سامانه آزمایشی در وزارت بهداشت طراحی شده است تا بازار سیاه خرید و فروش کلیه جمع آوری شود.
کد خبر: ۷۹۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 23 November 2019
به گزارش تابناک سمنان: کافی است تا خدایی نکرده راهتان به برخی بیمارستان های دولتی که پیوند اعضا در آن انجام می دهند، افتاده باشد، روی میله‌های بیمارستان، تیر برق و دیوارهای اطراف این مراکز درمانی  آگهی‌هایی چون «کلیه به فروش می رسد»، «مغز استخوان خود را می‌فروشم»، «کلیه با گروه خونی O منفی، حاضرم هر کجا بگید بیام آزمایش بدم، ۲۵ساله. به دلیل نیاز مالی عجله دارم. قیمت خود را در تلگرام یا اس‌ام‌اس بفرستید خودم تماس می‌گیرم»، «کبد سالم به فروش می رسد» توجه هر فردی را به خود جلب می کند.
خداحافظی با «کلیه فروشی»/ بساط خرید و فروش اعضای بدن جمع می شود؟!

 آگهی هایی که اغلب با یک گروه خونی و شماره تماس بر در و دیوار خیابان های اطراف بیمارستان خودنمایی می کنند، موضوع خرید و فروش کلیه و اعضای بدن حتی به فضای مجازی و شبکه های مجازی نیز کشیده شده است و دلالان یا به اصطلاح خودشان فرشته های نجات بیماران کلیوی، نه تنها در اطراف بیمارستان‌ها بلکه در صفحات مجازی خود نیز برای فروش بیشتر و سوء استفاده از نیاز یک بیمار جولان می دهند.

این آگهی ها در هر گوشه شهر که به چشم بخورد، دل هر شهروندی را به درد می آورد و همیشه این مسئله مطرح بوده است که چرا  نظارت درستی صورت نمی گیرد و با ترفندی بازار دلالی اعضای بدن انسان به ویژه «کلیه فروشی» برچیده نمی شود.

 

سالانه سه هزار پیوند کلیه در ایران انجام می‌‌‌شود

به گفته رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت سالیانه به طور متوسط سه هزار پیوند کلیه در ایران انجام می‌‌‌شود که  حدود ۶۰ درصد پیوندها از مرگ مغزی و ۴۰ درصد  از طریق  اهدای زنده صورت می گیرد.

 همچنین حدود ۳۴ هزار بیمار کلیوی در کشور داریم و بیماری‌های کلیوی در کشور، حدود هفت درصد نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است که رقم بالایی محسوب می شود و باید به مسئله پیشگیری بیش از پیش توجه نشان داد.

حالا سامانه ای در وزارت بهداشت طراحی شده است تا دست دلالان خرید و فروش کلیه را از حوزه اهدای عضو کم کند  و دیگر خبری از بازار سیاه و آگهی های فروش کلیه نباشد.

خداحافظی با «کلیه فروشی»/ بساط خرید و فروش اعضای بدن جمع می شود؟!

۵۴ هزار پیوند کلیه در کشور تاکنون انجام شده است

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  درباره موضوع فروش کلیه و راهکارهای بر چیده شدن آن اظهار کرد: متاسفانه چیزی که امروز به عنوان خرید و فروش کلیه در جامعه مورد توجه قرار گرفته است و برخی به آن دامن می زنند، در برابر ۵۴ هزار پیوند کلیه در کشور تاکنون چندان قابل  توجه نیست.

شادنوش ادامه داد: به هر حال میزان کم خطا هم در حوزه پیوند کلیه قابل قبول نبود و به دنبال آن بودیم که با همکاری دست اندرکاران این حوزه راهکاری پیدا کنیم تا مسائلی چون دلالی فروش کلیه و بازار سیاه آن دیگر وجود نداشته باشد و در این راستا «سامانه پیوند» و آئین نامه اهدای زنده را تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کردیم.

خداحافظی با «کلیه فروشی»/ بساط خرید و فروش اعضای بدن جمع می شود؟!

آئین نامه اهدای زنده دست دلالان فروش کلیه را می بندند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: با تدوین ابلاغ و اجرای آئین نامه اهدای زنده، همه روزنه های دلالی فروش کلیه را که وجود داشتند، بسته و شائبه بالا و پائین کردن قیمت و بازار سیاه فروش کلیه جمع می شود.

شادنوش با اشاره عملکرد سامانه راه اندازی شده در وزارت بهداشت برای مدیریت موضوع اهدا از زنده بیان کرد: سامانه متمرکز در وزارت بهداشت طراحی شده و همه جوانب موضوع اهدا از زنده را در نظر گرفته ایم و این سامانه مراحل آزمایشی خود را طی می کند، تا پس از برطرف شدن نواقص به صورت کامل در کشور اجرایی شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در سامانه رجیستری یا ثبت تقاضا و عرضه عضو تخصیص به صورت مرکزی صورت می گیرد، به این شکل که وقتی بیماری نیازمند به عضو در سامانه ثبت می شود، بر اساس یک سری شاخص ها بیمار را امتیاز بندی می کنند و بر اساس امتیاز بیماران کلیه اهدایی به نیازمندترین فرد داده می شود.

 

خداحافظی با «کلیه فروشی»/ بساط خرید و فروش اعضای بدن جمع می شود؟!

راه اندازی سامانه رجیستری اهدای عضو از مرداد ۹۸

شادنوش به اجرای طرح پایلوت سامانه رجیستری یا ثبت و تقضای عضو از مرداد ماه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: این سامانه از مرداد تاکنون به صورت دستی و نیمه هوشمند اما متمرکز در وزارت بهداشت آغاز به کار کرده است و پس از برطرف شدن نواقص آن به صورت هوشمند به کار خود ادامه می دهد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: همیشه این انتقاد اساسی وجود داشت که نباید کسی به خاطر پول عضو خود را اهدا کند و ما به دنبال برچیده شدن بازار سیاه فروش کلیه و بستن دست دلالان این سامانه را طراحی کردیم.

شادنوش درباره انتقال برخی پزشکان به دنبال این مسئله که با این کار آمار پیوند کلیه کاهش پیدا می کند و جان بیماران کلیوی به خطر می افتد، گفت: اگر قرار باشد که کلیه فروشی ادامه پیدا کند، همچنان بازار سیاه و دلالی نیز خواهیم داشت و این مسئله همیشه یک مطالبه از طرف رسانه ها و مردم بود که چرا این بازار سیاه جمع نمی شود.

خداحافظی با «کلیه فروشی»/ بساط خرید و فروش اعضای بدن جمع می شود؟!

انجام  ۷۰ پیوند کلیه از مرداد ماه تاکنون در کشور 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از مرداد ماه امسال تاکنون ۷۰ پیوند کلیه از طریق سامانه عرضه و تقاضای عضو انجام شده است.

شادنوش با اشاره به هدیه ایثار برای فرد اهداکننده کلیه اظهار کرد: فردی که کلیه خود را اهدا می‌کند، بدون شناخت گیرنده هدیه ای بابت ایثار خود دریافت می‌کند و این هدیه را وزارت بهداشت، خانواده بیمار، بنیاد بیماری های خاص و  انجمن حمایت از بیماران کلیوی پرداخت می کنند.

خداحافظی با «کلیه فروشی»/ بساط خرید و فروش اعضای بدن جمع می شود؟!

مبلغ هدیه ایثار برای اهداکننده کلیه را ۲ برابر کرده ایم

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یاداوری کرد: همچنین ما از زمان راه اندازی سامانه رجستری پیوند اعضا مبالغ اهدایی را ۲ برابر کرده ایم و  دیگر اهداکننده و گیرنده کلیه با هم ارتباطی نخواهند داشت وپیوند زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت انجام می شود.

امید است که با راه اندازی این سامانه هوشمند به طور کامل دست دلالان و شیادان از موضوع اهدای عضو قطع شود و دیگر شاهد تبلیغات خرید و فروش کلیه و اعضای بدن نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار