تابناک / قلعه های ایران همیشه به عنوان بهترین و عجیب ترین قلعه های دنیا شناخته شده اند، هم به سبب قدمت بسیار زیاد و هم تکنولوژی ساخت. قلعه رودخان فومن یا حسامی و یا سگسال، یکی از قلعه هایی است که قدمتش به زمان پادشاهی ساسانیان بر کشور ایران باز می گردد و به سبب منحصر به فرد بودن در تاریخ 30 مرداد 1354 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۷۹۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 06 November 2019
 

تابناک / قلعه های ایران همیشه به عنوان بهترین و عجیب ترین قلعه های دنیا شناخته شده اند، هم به سبب قدمت بسیار زیاد و هم تکنولوژی ساخت. قلعه رودخان فومن یا حسامی و یا سگسال، یکی از قلعه هایی است که قدمتش به زمان پادشاهی ساسانیان بر کشور ایران باز می گردد و به سبب منحصر به فرد بودن در تاریخ 30 مرداد 1354 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

این دژ که از جاذبه های گردشگری شهرستان فومن بوده، به هزار پله هم معروف است. پس، برای آشنایی با قلعه رودخان به همگردی بپیوندید و در سفر به بنای تاریخی و زیبا همراه ما باشید که همراهی شما عزیزان افتخار ماست.

 

قلعه رودخان

معرفی و تاریخچه قلعه رودخان

از آنجا که قلعه رودخان فومن که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان گیلان هست و از لحاظ استراتژیک نیز بسیار مهم بوده، پس از اینکه توسط ساسانیان احداث شد، یک بار در دوره سلجوقیان مورد بازسازی قرار گرفت. این دژ 2.6 هکتاری، دیوارهای طویلی با ارتفاع 1500 متر دارد و 65 برج نگهبانی نیز برایش ساخته شده اند. از آنجا که این دژ در کنار رودخانه ای با همین نام واقع شده، به دژ رودگان یا یا دژ روگان معروف شده که به معنی دژی است که در کنار رود قرار دارد. البته، مردم محلی هنوز به آن قلعه رخون می گویند که به زبان محلی، معنی رودخانه می دهد. همچنین، لازم است بدانید که آلکساندر شودزکو خچکو که محققی کنجکاو و اهل کشور لهستان بود، در زمان گشت و گذار در استان دیدنی گیلان و میان جاذبه های گردشگری به سال 1830 میلادی، متوجه زیبایی های معماری این بنای تاریخی شد و پیرامون آن مقاله ها نوشت. او در یکی از مقاله های ارزشمند خود پیرامون ساختار قلعه رودخان چنین نگاشته است: «دژی است بر بالای کوهی در قسمت بالای رودخانه ای به همین نام، بام آن سنگی است و طرفین ورودی دارای دو برج دفاعی مستحکم بوده و بر کتیبه سردر ورودی آن حک شده است که این قلعه برای نخستین بار در سال 918 تا 921 هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شد.»

تاریخچه قلعه رودخان

پله های قلعه رودخان

یکی از شگفتی های بی نظیر این قلعه تاریخی که همگان را به حیرت وا داشته، پله های زیاد آن است. هزار پله نامی بوده که مردم بر این دژ نهادند، زیرا در کاوش های باستانی به عمل آمده، تعداد 935 پله در امتداد دیوارها و برج ها از زیر خاک بیرون کشیده شده اند. نام دیگری که محلی ها با آن، این دژ را می شناسند، سگسال است که می گویند شاید اشاره به سال ساخت این بنا دارد که در سال سگ ساخته شد.

قلعه رودخان 2

قلعه رودخان 3

دسترسی و آدرس قلعه دیدنی رودخان

قلعه تاریخی و دیدنی رودخان در شهرستان فومن قرار دارد و گردشگرانی که برای دیدن جاذبه های گردشگری فومن به این شهرستان وارد می شوند، پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد به روستای قلعه رودخان فومن می رسند و پس از طی سه کیلومتر در جاده خاکی، وارد روستای قلعه دنه می شوند. پس از وارد شدن به اراضی پارک جنگلی این قلعه، باید مسیر 1.5 کیلومتری صعود به قله را از طریق پله ها طی کرده و بر فرازش از زیبایی های بی نظیر منطقه لذت ببرند.

دسترسی و آدرس قلعه دیدنی رودخان

نکات مهم پیرامون بازدید از قلعه رودخان

این بنای دیدنی همچون بسیاری از قلعه های ایران، در سال های اخیر به دلیل بی توجهی دچار مشکلات زیادی شده است، مثلا رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاهان در لابه لای دیواره های قلعه و پوسیدگی آن ها شد، نبود راه های ارتباطی مناسب تا قلعه بخصوص چند کیلومتر انتهایی جاده که به صورت خاکی و بدون زیرسازی است، اغلب برای گردشگران مشکل ساز می شود، یا اینکه تقریبا هیچگونه امکانات رفاهی مناسب از جمله پارکینگ مناسب، رستوران و چایخانه برای علاقمندان و گردشگران وجود ندارد که البته با همه این تفاسیر، آشنایی با قلعه رودخان برای بسیاری از مردم، ارزش همه این مسائل را دارد.

قلعه رودخان 4

بهترین زمان بازدید از دیدنی های قلعه رودخان

برای علاقمندان به گردشگری و تماشای بناهای تاریخی لازم دانستیم، ذکر کنیم که فصل بهار و تابستان مناسب قلعه رودخان و منطقه گردشگری فومن به حساب می آید. همچنین، لازم است بدانید که پاییز و زمستان به دلیل بارش باران و لغزندگی سطح معابر و پله هایی که تنها راه دسترسی به این بنای تاریخی هستند، خطرناک و گاه کشنده است. توجه داشته باشید که برای بازدید از قلعه رودخان کفش مناسبی را در اختیار داشته باشید، چون پیاده روی طولانی پیش رو خواهید داشت و ممکن است در صورت در اختیار نداشتن کفش مناسب، زود خسته شوید و از ادامه مسیر باز بمانید.بهترین زمان بازدید ازقلعه رودخان

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار