فاصله نزدیک شهرها و روستاهای مازندران،‌ برخورداری از جاده ساحلی و مناظر زیبای مسیرهای دسترسی این استان را خود به جاذبه‌ گردشگری بدل کرده جاذبه‌هایی که امروزه زیرهجوم تابلوها و بنرهای تبلیغاتی نصب شده در تمام مسیرها فرصت و مجالی برای خودنمایی ندارند.
کد خبر: ۷۹۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹ 04 November 2019

استان مازندران از جمله مناطق سرسبز و گردشگری کشور است که از کیلومترها مانده به ورودی منطقه تا نقطه‌های پایانی برخوردار از مناظر زیبای طبیعی شامل کوه ، جنگل و رودخانه است که خود باعث می شود مسافر در ابتدای مسیر و راه ارتباطی استان احساس کسالت و طی مسیر نداشته باشد و طی کردن جاده نیز برایش قسمتی از سفر قلمداد شود.

شهرها و روستاهای این استان در فاصله نزدیکی از هم قرار گرفته‌اند که همین مسیرهای کوتاه را در بسیاری موارد شالیزارها ، مزارع کشاورزی و باغ ها تشکیل می دهند که خود برای مسافر و گردشگر استان جاذبه‌ای بسیار لذتبخش تلقی می شود تا جاییکه این مسیر بسیاری را برای خاطره نگاری ، عکس برداری و تفریح متوقف می کند.

امروزه اما متاسفانه در پس انبوه پیام های تبلیغاتی در فرم های مختلف بنر و تابلو در اندازه هایی که گاه به اندازه یک دیوار بین منظره کنار جاده و مسافر حائل می شود،‌ مسافر از این زیبایی های طبیعی که از کسالت طی طریق می کاهد،‌محروم می شود.

این تبلیغات گسترده برای انواع خدمات و تجارت ها نه تنها باعث محرومیت گردشگر از زیبایی ها و مناظر می شود در امنیت جانی مسافران و رانندگان نیز اثرات سوئی دارد چراکه در بسیاری موارد باعث حواس پرتی راننده و یا غفلت از علائم راهنمای جاده ای شده و ایجاد مشکل می کند.

علاوه براین ، حجم تبلیغات که تمام مسیر را پوشانده این مساله را در ذهن مسافر تداعی می کند که نگاه به او تنها یک نگاه تجاری و صنعتی صرف است با وجود اینکه گردشگری یک صنعت، گردشگر ومسافر مشتری این صنعت است اما این نگاه صرف موجب می شود جنیه های ظریف و زیبای گردشگری و حتی روحیه مهمان نوازی مردمان استان زیر سوال برود. غلبه نگاه تجاری صرف بی شک به توسعه گردشگری استان لطمه وارد می کند.

برای مثال در گذر از نوشهر تا بابلسر در یک نوار ساحلی با بیشترین حجم گردشگری شاهد ردیفی از تابلوها و شیشه های مغازه هایی که با تبلیغات رنگ شده هستیم، تبلیغات برای کالاهای مختلف و حتی گاهی بسیار لوکس که هیچ سنخیتی با روحیه گردشگری ندارد.

تابلوهای سردر مغازه ها و دیگر واحدهای صنفی، بنر و تابلوهای شهرداری و تبلیغات دستگاه ها که همگی فاقد نشانی از استان هستند و در هرجا و شهر دیگری می توان آنها را دید بدون اینکه هیچ جذابیتی داشته باشند.

تابلوهایی که کارشناس گردشگری آنها را به کل مخالف با جذب گردشگر می داند اما معتقد است در صورت بودن نیز حداقل باید ابتکاری در طراحی آنها به خرج داده شود.

به نهاد گردشگری ارتباط ندارد
شاید جای تعجب داشته باشد اما متاسفانه این واقعیتی است که معاون گردشگری مازندران اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: نصب تابلوهای تبلیغاتی خارج از بررسی و مدیریت مجموعه گردشگری استان است و با وجود تاثیر مستقیم آن بر چهره استان این نهاد هیچ نقشی در کنترل آن ندارد.

مهران حسنی افزود: کنترل این مسله با شهرداری ها ، راهداری و حمل ونقل جاده ای است که باید این مورد را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: تاکنون با وجود تاثیرات منفی روزافزون و همچنین گسترش تابلوهای تبلیغاتی حتی تا حریم عمومی ، رسیدگی چندانی انجام نشده است.

چهره تجاری چیره بر چهره گردشگری

معاون گردشگری مازندران گفت: با وجود اینکه همه ما مازندران را به شهرها و روستاهای زیبا و گردشگری می شناسیم ، اما متاسفانه امروزه تبدیل به جولانگاه تابلوهای تبلیغاتی شده است.

حسنی افزود: زیبایی مازندران به چشم انداز آن است که در حال حاضر تنها چشم اندازی که دیده می شود تبلیغات مختلف و پرحجم است.

وی با اشاره به اینکه هیچکس مخالف تبلیغات نیست ، افزود: تبلیغات همواره مهم ترین ابزار گردشگر پذیری و شناسایی است، اما نباید مفهوم تبلیغات را فقط در نصب و آویزان کردن تابلوهای متعدد دانست.

معاون گردشگری مازندران این مسئله را به ضرر کاسبان نیز دانسته و اظهار داشت: تابلوهای تبلیغاتی مازندران حس بدی به گردشگر القا کرده و به جای توقف وی و لذت بردن ، مسافر را فراری می دهد و نتیجه عکس دارد.

خارج از کنترل گردشگری

حسنی با اشاره به اینکه مسائل بسیاری وجود دارد که در استان گردشگر پذیر مازندران تحت نظارت میراث فرهنگی نیست، گفت: تابلوهای تبلیغاتی یکی از معضلات استان می باشد که مربوط به چیدمان شهری و راهداری است.

وی افزود: زیبایی مهم ترین فاکتور هر محیط گردشگر پذیر است و در مدیریت مدرن گردشگری باید تمامی کنش جامعه محلی و مسافران حول محور و برنامه گردشگری انجام شود.

معاون گردشگری مازندران تاکید کرد: تابلوهای تبلیغاتی همچون برچسب های نازیبا بر روی چهره زیبای مازندارن است که مدیریت کلان استان باید چاره ای برای آن بیاندیشد.

کمیت تابلوها به نهاد دیگری غیر از ارشاد مربوط است

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محتوای تابلوها با این نهاد بوده اما کمیت آن به مبلمان شهری باز می گردد.

عباس زارع نیز نسبت به شیوع و گسترش تابلوهای تبلیغاتی در تمام مناطق استان انتقاد کرد و گفت: از لحاظ فرهنگی نیز این مسئله آرامش روحی و عصبی مردم را به هم می ریزد.

شهرداری ها مدارا می کنند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در این باره گفت: یکی از دلیل اصلی تعدد تابلوهای تبلیغاتی مدارای شهرداری ها با واحدهای صنفی است.

محمد محمدی تاکامی اظهار داشت: مهم ترین منبع کسب درآمد شهرداری های مازندران با توجه به حجم زیاد گردشگری، واحدهای صنفی هستند که شهرداری ها برای تسهیل کسب درآمد خود با این واحدهای صنفی مدارا می کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تابلوهای تبلیغاتی مربوط به کسبه و مغازه داران است، ادامه داد: اغلب گردشگران و مسافران مازندران در مناطق شهری گذری هستند و مغازه داران تمایل دارند به هر روشی جلب توجه کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران با اشاره به اینکه ایرادی در این مسئله وجود ندارد، در پاسخ این سوال که باپیامد منفی این مسئه بر روی گردشگری چه خواهی کرد گفت: فکر نمی کنم تاثیر بدی بر روی گردشگری داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه ازنظر زیباسازی نیز ایرادی به این مسئله وارد است که می توان پیگیری کرد تاکید کرد : تمامی واحدهای صنفی حداکثر باید یک تابلوی تبلیغاتی داشته باشند و بیش از این تعداد خلاف مقررات است.

وی در پایان افزود که این مسئله را از طرف شهرداری ها پیگیری خواهد کرد.

اگر با نگاه واقع بینانه بخواهیم به پاسخ‌هایی که از سوی مسئولین مرتبط با معضل تابلوهای تبلیغاتی داده شده قضاوت کنیم باید بدون تعارف گفت که هیچیک اصلا به این مسئله حتی ورود نکردند.

بی تفاوتی به آرامش روانی مردم و مسافران و گردشگران یکی از مهم ترین موانع حرکت استان مازندران به سوی صنعت گردشگری است.

عدم توجه به زیرساخت گردشگری و حتی عدم آگاهی نسبت به مدیریت چهره گردشگری هر منطقه چیزی است که مازندران سالها نسبت به ان رنج می برد و شاید به جرات بتوان گفت که کسی نبوده تا به این مسئله ورود کند.

اما آنچه در صحبت های گفته شده پیداست گره خوردن درآمد شهرداری ها با جیب واحدهای صنفی و چشم پوشی از اجرای قانون به بهانه مدارا است.

بر اساس مختصات مسئله تابلوهای تبلیغاتی، نباید از شهرداری ها انتظار مدیریت این مسئله را داشت زیرا به گونه ای شهرداری ها خود روشن کننده چراغ سبز تابلوهای تبلیغاتی هستند. /ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار