معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از نحوه توزیع کتب دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید و مشکلات توزیع کتاب در استان اصفهان سخن گفت.
کد خبر: ۷۹۷۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵ 16 November 2019

اکبر بیات با اشاره به ثبت‌نام کتب درسی در مدارس از اسفندماه سال 97 اظهار کرد: در همان زمان به مدارس بخشنامه‌ای ارسال و در رسانه‌ها هم اطلاع‌رسانی شد که دانش‌آموزان باید حتماً در سامانه کتاب ثبت‌نام کنند تا آموزش و پرورش بتواند کتب درسی را به موقع در سال تحصیلی جدید به دستشان برساند.

وی با بیان اینکه کتاب‌های دانش‌آموزانی که برای دریافت کتاب ثبت نام کرده بودند قبل از آغاز سال تحصیلی در شهریور ماه تحویل داده شد، افزود: مشکل ما با دانش‌آموزانی است که هنوز در این سامانه ثبت‌نام نکرده یا در دوره متوسطه دوم رشته خود را مشخص نکرده‌اند، ما نمی‌دانیم این دانش‌آموزان در چه رشته‌ای درس می‌خوانند که کتاب‌هایشان را از بالا بیاوریم.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: بیش‌تر در رابطه با دانش‌آموزان هنرستانی در رابطه با توزیع کتاب مشکل داریم، چراکه تا رشته دانش‌آموزی مشخص نشود کتابش آماده نمی‌شود، البته کتاب‌ها در وزارتخانه و همچنین در اصفهان موجود است فقط باید دانش‌آموز در سامانه ثبت‌نام کند که مشخص شود در چه رشته و مدرسه‌ای ثبت نام کرده است تا کتابش را به مدرسه مربوطه بفرستیم.

بیات ادامه داد: همچنین یک سری دانش‌آموز هم تغییر مدرسه داده‌اند، انصراف این‌ها در مدرسه قبلی باید حاصل شود و در مدرسه جدید ثبت نام کنند، اگر مدرسه قبلی کتاب را گرفته باشد در سامانه مشخص است و وقتی مدیر مدرسه به قسمت کتاب در سامانه یا به اداره آموزش و پرورش مراجعه کند مشخص می‌شود که کتاب دانش‌آموز تحویل کدام مدیر مدرسه شده است.

وضعیت کاغذ خوب نیست

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: وضعیت کاغذ خوب نیست و مثل قبل کتاب فراوان نیست، ما دیگر نمی‌توانیم 20 تا 30 درصد کتاب اضافه بیاوریم چون چند میلیارد کتاب می‌شود و بعداً هم اینجا اضافه آمده و باید خمیر کنیم.

وی تأکید کرد: از این به بعد کتاب روی اصول توزیع خواهد شد، اصول آن هم این است که دانش‌آموزانی که رشته و پایه تحصیلی‌شان مشخص است تا خردادماه ثبت نام خود را در سامانه انجام دهند، به محض اینکه کتاب‌ها از مرکز تحویل داده شود شهریور ماه به دانش‌آموزان تحویل می‌دهیم.

بیات تصریح کرد: مشکل ما با دانش‌آموزانی است که مهر هم گذشته و هنوز مدرسه و کلاسشان مشخص نیست، تقریباً از بین 900 هزار دانش‌آموزی که در استان داریم حدوداً 3 هزار نفر این مشکل را دارند، مرتب هم در رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم که خانواده‌ها و دانش‌آموزان تکلیف خود را مشخص کنند که در کدام مدرسه و کلاس هستند که ما کتاب را به آن‌ها تحویل دهیم.

دانش‌آموزانی که کتاب دریافت نکردند به آموزش و پرورش مراجعه کنند

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با تأکید بر اینکه جهت تأمین کتاب مشکلی نداریم، بیان کرد: امسال مثل گذشته نیست که کتاب در بازار موجود بوده و مثل قبل در کتابفروشی‌ها انباشته شده باشد و دانش آموز مراجعه کند و کتاب بگیرد، مخصوصاً در رشته‌های فنی و کاردانش که رشته‌های خیلی متعددی دارد و کتاب‌های آن هم اختصاصی است.

وی در ادامه عنوان کرد: افرادی که کتاب به دستشان نرسیده است باید به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کنند تا ما اسم و کد ملی دانش‌آموز را در سیستم بزنیم و ببینیم که کتابش کجاست، اگر دانش‌آموزی مدرسه‌اش عوض شده است کتاب در مدرسه جدید نبوده و در مدرسه قبلی است که باید آن را از آن جا تحویل بگیرد، دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها همچنین می‌توانند با شماره 031-37108752 تماس گرفته و مشکل خود در رابطه با کتاب را پیگیری کنند.

بیات در ادامه توضیح داد: پراکندگی زیادی دارند، به عنوان مثال در بوئین میاندشت 2 نفر که دانش‌آموزان مردودی ما هستند و از سال قبل کتاب دارند، نخواستند پول کتاب جدید را بدهند، همچنین برای مثال در بن‌رود 12 نفر، در خوانسار 13 نفر، در نایین 4 نفر و در اردستان 2 نفر در سامانه ثبت نام نکرده‌اند؛ در شهر اصفهان هم در ناحیه یک آموزش و پرورش 10 نفر، در ناحیه 4 که جزو شلوغ‌ترین نواحی ما با حدود 100 هزار دانش‌آموز است 32 نفر برای کتاب ثبت نام نکرده‌اند نه اینکه کتاب نداشته باشند، این‌ها با کتاب سر کلاس هستند.

کتاب در انبار آموزش و پرورش موجود است

رئیس اداره پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه همچنین اشاره کرد: مشکل دیگر ما در رابطه با اتباع خارجی است، هویت این‌ها باید در سیستم فرمانداری کاملاً مشخص شود و کدی 10 رقمی که معادل کد ملی ما است به آن‌ها داده شود تا بتوانند با استفاده از آن کد در سامانه کتاب ثبت نام کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر دانش‌آموزی کتاب ندارد با مراجعه به مدیر مدرسه در اسرع وقت در سامانه کتاب ثبت نام می‌کند و طی 24 ساعت ما کتاب را حتی تحویل دورترین نقطه استان خواهیم داد، کتاب در انبار ما موجود است علت اینکه داخل بازار نمی‌ریزیم این است که توزیع کتاب را مدیریت کنیم و کتاب با همان مبلغی که در سامانه ثبت نام می‌کنند به دانش‌آموزان تحویل شود و بازار سیاه درست نشود، کتاب برای آموزش و پرورش حدود 50 هزار تومان درآمده که ما به قیمت 20 هزار تومان و با حدود 60 تا 70 درصد تخفیف در اختیار دانش‌آموزان می‌گذاریم، در حال حاضر چند مورد بازار سیاه کشف شد که به سراغشان رفته‌ایم که ببینیم این‌ها کتاب را از کجا به دست آورده‌اند که این گونه می‌فروشند.

بیات با تأکید بر اینکه کتاب در بازار به هیچ وجه وجود ندارد کسی هم از بازار کتاب تهیه نکند فقط کتاب از طریق آموزش و پرورش تحویل دانش‌آموز می‌شود، ابراز کرد: کتاب‌های دوره ابتدایی و دوره متوسطه دوم توسط آموزش و پرورش توزیع می‌شود، اما کتاب‌های متوسطه اول که راهنمایی قدیم باشد در بازار است و دست ما نیست، آن چیزی که ما تحویل می‌دهیم کتاب‌های متوسطه دوم شامل رشته‌های نظری(تجربی، انسانی و ریاضی) و فنی و حرفه‌ای و دوره اول و دوم ابتدایی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار