کد خبر: ۷۹۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 24 November 2019
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود بارندگی‌های خوب سال زراعی گذشته و باران‌های امسال، نزولات جوی تأثیر محسوسی بر پدیده بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی استان نداشته است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گودرز باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۵ سال شاهد خشکسالی بوده اظهار داشت: رویش گیاهان مرتعی یکساله اثر بارندگی ها بر بیابان زایی در استان بوده است.
میزان بارش بارندگی سال آبی گذشته در ایستگاه های هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج یکهزار و ۲۲۳.۷،سی سخت یکهزار و ۹۲، دوگنبدان ۶۸۸.۴،،دهدشت ۸۵۰.۴ و لیکک ۷۷۴ میلیمتر بوده است.
از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرهای سی سخت ۱۰۹.۲،یاسوج ۱۰۵.۶، دهدشت ۷۲.۹،امامزاده جعفر ۷۰.۲،لیکک ۶۳ و دوگنبدان ۵۲.۱ میلیمتر باران ثبت شده است.
میانگین بلند مدت سالیانه بارندگی در یاسوج،۷۹۱.۷،سی سخت ۶۷۵.۱،دوگنبدان ۴۲۰.۵،دهدشت ۴۸۵.۱،لیکک۳۸۶.۹ و امامزاده جعفر ۴۰۹ میلیمتر است.
وی بیان کرد: برای احیای عرصه های طبیعی بیابانی و پیشگیری از مراتع در معرض پدیده بیابانی باید گونه های گیاهی چند ساله در این مناطق ایجاد شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس بررسی هایی که در سال ۱۳۹۵ انجام شده ۴۰ هزار هکتار عرصه طبیعی در شهرستان های گچساران و بهمئی تبدیل به بیابان شده و احتمال گسترش این پدیده در مناطق جنوب و جنوب غرب استان به ۲ برابر وجود دارد.
باقری ابراز داشت: با وجود این اما کهگیلویه و بویراحمد جزو مناطق بیابانی کشور محسوب نمی شود و ردیف بودجه ای برای گسترش این پدیده پیش بینی نشده است.
وی عنوان کرد: انجام مطالعات پایه نخستین نیاز مبارزه با بیابان زایی عرصه های طبیعی در استان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی فقیر و ناچیز، کاهش بارندگی، شور شدن خاک و اختلاف‌های شدید دمای شب و روز از عوامل مهم در ایجاد خطر بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی است.
وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری، احیا و کاشت جنگل و هماهنگی و بهره برداری، مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد کمپین های حفاظت از منابع طبیعی و بهره‌برداری مناسب از نقش سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی از مهمترین راهکارهای مقابله‌ای در این راستا بشمار می‌رود.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یک میلیون ۴۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.
این استان با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار