زوربخش گفت: ثبت نام طرح دوچرخه مشترک برای شهروندان از ۲۸ آبان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱ 12 November 2019

تابناک فارس به نقل از شبستان: «مجتبی زوربخش» امروز (سه شنبه 21 آبان) در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح راه اندازی مسیر دوچرخه سواری در شیراز گفت: در تهران با برخورداری از 22 منطقه شهرداری تنها سه منطقه در حوزه دوچرخه سواری اشتراکی فعال است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز افزود: در شیراز 238 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری مورد مطالعه قرار گرفته و مصوب شده است که تا پایان سال 98 باید 18 کیلومتر از این مسیر احداث شود و از برنامه در نظر گرفته شده جلوتر هستیم.

وی اضافه کرد: این مسیر برای سال 99 به میزان 36 کیلومتر، سال 1400 به میزان 54 و سال 1402 به میزان یکصد کیلومتر در نظر گرفته شده است.

زوربخش با اشاره به در نظر گرفتن مسیر دوچرخه سواری دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز عنوان کرد: دوچرخه‌های در نظر گرفته شده، مجهز به سیستم ردیاب هستند و سفرهای کوتاه مسافت را طبق نیاز شهروندان پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: انتظار داریم شهروندان در کوچه‌های محله‌ها نیز از این دوچرخه‌ها بتوانند به عنوان بخشی از سفرهای شهری خود دسترسی داشته باشند و استفاده کنند.

نصب جدا کننده و خط کشی مسیر

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به طرحی که شهرداری شیراز برای سامان دهی به مسیر دوچرخه‌های مشترک در نظر دارد، گفت: نصب جداکننده‌ها بر اساس ضوابط آئین نامه و تبدیل مسیر دوچرخه سواری به خط کشی در پارک‌های حاشیه‌ای مجاز را در نظر داریم که در صورت مشارکت مردمی و شهروندان، مسیر دوچرخه بدون وجود موانع فیزیکی خط کشی خواهد شد.

زوربخش، طرح دوچرخه مشترک را یک طرح عام المنفعه دانست و عنوان کرد: حریم دوچرخه را باید ویژه بدانیم و دوچرخه سواران نیز باید در مسیر تعیین شده حرکت کنند تا در توسعه پایدار و سالم حمل و نقل در سطح شهر موفق باشیم.

وی با اشاره به شیوه ثبت نام در طرح دوچرخه مشترک و هوشمند در شیراز اعلام کرد: ثبت نام از طریق اپلیکیشن هوشمند و دریافت بارکد هوشمند انجام می‌پذیرد که کاربران از طریق همین بارکد می‌توانند قفل دوچرخه تعیین شده برای آنها را باز کنند.

یک طرح تشویقی

زوربخش با اشاره به قیمت تعیین شده برای ثبت نام در طرح دوچرخه هوشمند مشترک شهری اعلام کرد: در حالیکه هزینه ثبت نام در تهران 159 هزار تومان است برای شیراز با در نظر گرفتن یک طرح تشویقی تنها 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: هر شهروند در شیراز با پرداخت هزینه 20 هزار تومانی ثبت نام، می‌تواند تا پنج سال عضویت داشته باشد و به ازای هر یک ساعت دوچرخه سواری نیز سه هزار تومان تعیین شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: هیچکدام از شهروندان در حال حاضر تا اعلام رسمی از سوی شهرداری شیراز از طریق اپلیکیشن در نظر گرفته شده ثبت نام نکنند تا اعلام رسمی حدود یک هفته دیگر انجام شود.

وی افزود: «اپلیکیشن بی دود» برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است و ثبت نام کنندگان در مقابل حفاظت فیزیکی از دوچرخه‌ها موظف هستند و جبران خسارت‌ها نیز طبق توافقات مشترک است.

زوربخش تاکید کرد: بیمه حوادث و خطرات نیز در این طرح لحاظ شده است و خوشبختانه در دوچرخه سواری شاهد کمترین میزان تصادفات و خسارات در مقایسه با سایر وسایل نقلیه هستیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز اعلام کرد: ثبت نام طرح دوچرخه مشترک برای شهروندان از 28 آبان آغاز خواهد شد و برای مرحله اول 200 دستگاه دوچرخه در نظر گرفته شده اما تا یک هزار دستگاه دوچرخه نیز امکان افزایش و تامین را داریم.

خیابان کامل و هوشمندسازی

زوربخش با اشاره به اجزای یک خیابان کامل گفت: پیاده راه، مسیر دوچرخه، مسیر حمل و نقل عمومی و محل حمل و نقل وسایل نقلیه شخصی، اجزاء یک مقطع خیابان کامل هستند که قصد داریم با توسعه مسیر دوچرخه در شیراز فرصت حفظ هر چه بیشتر هوای پاکی که شیراز از آن بهره مند است را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: طرح هوشمندسازی تقاطع‌ها از دیگر طرح‌های مورد توجه شیراز است که تا کنون 5 تقاطع در شهر به سیستم هوشمند مجهز شده و تا پایان سال به 15 تقاطع نیز خواهد رسید.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: در هوشمندسازی تقاطع‌ها بر اساس میزان بار ترافیکی زمان بندی تقاطع‌ها برای تردد وسایل نقلیه در قالب یک سیستم هوشمند انجام می‌پذیرد که در تسهیل حمل و نقل درون شهری نقش بسزایی دارد.

وی اعلام کرد: هماهنگ شدن تقاطع‌های همجوار نیز در این طرح مورد نظر قرار دارد تا تقاطع‌های شهر به صورت شبکه‌ای مدیریت شود که تا سال 99 به اجرا درخواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار