به باور نویسنده بیشتر بارشهای سال آبی گذشته در غرب کشور که اتفاقا منجر به جاری شدن سیل در تعدادی از استانهای غربی وجنوب غربی شد ناشی ازاجرای پروژه بارورسازی ابرهابود چرا که در صورت ورود به ترسالی ،نبایستی این حجم از خشکی بی سابقه در آبان ماه مواجهه می شدیم.
کد خبر: ۷۹۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 24 November 2019

تابناک ایلام ::سال گذشته مردم استان ایلام سال پر بارشی را پشت سر گذاشتند ،میزان بارشها به اندازه ای چشمگیر بود که پس از لرستان ،استان ایلام رتبه دومین استان پر بارش کشور را به خود اختصاص داد. اثرات این حجم بارشهای فراتر از نرمال در افزایش دبی رودخانه ها ،منابع آب زیرزمینی ،عبور ازبحران تنش آبی ورونق کشاورزی ودامپروری مشهود بود .

در نزد بسیاری از مردم ،این حجم بارشهای سال زراعی وآبی گذشته ،پایان خشکسالی های یکی دو دهه اخیر و ورود به ترسالی معنا شد ،برهمین اساس ،انگیزه برای کشت پاییزه گندم بالا گرفت ومردم مناطق مختلف استان به سرعت بر حجم کشت دیم خود افزودند.

اما امروز در حالی سه روز از آخرین ماه پاییز را پشت سر می گذاریم که وضعیت بارشهای پاییزی در استان ایلام به دل نگرانی مردم استان وخاصه کشاورزان دیمکار تبدیل شده است .در حالیکه براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی می بایست آبان پر بارشی را تحربه می کردیم ،اما بدلیل تغییر الگوها ،اینگونه نشد و خشک ترین آبان سالهای اخیر را پشت سر گذاشتیم.

آنگونه که کارشناس هواشناسی استان پیش ببینی کرده اند ،ارزیابی نقشه های پیش بینی از کاهش شدید بارشها در ماههای آذر ودی بعنوان ماههای طلایی برای کشت های پاییزه خبر می دهد ،این موضوع می تواند بعنوان یک چالش جدی در حوزه کشاورزی واقتصاد کشاورزی محور مردم استان مطرح شود .

با پیش آمدن چنین وضعیتی ،بخش  اعظمی از مردم از باور قبلی خود مبنی بر پایان دهه های خشکسالی تجدید نظر کرده و با انطباق وضعیت بارشهای سال گذشته با بارش های امسال استان و تحلیل وضعیت بارش چشمگیر  استان های مرکزی وشرقی در پاییز جاری ،آن راناشی از اجرای پروژه باروسازی ابرها می دانند.

به باور نویسنده بیشتر بارشهای سال آبی گذشته در غرب کشور که اتفاقامنجر به جاری شدن سیل در تعدادی از استانهای غربی وجنوب غربی شد ناشی ازاجرای پروژه بارورسازی ابرهابود چرا که در صورت ورود به ترسالی ،نبایستی با این حجم از کم بارشی بی سابقه در آبان ماه مواجهه می شدیم.

این مدعادر بررسی آرشیو اخبار رسانه هاقابل اثبات است ،چون مسئولین در روزهای پایانی تابستان سال گذشته از اجرای پروژه بارورسازی ابرها در ده  استان کشور خبر دادند.

با استناد به داده های خبری رسانه ها درپاییز سال گذشته ؛سازمان هواشناسی جهانی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده که ۴۲ کشور و در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده که ۵۶ کشور این روش را به کار می گیرند. برای مثال استرالیا از سال ۱۹۴۷ این برنامه را به طور مداوم به کار بسته است. چین از سال ۱۹۵۸، تایلند از سال ۱۹۷۱ و امریکا بحث بارورسازی ابرها را در ۹ ایالت انجام می دهد.

در ایران تحقیق روی این روش از سالها پیش آغاز شده و مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها وابسته به مرکز تحقیقات آب در وزارت نیرو، به عنوان تنها مرکز اجرایی و تحقیقاتی در زمینه تعدیل وضع هوا و انجام پروژه های افزایش بارش در کشور، روی این روش متمرکز شده است.

حال با توجه به موضوع کاهش بارندگی در کشور و نیز معضل کم آبی، استفاده از روش بارورسازی ابرها در محافل مختلف مدیریتی مطرح شده و قرار است به عنوان یکی از راهکارهای افزایش بارندگی اجرایی شود.

بررسی های موسسه آب دانشگاه تهران برای سال آبی ۹۳-۹۴ نشان می دهد که میزان افزایش بارش در ایران مرکزی بگونه ای بوده است که حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب (دو برابر حجم مخزن سد زاینده رود) از طریق بارورسازی ابرها استحصال شده است. طبق بررسی های این مرکز و ارزیابی صورت گرفته، هزینه قیمت تمام شده برای هر مترمکعب آب از روش بارورسازی، کمتر از ۵۰ تومان محاسبه شده است.

آذر ماه سال گذشته مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در گفتگو با ایسنا گفت: پس از امضای چند قرارداد از سوی وزارت نیرو با سازمان هوافضا و شرکت هواپیمایی تهران، عملیات باروری ابرها از دو هفته آینده، آغاز خواهد شد.

پیش از این اعلام شده که باروری ابرها در ایران طی ۲۰ سال گذشته، توسط مرکز ملی باروری ابرها وابسته به وزارت نیرو در استان یزد و در استان‌های شمالی، شمال غربی و غربی کشور از جمله استان‌های گیلان، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به اجرا درآمده است (۱۶ استان کشور تحت پوشش عملیات بارورسازی ابرها قرار گرفته‌اند).

فرید گلکار، با بیان این‌که تمام اقدامات لازم برای شروع این کار انجام شده است، اظهار کرد: انتظار داریم مدیران ارشد وزارت نیرو، قراردادهای منعقد شده را در سریع‌ترین زمان ممکن امضا کنند که بتوانیم عملیات اجرای کار را آغاز کنیم.

به گفته مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، متاسفانه با وجود این‌که قرار بود در آبان‌ماه پرواز داشته باشیم، اما متاسفانه به‌دلیل وجود برخی مشکلات، از برنامه عقب ماندیم.

او درباره چگونگی انجام عملیات باروری ابرها تاکید کرد: در حال حاضر با یک هواپیمای ساخته‌شده از سوی سپاه، کار را پیش خواهیم برد و اگر امور به خوبی پیش برود، دو فروند دیگر نیز اضافه خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این مساله که قرار است وزارت نیرو بخش قابل توجهی از هزینه‌های اجرای این کار را عهده‌دار شود، ابراز کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، نهایتا تا دو هفته آینده در استان مرکزی، کرمانشاه، خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، عملیات را آغاز خواهیم کرد.

با این حال نظر به عملیاتی شدن پروژه بارورسازی ابرها در مناطقی از کشور،انتظار می رود مسئولین استان ،خصوصا دو نماینده استان در کمیسیون انرژی به طور جد پیگیری اجرای این پروژه در استانهای غربی باشند ،چراکه روند کاهش بارندگی در پاییز وزمستان سال جاری نه تنها استان رابه تنش آبی وارد خواهد کرد ،بلکه زیان های فروانی را متوجه کشاورزان دیمکار نموده و از حیث تولید محصول استراتژیک گندم ،کشور رابا چالش جدی روبرو خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار