مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اعلام اینکه مجموع ورودی آب به سدهای استان نسبت به آمار متوسط بلندمدت 11 درصد کاهش داشته است، گفت: این موضوع بیانگر عدم تاثیر بارش‌های رخ‌داده است.
کد خبر: ۸۰۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 01 December 2019

داریوش بهارلویی گفت: از ابتدای سال آبی متوسط بارش در سطح حوضه‌های آبریز استان خوزستان 56 میلی‌متر محاسبه شده درحالی‌که سال گذشته این رقم 162 میلی‌متر بوده و با توجه به این اختلاف در میزان بارش‌ها می‌توان انتظار داشت که ورودی‌های آب روندی کاهش داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری و تغییر سیاست‌های برنامه‌ریزی و بهره‌برداری مخازن سدها و رودخانه‌های استان خوزستان می‌بایست تا پایان آذر ماه صبر کرد، ادامه داد: با این‌حال عدم وقوع بارش‌های موثر و کاهش ورودی‌های آب طی دو ماه گذشته نگران کننده ارزیابی می‌شود، به‌ویژه آنکه چشم‌انداز ترسیم شده توسط سازمان هواشناسی کشور بیانگر کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان بوده و از سوی دیگر به‌دلیل توهم ادامه ترسالی تقاضا برای مصرف آب نیز شدت گرفته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: سناریوهای مختلف برای شرایط محتمل تهیه شده، اما با در نظر داشتن کشت وسیع محصولات در استان این موضوع پیچیدگی خاصی را در سال آبی جدید رقم خواهد زد که نیازمند مشارکت فعال تمامی ذینفعان و بهره‌برداران آب است.

بهارلویی با اشاره به اینکه در حاضر فضای خالی سدهای استان خوزستان معادل 9.5 میلیارد مترمکعب آب است، افزود: بر همین اساس، نگرانی خاصی برای کنترل سیلاب وجود ندارد.

وی میزان ورودی آب به سدها و رودخانه‌های خوزستان را طی دو ماه اول پاییز یک‌میلیارد و 831 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: به‌جز حوضه سد دز، در تمامی رودخانه‌ها و سدهای استان روند کاهشی آب، قابل رصد و مشاهده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمبودی در تامین نیازهای مختلف اعمال نشده و خروجی آب از سدها مطابق با مصارف آبی تنظیم شده است؛ اگرچه باید بر اساس شواهد و داده‌های ثبت شده، شرط احتیاط و صرفه‌جویی لازم را در مصرف آب به‌عمل آورد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار