در شهر امام مهربانی‌ها جنس اردوهای جهادی متفاوت است، جوانان تحصیلکرده این شهر به پیروی از امام خود با رضایت کامل و داوطلبانه به سراغ مردمی می‌روند که با مشکلات و‌ نبود امکانات اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند تا بتوانند تسلی‌بخش روح و جسم همنوعان خود باشند.
کد خبر: ۷۹۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ 08 November 2019

تابناک رضوی: بارها اسم اردوهای جهادی را شنیده‌ایم، جوانانی که از جایگاه اجتماعی و تحصیلاتشان برای خدمتی خالصانه و بدون چشمداشت به مردم بهره می‌برند.

 

در شهر امام مهربانی‌ها اما جنس اردوهای جهادی متفاوت است، جوانان تحصیلکرده این شهر به پیروی از امام خود با رضایت کامل و داوطلبانه به سراغ مردمی می‌روند که با مشکلات و‌ نبود امکانات اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند تا بتوانند تسلی‌بخش روح و جسم همنوعان خود باشند.

 

وقتی کار جمعی و روحیه خودباوری این جوانان را می‌بینیم شعار «ما می‌توانیم» که از اهداف مهم بیانیه گام دوم انقلاب است برایمان تداعی می‌شود، به‌راستی کار این جوانان ادامه‌دهنده راه شهدایی است که امروز یاد و خاطرشان برای ما الگو و نوری است که همه ما باید ادامه‌دهنده راه آن‌ها باشیم.

 

در حالی که عقربه‌های ساعت روایتگر زمان ۸:۳۰ دقیقه است، در سرمای صبحگاهی پاییز خود را به مدرسه ابرار واقع در شهید آوینی ۸ می‌رسانم تا از نزدیک شاهد تلاش دندانپزشکان کانون جهادی صراط الحمید بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشم.

 

وارد مدرسه که می‌شوم اولین چیزی که به چشم می‌خورد کلینیک دندانپزشکی سیار است که سمت چپ مدرسه قرار دارد، نزدیک می‌شوم، دندانپزشک و دستیارش به‌شدت مشغول کار هستند و البته با وجود اینکه از صبح زود مشغول کار هستند، آثاری از اخم در چهره آن‌ها مشاهده نمی‌شود زیرا خستگی‌شان را در پس چهره خندان خود پنهان می‌کنند.

 

در بالای ورودی پله‌ها مردم منتظر نشسته‌اند تا نوبتشان را اعلام کنند، در این میان دانش‌آموزی با مهربانی به من می‌گوید خانم شما نوبت داشتید که همین سؤال باعث می‌شود با او گفت‌وگو می‌کنم.

 

 

 

امیرعلی فخرایی دانش‌آموز ۱۳ ساله‌ای است که برای کمک به اینجا آمده است، می‌خواهم برایم توضیح بدهد چه حسی نسبت به پزشکان دارد و چرا به اینجا آمده است که با خجالت می‌گوید: آمده‌ام تا در حد توانم کمک کنم، دو دندانم را پر کرده‌اند و خیلی مهربان و صمیمی برخورد می‌کنند، دلم می‌خواهد وقتی بزرگ شدم دندانپزشک شوم و به مردم حاشیه شهر خدمت کنم.

 

۵۰ نفر تحت عنوان کادر درمانی در این مرکز خدمت می‌کنند

 

به سراغ مسؤول کانون جهادی صراط الحمید بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌روم و راجع به این طرح با او به گفت‌وگو می‌نشینم.

 

سیدسعید مهدی‌زاده با اشاره به تعداد کادر درمانی و خدمانی، می‌گوید: سه روز در هفته طرح درمان را داریم و ۲۵ دندانپزشک به‌همراه، دستیار، کادر پشتیبانی، بخش‌های کنترل عفونی و انبار که در مجموع ۵۰ نفر می‌شوند و همگی فارغ‌التحصیلان و دانشجوی رشته دندانپزشکی هستند ما را در این طرح همراهی می‌کنند.

 

وی می‌افزاید: در واحد فیزیوتراپی که مرحله غربالگری آن است حدودا دو نفر مشغول هستند، هفته گذشته معاینات را انجام دادیم و این هفته بحث درمانی را شروع کرده‌ایم، کشیدن‌دندان، عصب‌کشی، ترمیم تخصصی، پر کردن، ترمیم به‌صورت گسترده با ۱۱ یونیت، جرم‌گیری و جراحی‌های کوچک و سطحی از جمله خدماتی است که به‌صورت جهادی مردم ارائه می‌دهیم.

 

مسؤول کانون جهادی صراط الحمید بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در واحد اطفال متخصصین اطفال مشغول به‌کار هستند، خاطرنشان می‌کند: معاینه‌های پروتز برای دندان‌های مصنوعی نیز انجام می‌شود که امیدواریم برای دوره‌های بعد که طرح درمانش ریخته شد مراحل ساختش انجام می‌شود.

 

مهدی‌زاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی و کار پشتیبانی این طرح بیش از یک ماه طول کشیده و بحث درمانی دوره اول از ۱۵ آبان ماه شروع شده است، تصریح می‌کند: این طرح دوره اول برنامه‌های حاشیه شهر کانون صراط الحمید است و بنا داریم ۶ ماه در مناطق خاص پراکنده شویم و به‌صورت مکرر در مجموع ۲۴ روز کاری در خدمت مردم این منطقه باشیم.

 

وی ادامه می‌دهد: مسؤولیت کار با کانون جهادی صراط الحمید وابسته به بسیج دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و ارگان‌های مختلفی از جمله کمیته امداد خمینی(ره)، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت درمان سپاه امام رضا(ع) و خیریه‌ها نیز به این طرح کمک می‌کنند.

 

مسؤول کانون جهادی صراط الحمید بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور می‌شود: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای داشته‌ایم و این طرح بیشتر در آخر هفته‌ها و ایام تعطیلات است، دانشجویان دندانپزشکی گرگان و بجنورد نیز در این طرح ثبت نام کرده‌اند و پنج دانشجوی گرگانی همراه ما هستند و مابقی کادر درمانی ساکن مشهد هستند.

 

بعد از تشکر از این پزشک جوان و دلسوز به سراغ خانمی می‌روم که روی نیمکت نزدیک کلینیک سیار نشسته است و دخترش در حال درمان است، راجع به هزینه‌ها و برخورد پزشکان سؤال می‌کنم من را دعوت به نشستن در کنارش می‌کند، روی نیمکت سرد و چوبی داخل حیاط می‌نشینم تا پاسخ پرسش‌هایم‌ را بگیرم.

 

خدمات دندانپزشکی تنها با پرداخت ۱۰ هزار تومان انجام می‌شود

 

محمدی می‌گوید: هزینه‌های دندانپزشکی خیلی گران است و دندان‌های خراب دخترم من را از پا در آورده بود تا اینکه از مدرسه برگه دادند تا به این مدرسه مراجعه کنیم، وقتی دندان‌های دخترم را معاینه کردند گفتند باید عصب‌کشی کنیم چون حیف است دندان دائمی‌اش را بکشیم.

 

 

 

به اینجا که می‌رسد چشمانش از اشک برق می‌زند و با ذوقی وصف نشدنی ادامه می‌دهد: باورم نمی‌شد تنها با پرداخت ۱۰ هزار تومان دندان دخترم را درست کنند، خیلی پزشکان دلسوز و محترمی هستند خداوند خیرشان بدهد، امیدوارم از این مدل طرح‌ها برای این مناطق باز هم اجرا شود زیرا واقعا توانایی پرداخت هزینه‌های اولیه زندگی‌مان را نداریم چه برسد هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی که کمر آدم را می‌شکند‌.

 

به ساختمان برمی‌گردم از پله‌ها بالا می‌روم و تعداد زیادی از پزشکان را می‌بینم که بی‌وقفه در حال پذیرش بیماران هستند، در دلم آن‌ها را تحسین می‌کنم، به راستی مگر عبادتی بهتر از خدمت به خلق است؟! در همین هیاهو و تردد پزشکان و بیماران با پزشک جوانی مواجه می‌شوم و راجع به حس و حالش در این طرح از او سؤال می‌کنم.

 

سارا سمیع دانشجوی ترم ۱۲ دندانپزشکی است و با لبخند پاسخ می‌دهد: تا به الآن داوطلبانه در اردوهای جهادی شهرهای دیگر مانند نیشابور شرکت کرده‌ام، حس غیرقابل توصیفی دارم مردم این مناطق توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند و از اینکه می‌توانم به همنوعانم خدمت کنم خیلی خوشحال هستمف مطمئنم خداوند برکاتش را به زندگی‌ام عطا می‌کند.

 

طبقه بالا بسیار شلوغ است به سمت پایین ساختمان و حیاط مسیرم را کج می‌کنم که در طبقه پایین با دختری نوجوان روبه‌رو می‌شوم که در حال قدم زدن است و ظاهرا منتظر است تا نوبتش را اعلام کنند.

 

به سراغش می‌روم و بعد از سلام و احوالپرسی راجع به دفعات آمدنش به این مرکز و میزان رضایتش سؤال می‌کنم، مهسا خرمی می‌گوید: روز گذشته دندانم را کشیدند و امروز برای جرم‌گیری آمده‌ام، تنها ۱۰ هزار تومان هزینه داده‌ام و خیلی پزشکان مهربان و خوش برخوردی هستند.

 

وی ادامه می‌دهد: دلم می‌خواهد من هم بتوانم مانند این پزشکان به مردم خدمت کنم، در این مناطق مردم در تأمین هزینه‌های اولیه خود دچار مشکل هستند و امیدوارم این طرح‌ها باز هم ادامه داشته باشد. 

 

بعد از خداحافظی وارد حیاط می‌شوم در حال پایین آمدن از پله‌ها هستم که سرمای پاییزی اندکی مرا متوقف می‌کند، البته ناگفته نماند صدای گنجشک‌ها و برگ‌های نارنجی حیاط و این همه حس علاقه به خدمت پزشکان مدرسه را تبدیل به یک فضای شاعرانه کرده است، در حال لذت بردن از این فضای دوست داشتنی هستم که یک نفر از ماشینی که آرم بسیج سازندگی را دارد پیاده می‌شود و ظاهراً تجهیزات و لوازم لازم را آورده است به‌سمتش می‌روم تا با او گفت‌وگو کنم.

 

محمدرضا اکبری که در بسیج سازندگی ناحیه میثم خدمت می‌کند راجع به این طرح اظهار می‌کند: کار بسیار عالی در حال انجام است، با توجه به اینکه در حاشیه شهر مشهد بیشتر افراد محروم و نیازمند هستند و هزینه‌های دندانپزشکی بسیار بالا است، پزشکان خدمات قابل توجهی از جمله آموزش دهان و دندان برای اطفال و تمامی خدمات حتی روکش انجام می‌دهند که امیدوارم این حرکت‌ها ادامه‌دار باشد.

 

وی اضافه می‌کند: این خدمات برای دانش‌آموزان و افراد ۱۱ سال به بالا که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و یا از سمت حوزه‌های مقاومت بسیج معرفی شده‌اند، ارائه می‌شود.

 

دانشگاه علوم پزشکی از اردوهای جهادی حمایت می‌کند

 

در همین زمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد وارد مدرسه می‌شود تا از بخش‌های مختلف این طرح بازدید کند.

 

سیدمحمدحسین بحرینی طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی چه در دوره‌های گذشته و چه در حال حاضر از اردوهای جهادی کاملا حمایت می‌کند.

 

وی متذکر شد: اگر فعالیت‌ها به‌صورت علمی و استاندارد انجام شود، دانشگاه علوم پزشکی آمادگی دارد در سطح گسترده از برگزاری این اردوها حمایت کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از لحاظ تجهیزات و مواد مصرفی اردوهای جهادی را حمایت می‌کنیم، بیان کرد: اگر نیروی انسانی را بسیج تأمین کند در مابقی مسائل قطعا مساعدت می‌کنیم تا این اردوها تقویت شود و بتوانیم به مردم شریف مشهد خدمت کنیم.

 

در حال رفتن از مدرسه هستم، سربازی که از ابتدای صبح در این سرما ایستاده است توجهم را جلب می‌کند، از او می‌پرسم شما اینجا چه وظیفه‌ای دارید، آیا شما هم از خدمات دندانپزشکی استفاده کرده‌اید؟ احمد صاحبی پاسخ می‌دهد: از طرف بسیج برای حفظ امنیت این مدرسه آمده‌ام، دو تا از دندان‌هایم را ترمیم کرده‌اند و از نحوه برخورد و کارشان بسیار راضی هستم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار