تعلیم سواد رسانه ای  به لایه های مختلف جامعه است، رسیدیم، افزود: قطعا خبرنگاران و روزنامه نگاران می توانند با احاطه ای که بر اجتماعی مردمی و مسئولان دارند می توانند کانون را در یک حرکت به هدف خود برسانند.

وی گفت: نمی توان گفت که خبرنگاران و روزنامه نگاران چون با رسانه مرتبط هستند پس سواد رسانه ای بالایی دارند یا عالم به علم سواد رسانه هستند بلکه تنها علم سطحی و جزیی از سواد رسانه را دارند و لازم است که دوره های آموزشی مداوم و در سطح کیفی بالایی را برای اصحاب رسانه گذاشته شود چون حرف های ناگفته زیادی در این حوزه است و باید هر ثانیه به روز شوند.

مدیر کتابخانه مرکزی اصفهان که یکی ازمربیان کانون سواد رسانه ای در اصفهان است نیز با اشاره به اینکه آموزش سواد رسانه به خانواده ها و تعلیم فرزندان بسیار پر اهمیت است، گفت: با رخنه کردن به خانواده ها و ارتقا آموزش سواد رسانه ای به آنها می توانیم کودکان را در مسیر درست سواد رسانه ای قرار داد.

مسعود سعیدی یکی دیگر از مربیان سواد رسانه ای نیز با بیان اینکه باید آموزش ها را از حالت تئوری خارج و پا به میدان گذاشت و به روزترین تکنیک های آموزشی سواد رسانه ای را به جامعه مردمی آموزش داد، اضافه کرد: امروز اگر می خواهیم اثر گذاری آموزش را ببینیم قطعا  در یک کلاس و یک چارچوبه تئوری و گردهمایی نخواهیم رسید بلکه آموزش ها باید شکل عملی پیدا کند تا به نتیجه مورد دلخواه برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار