رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با هشدار نسبت به قطع درختان این شهرستان به بهانه‌های مختلف گفت: افزایش هشت برابری قیمت چوب از دلایل اصلی قطع گسترده درختان در شهرستان دزفول است.
کد خبر: ۷۹۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ 13 November 2019

علیرضا فتح الهی با بیان اینکه تخریب شدیدی نسبت به فضای سبز و درختان منطقه دزفول وجود دارد، اظهارداشت: با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمال، کاهش واردات چوب و تامین نشدن چوب کارخانه‌ها، تقاضاها برای چوب از شمال به سمت خوزستان به ویژه دزفول آمده اند.

وی با بیان اینکه قیمت چوب حدود هشت برابر شده و همه برای قطع و فروش درخت انگیزه پیدا کرده اند، افزود: نهادهای مختلف نیز به بهانه‌های واهی از جمله خطر سقوط درختان بر روی کابل‌های برق و مسیر جاده درخواست قطع درخت می‌دهند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول افزود: درختان زیادی در مدت زمان کمی از بین رفته‌اند و اگر جلوی قطع درختان گرفته نشود، عرصه از فضای سبز خالی می‌شود و سرانه فضای سبز دزفول به شدت پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه هر درخت بسته به وزن آن بین هشت تا ۳۰ میلیون ریال به فروش می رسد، اظهارداشت: اجازه قطع درختان پارک‌های دزفول داده نمی‌شود مگر اینکه درختی سقوط کند.

فتح الهی افزود: خوشبختانه در دزفول زغال‌گیری نداریم و کوره زغال تاکنون در منطقه مشاهده نشده است ولی از چوب‌های افتاده برای مصارف شهری یا روستاهای اطراف و عشایر استفاده می شود.

وی ادامه داد: چوب‌های جنگلی خشک شده و افتاده را فقط می توان در حد متعارف و برای مصارف جنگل نشین‌ها استفاده کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، کشت اراضی مرتعی، تخریب جنگل‌های پایین دست، چرای بی رویه و مصرف بذر سبز شده توسط دام، تخریب‌ جنگل‌ها شدت یافته است.

وی افزود: بعد از کشت اراضی مرتعی، دام‌ها برای چرا به مناطق بالادست منتقل می‌شوند که این موضوع باعث تخریب جنگل‌ها خواهد شد.

فتح الهی همچنین درخصوص میزان تخریب جنگل‌ها و مراتع دزفول بواسطه آتش‌سوزی‌های تابستان امسال گفت: باتوجه به بارندگی‌های زیاد پارسال، علوفه‌های مراتع و جنگل‌ها زیاد شدند و انتظار می‌رفت با خشک‌شدن آنها شاهد افزایش آتش‌سوزی ها در تابستان امسال باشیم.

وی افزود: امسال با برقراری گشت‌های ویژه شبانه‌روزی و اعزام فوری نیروها پس از وقوع آتش‌سوزی و استفاده از جوامع محلی و بسیج کمترین آتش‌سوزی را از  نظر تعداد و مساحت در سطح استان خوزستان داشتیم.

تامین نشدن سوخت ۲۰۰ میلیارد ریال به جنگل‌های دزفول خسارت زد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول گفت: تامین نشدن سوخت موردنیاز مناطق سخت‌گذر افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته به جنگل‌های دزفول خسارت زد.

وی افزود: با توجه به اینکه تامین سوخت مناطق عشایری و سخت‌گذر دزفول از طریق ثبت‌نام اینترنتی انجام می‌شود و افراد بسیاری با این موضوع مشکل دارند، پیگیری‌های زیادی برای تامین سوخت مورد نیاز این مناطق در سال گذشته انجام شد.

فتح‌الهی ادامه داد: پارسال عشایر بدلیل نبود نفت مجبور به چوب‌سوزی شدند و در مواردی که نتوانستند چوب خشک تهیه کنند اقدام به قطع درختان کردند.

وی میزان خسارت وارد شده به جنگل‌های شهرستان دزفول در سال گذشته را حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: امید است برای جلوگیری از تخریب جنگل‌های دزفول با پیگیری های لازم مشکل تامین نفت مناطق سخت‌گذر و کوهستانی دزفول را در سال جاری نداشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه پارسال حدود ۲۰۰ میلیون ریال برای تغییر سوخت فسیلی مناطق سخت‌گذر دزفول اختصاص یافته بود، گفت: طی قراردادی که با یکی از اهالی منطقه بسته شد کپسول‌ها توسط این فرد از شهر تهیه و با همان قیمت شهر به مناطق سخت‌گذر منتقل شدند.

گونه‌های بومی بهترین جایگزین برای کنوکارپوس

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول درخصوص نگرانی‌ها از کاشت و رشد کنوکارپوس به عنوان گیاهی غیربومی در منطقه اظهارداشت: این گیاه با وجود تبلیغات منفی، گیاهی سازگار در منطقه است ولی هرگز نباید در نزدیکی فاضلاب و تاسیسات شهری احداث شود زیرا این گیاه به دنبال آب می‌رود و مسیر فاضلاب را مسدود می‌کند.

وی افزود: شایعه‌های بی اساسی وجود دارد که پرندگان بر روی کنوکارپوس نمی‌نشینند درحالیکه در نقاط مختلف شهرستان پرندگان بر روی این درختان لانه کرده‌اند.

فتح الهی پیشنهاد کرد به جای کنوکارپوس گونه‌های بومی مانند نارنج و کنار در مکان‌هایی که توانایی نگهداری دارند، استفاده شود.

وی با تاکید بر لزوم کاشت بذر یا نهال‌های بومی مقاوم در برابر گرمای تابستان و آفات در منطقه افزود: مسئولان شهری باید پیگیر این موضوع باشند و گونه‌هایی متناسب با فضای شهری بکارند و درصورت تمایل برای کاشت گونه‌های جدید از موارد سازگار با منطقه استفاده کنند.

جریمه ۲۹۰ میلیون ریالی برای قاچاقچی چوب در دزفول

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول گفت: فردی که به صورت غیرمجاز اقدام به انبار چوب در یکی از باغ‌های شهرستان دزفول می‌کرد، شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد.

وی افزود: علاوه بر چوب کشف شده در این انبار، یک تریلر، سه کامیون ۱۰ چرخ و یک خاور حامل چوب به این انبار نیز کشف و ضبط شدند.

فتح الهی با بیان اینکه گشت ویژه منابع طبیعی به صورت شبانه روزی فعال است، اظهارداشت: صدور مجوز حمل درختان مثمر یا غیرمثمر برعهده منابع طبیعی و صدور مجوز قطع درختان در محدوده شهری برعهده شهرداری، در مناطق غیرشهری برعهده جهاد کشاورزی و در اراضی ملی برعهده منابع طبیعی است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: مجوز حمل فقط توسط منابع طبیعی صادر می‌شود لذا درصورتیکه فرد مجوز قطع داشته باشد ولی مجوز حمل نداشته باشد فعالیت او قاچاق تلقی و بار او به نفع دولت ضبط می‌شود. 

وی با بیان اینکه انگیزه متخلفان برای قطع درخت با توجه به افزایش قیمت ها زیاد است، افزود: افرادی که مجوز قطع و حمل ندارند علاوه بر توقیف بار به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند و علاوه بر جریمه، بار آنها به نفع دولت توقیف می‌شود.

تولید ۳۰۰ هزار نهال در نهالستان منابع طبیعی دزفول

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول درخصوص فعالیت نهالستان این اداره نیز گفت: این نهالستان سال‌ها بهره‌برداری می‌شد ولی فعالیت آن حدود ۲۰ سال متوقف شده بود که با همکاری فرمانداری موفق به راه‌اندازی این نهالستان بعد از ۲۲ سال از طریق بخش خصوصی شدیم.

وی اغلب نهال‌های تولیدی این نهالستان را از رقم‌های بومی و زینتی عنوان کرد و افزود: نهال‌های تولیدی این نهالستان در طرح‌های مختلف استفاده و همزمان با هفته منابع طبیعی به رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شوند.

فتح الهی اظهارداشت: نهالستان اداره منابع طبیعی توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است لذا برای جبران هزینه‌های خود مقداری فروش نیز خواهد داشت.

وی افزود: امسال سال اول تولید نهال در نهالستان اداره منابع طبیعی بود لذا با مشکلاتی از جمله تامین آب مواجه بودیم که دلیل آن فرسودگی و تخریب لوله‌ها بود.

این مسئول گفت: امسال با توجه به مشکلات یادشده حدود ۳۰۰ هزار نهال تولید شد که این میزان با تامین آب در سال‌های آینده تا حدود ۸۰۰ هزار نهال خواهد رسید.

وی افزود: تولید نهال در این نهالستان برای توسعه فضای سبز و سرانه سبز شهرستان انجام شد تا نهال ارزان قیمت و رایگان دراختیار مردم قرار گیرد.

دزفول دومین شهرستان جنگلی خوزستان

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول بیان کرد: این شهرستان با داشتن حدود ۲۳۰ هزار هکتار جنگل دومین میزان جنگل را در استان خوزستان بعد از ایذه دارد.

وی درخصوص طرح آبخیزداری آبیدسره گفت: این طرح شامل عملیات سازه‌ای و عملیات بیولوژیکی است که عملیات سازه‌ای باعث تجمع رسوبات می شود و می توان بر روی بستر ایجاد شده عملیات بیولوژیکی شامل کاشت بذر یا نهال را انجام داد؛ این کار باعث رشد گیاه و حفظ خاک در برابر شسته شدن می‌شود.

فتح‌الهی با بیان اینکه افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال در طرح آبخیزداری آبیدسره هزینه شد، افزود: یکهزار هکتار نیز عملیات بیولوژیکی شامل کاشت بذر و نهال در نقاط حساس به فرسایش در مراتع و جنگل‌ها اجرا شد.

وی درخصوص نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق سخت گذر دزفول نیز گفت: این آبگرمکن‌ها با توجه به اینکه نیروی گرم کردن آب را از خورشید می‌گیرند برای جلوگیری از تخریب جنگل بسیار مفید هستند.

وی افزود: ۶۶ آبگرمکن برای جلوگیری از چوب سوزی همچنین بهداشت بهتر در اختیار اهالی مناطق سخت گذر دزفول قرار داده شد که البته این مناطق نیازمند تعداد بیشتری هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول اظهارداشت: اگر  اعتبار موردنیاز برای تامین کپسول گاز و انجام جریان پخت نان انجام شود، تخریب جنگل و چوب‌سوزی کاهش می‌یابد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار