اصفهان- مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: در حوادث اخیر و اعتراضات صورت گرفته در راستای افزایش بنزین شاهد آسیب دیدگی سه آمبولانس و بعضا پایگاه های اورژانس بودیم.
کد خبر: ۷۹۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ 20 November 2019

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، غفور راستین در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بارها از شورای شهر و مدیریت شهری خواستار شدیم که لاین های کاهش ترافیک را در بزرگراه های اصفهان ایجاد کنند و باند ویژه امدادرسانی را نه تنها برای عبور و مرور آمبولانس ها بلکه برای آتش نشانی و هلال احمر فراهم سازند .

وی اعلام کرد: در صورتی که خطوط ویژه امدادرسانی در سطح معابر وخیابان ها دیده میشد در مواقع بحران مثل سه تا 4 روز اخیر با مشکلات عدیده ای برای امدادرسانی مواجه نمی شدیم.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در زمان اعتراضات تعداد زیادی از خوردوهای آمبولانس آسیب دیدند شیشه شکستند، سنگ زدند و به پایگا های اورژانس خسارت وارد کردند و سه تا از آمبولانس های اورژانس را از مدار خارج کردند، ادامه داد: امدادرسانی ها در این روزها به شدت سخت بود و در مواقعی امکان امدادرسانی وجود نداشت.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با ارائه گزارشی از گاز گرفتگی ها گفت: در 8 ماهه سال جاری با 176 مورد مسمومیت با گاز منواکسید کربن و 11 فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد 15 درصدی مسمومیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی منجر به ایجاد گاز CO یا همان منواکسید کربن می‌شود، ادامه داد: میل ترکیب CO با هموگلوبولین 250 برابر اکسیژن است و در نتیجه گلوبول‌های قرمز که باید اکسیژن را به اندام‌ها برسانند CO را انتقال می‌دهند.

وی گفت: اگر این اتفاق به میزان 30 تا 40 درصد انجام شود علائمی مانند سرفه را در پی خواهد داشت و سپس خواب‌آلودگی و پس از آن کما و در نهایت مرگ در انتظار فرد خواهد بود.

راستین با اشاره به نامگذاری این نوع از مسمومیت به مرگ خاموش تأکید کرد: در چنین شرایطی فرد متوجه مسمومیت نمی‌شود و گویا آرام‌ترین خواب خودش را تجربه می‌کند، بنابراین نیاز است تا اقدامات لازم قبل از وقوع مسمومیت انجام شود.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته 471 مورد مسمومیت به اورژانس گزارش شد و در بین شهرستان‌های استان به ترتیب اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر بیشترین تعداد مسمومیت را داشته‌اند و از این تعداد مسمومیت 26 مورد منجر به مرگ شده است.

وی یادآور شد: در پنج سال گذشته روند مسمومیت با CO به جز در یک سال کاهشی بوده اما در 8 ماهه سال جاری با 176 مورد مسمومیت و 11 فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد 15 درصدی مسمومیت هستیم.

راستین عنوان کرد: استفاده از ذغال برای کرسی و گرمایش ارزان در حاشیه شهر یکی از دلایل مسمومیت با گاز CO است و پس از آن استفاده غیراستاندارد از بخاری استاندارد در جایگاه بعدی عوامل این مسمومیت است.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اظهار کرد: لوله بخاری روشن باید داغ باشد سرد بودن آن یکی از نشانه‌های ناقص سوختن گاز به دلیل انسداد مسیر هوا است، مردم باید از کلاهک H شکل در پشت بام استفاده کنند تا امکان خاموش شدن شعله ناشی از وزش باد وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: برخی رانندگان از پیک‌نیک در کابین جلوی خودرو استفاده می‌کنند که در صورت بالا بودن شیشه‌ها باعث مسمومیت می‌شود، علاوه بر آن روشن نگه‌داشتن خودرو در پارکینگ در بسته نیز می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

راستین در تشریح نحوه امدادرسانی به فرد دچار مسمومیت گفت: اصلاح نحوه اکسیژن‌رسانی به فرد با بازکردن در و پنجره‌ها و انتقال فرد به فضای باز از اولین اقدامات تا رسیدن نیروهای امدادی است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تأکید کرد: این مسمومیت علائم مشترکی با تنگی نفس و سرفه ناشی از سرماخورگی دارد اما مردم باید بدترین حالت را در نظر بگیرند و اقدامات لازم برای فرد دچار مسمومیت با CO را انجام دهند.

وی اظهار کرد: اورژانس استان اصفهان روزانه به 5 هزار امدادخواهی پاسخ می‌دهد که نیمی از آن از سوی مردم شهر اصفهان است و با 150 پایگاه نزدیک به 80 درصد درخواست‌کنندگان امدادرسانی می‌شوند که تنها 15 درصد نیاز به انتقال به مراکز درمانی پیدا می‌کنند.

راستین  اضافه کرد: 60 درصد امدادرسانی به افراد دارای سابقه بیماری و 40 درصد مربوط به حوادث، خصوصاً حوادث ترافیکی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار