صاحبنظران و شهروندان عادی ایده‌های خود را برای مقابله با آلودگی هوا از طریق سایت باشگاه خبرنگاران جوان به گوش مسئولان رساندند.
کد خبر: ۸۰۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 28 November 2019

ایده های جالب صاحب نظران، متخصصین و شهروندان عادی برای مقابله با آلودگی هوا

به گزارش تابناک سمنان: هفته گذشته گزارشی با عنوان «راهکار شما برای مقابله با آلودگی هوا چیست؟» بر روی خروجی خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد که صاحبنظران، متخصصان و شهروندان عادی دیدگاه‌های خود را در این رابطه اعلام کردند.

تعدادی از دیدگاه‌های اقشار مختلف مردم در این رابطه را می خوانید.

شهروندی نوشت:

«ابتدا افزایش وسایل نقلیه عمومی و معاینه فنی خودرو‌ها، برقی کردن همه خودرو‌ها و یا خورشیدی کردن تنها را کاهش آلودگی هوا می باشد، تا کی باید به امید وزیدن باد بود، ۲۰ سال هست همین دعا را می‌کنند اگر همان موقع اقدام کرده بودند جواب داده بود.»

شهروند دیگر عنوان کرد:

«دو ساله که تاکسی‌های اینترنتی اومده دیگه ترافیک تابستون زمستون نداره. دائمی شده. فقط باید تعداد تاکسی‌های اینترنتی متناسب با ظرفیت ترافیک کم بشه. تهران این همه تاکسی نمی‌خواد مدیریت می‌خواد. دو سه روز سیستم تاکسی‌های اینترنتی‌ را قطع کنید تا خودتون ببینید.»

فرد دیگری گفت:

«هر کس از بیکاری یه خودرو خریده و داره مسافر کشی می‌کنه و چون کلانشهرها ظرفیتش در مسافرکشی بالاست آلودگیش هم بالاست. اگر از تردد خودروهای نمره شهرستان‌های دیگر در کلانشهرها جلوگیری کنند و طرحی که جایگزین زوج و فرد شده برای کلیه خودروهای کلانشهرها از جلوی منزل اجرا شود و طرح فروشی هم جمع شود و وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد و معاینه فنی علی الخصوص در کارکرد موتور به دقت کنترل شود، اون وقت آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.»

شهروند دیگری نوشت:

«داخل محدوده طرح ترافیک حتی پولی هم رفت و آمد بسیار بسیار محدود شود.

رفت و آمد موتورها خیلی خیلی محدود و شامل طرح طرافیک شوند.

هر سال زمستان حداقل ده روز تمام مدارس و تا حدامکان اداره ها تعطیل هستند.

به هیچ عنوان رفت و آمدی انجام نشود مگر در موارد خاص.

حداقل پنج روز کارخانه های اطراف تعطیل شوند.

تا حد امکان استفاده از پلاستیک محدود و محدود تر شود.

و از ظروف چندبار مصرف استفاده شود.

تا حدامکان در دراز مدت تمرکز زدایی انجام شود.

اتوبوس‌ها معاینه فنی برتر اجباری داشته باشند.»

شخص دیگری عنوان کرد:

«چند نفر یا چند هزار نفر (اگه پول کم دارن) بیان با سرمایه خودشون یه کارخانه تولید ماشین برقی با کیفیت و امن بسازن، ببین کی میره طرف خودرو سازان فعلی.»

فرد دیگری با ارائه یک زمان بندی گفت:

«اگر گوش شنوا باشد باید سه برنامه تدوین و اولویت بندی و اعتبار سنجی و بلافاصله بعد از جلسه تصمیم علمی اجرا و شروع شود.

۱ - برنامه کوتاه مدت ۲ - میان مدت ۳- بلند مدت.

در برنامه کوتاه مدت از تردد خودرو‌های چهار سیلندر و کامیون‌ها و فعالیت کارخانه‌های آلاینده از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ شب جلوگیری شود. خودرو‌های تک سرنشین با پلاک تهران متوقف و به پارکینگ هدایت شوند. هر مغازه با همکاری شهرداری ملزم به طراحی حوضچه آبفشان و کاشت درخت در کناره مغازه شود. پارک خودرو در کوچه و خیابان کم عرض ممنوع و البته پارکینگ عمومی چند طبقه در محله‌ها احداث گردد. برای میان مدت: فروش پارکینگ برای پاساژ و مغازه و منزل توسط شهرداری ممنوع و ساختمان بدون پارکینگ به تناسب مسکونی و تجاری یعنی بدون مجوز ساخت و تخریبی محسوب شود. مکان یابی مناسب برای کارخانجات آلاینده درون شهری انجام و انتقال صورت گیرد. مجوز ساخت واحد‌های مسکونی بستگی به تراکم محل کاهش یابد (با تخریب بنای ۴ طبقه برای نوسازی مجوزی بیش از ۳ طبق صادر نشود). خدمات رفاهی مثل بیمارستان و مراکز تفریحی و فروشگاه‌های بزرگ حداقل ۵ کیلومتر با حاشیه کلانشهر فاصله داشته باشند و...، اما بلند مدت: تمرکز زدایی و توریع وزارتخانه‌ها بستگی به پتانسیل استان‌ها انجام شود و توسعه زیرساخت خدماتی در مناطق محروم کشور در دستور کار قرار گیرد. مالیات بر درآمد در کلانشهر‌ها افزایش و وام‌های کم بهره برای ساخت و خرید منزل در مناطق محروم در اختیار مردم قرار گیرد. خدمات ریلی و هوایی برای مناطق مختلف کشور افزایش و عدالت در توزیع خدمات رعایت شود. ساخت خودرو‌های برقی و کم حجم در دستور کار قرار گیرد.»

شهروند دیگری اظهار کرد:

«مجوز سه طبقه به بالا ندهند، حالا تو روستاها هم دارن چند طبقه میسازن !

اصل مدیریت شهری و ساختمان‌سازی اصولی و استفاده از تکنولوژی روز جهان در تولید و مصرف انرژی است.»

فرد دیگری عنوان کرد:

«طبقات زیاد ساختمان‌ها نتیجه اش همین آلودگی و ترافیک است، البته خطرات و تهدیدات زلزله را نیز افزایش می‌دهد. مبنا باید کاهش تراکم ساختمانی و تردد کمتر خودروها باشد، این اصل موضوع برای حل معضل آلودگی است.»

شخص دیگری هم خواستار ساخت یک دستگاه شد و نوشت:

«به نظر من همان طور که توانستن وسیله‌ای بسازن ابرها رو بارور کنن و همچنین دستگاه آب شیرین کن که آب دریا را شیرین کنن و اختراع کنن، به این فکر کنن که دستگاهی اختراع کنن که این آلودگی را جذب و تبدیل به یه ماده مفید کنه و جاهایی که باعث این آلودگی میشه دستگاه ها را قرار بدهند که موادآلوده کننده رو جذب کنند، چون کلانشهرها به دلیل کارخانه‌های زیاد و ماشین و ... در هر صورت این آلودگی ها هست اگر کارخانه ها را جای دیگر منتقل کنن جاهای دیگه هم آلوده میشه و این درست نیست.»

شهروندی دیگر هم گفت:

۱. مشکل اصلی آلودگی هوا تعداد زیاد خودرو هست که در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند، اگه ترافیک رو کم کنید، خودروها زودتر به مقصد می‌رسند و مدت کمتری موتور خودرو کار می‌کند، بنابراین آلودگی کمتر می‌شود. یکی از راهکارها برطرف کردن عوامل ترافیک زا و رفع مهندسی نادرست معابر هست.

۲. دیگری اینکه تمام خودروها در فصل پاییز و زمستان فقط یک روز در هفته اجازه عبور و مرور داشته باشند.

۳.واگن‌های خطوط مترو جدید رو دوطبقه درست کنند.

۴. سعی کنید مهندسی ساخت تاکسی هوایی رو بومی سازی کنید (تذکر:اول فرهنگ استفاده صحیح رو آموزش بدید).

۵. آلودگی هوا و تبعات واقعی اون رو به مردم بگید و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به طور مستمر و مداوم در رسانه‌ها اطلاع رسانی کنید.

شخصی دیگر هم خواستار استفاده از فیلترهای خاص برای خودروها شد و نوشت:

«یکی از راهکارهای موثر بر آلودگی، تولید و نصب فیلتر در مسیر خروج دود از اگزوز خودروها و موتورهاست.از این روش برای جلوگیری از خروج آلاینده ها از خروجی دود در کارخانه ها نیز می‌توان استفاده کرد فیلترهایی بزرگ و قابل تعویض»

شهروندی دیگر نوشت:

«در شهر تهران باد از سمت غرب به شرق می‌وزد، به همین دلیل باید کارخانه‌های دود زا از غرب تهران به سمت شرق انتقال یابد تا آلودگیشان وارد شهر تهران نشود.»

شخصی دیگر اظهار کرد:

«راهکارش توسعه فراگیر مترو، خودرو برقی و موتورسیکلت و دوچرخه برقی نه تنها در تهران بلکه در سرتاسر کشور.

هرچی یارانه هم تو این بخش بدین هزینه نیست، سرمایه گذاری چند برابریست شک نکنید.»

اما شخصی دیگر با ارائه یک بسته چند اقدام همزمان را معرفی کرد:

۱. تولید خودرو‌هایی با مصرف سوخت استاندارد مطابق استاندارد در دنیا.

۲. راه اندازی مجدد سرویس ادارات و شرکت‌ها.

۳. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در برخی موارد تعداد کم و فرسوده است.

۴. دادن توانایی به افراد جهت زندگی در نزدیکترین نقطه به محل کار.

در غیر این صورت اگر این موارد انجام نشود با افزایش قیمت سوخت تنها گرانی تشدید می‌شود.

شخصی دیگر نوشت:

«استاندارد حمل و نقل و سوخت در پایتخت گاز و برق باشد و در مرحله پیشرفته تر رسیدن به شهر پاک و تمام الکتریکی و استفاده از انرژی پاک الکتریسیته و برق در آینده باشد.»

شهروندی دیگر نوشت:

«تغییر در شعاع ساخت کارخانجات آلاینده با شهرها و دور کردن بیشتر کارخانجات آلوده کننده هوا از مراکز جمعیتی نیز یک راهکار مهم می‌تواند باشد.»

شخصی دیگر هم نوشت:

«سیاست‌های کلی باید اجرا شود که در اولویت اول باید از خودروساز‌های داخلی شروع کنیم. الان دنیا به سمت خودرو‌های برقی و پاک می‌رود. ما هنوز به خاطر سر کیسه کردن مردم خودرو‌هایی با تکنولوژی ۴۰ سال پیش را می‌سازیم که نه ایمنی دارند نه استاندارد جهانی.

انتظار می‌رود، متولیان پاکیزگی هوا و مرتبطان با آلودگی هوا نظیر کارخانه‌های صنعتی آلاینده اعم از خودروسازی و سایر کارخانه‌ها و مسئولان دولتی این پیشنهادات را بررسی کرده و در کمیته تخصصی مورد ارزیابی قرار دهند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار