مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در اصفهان دیده نشده است، گفت: تاکنون ۸۰ واحد طیور تخم‌گذار در استان به‌طور کامل تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند که جمعیتی بالغ‌ بر پنج میلیون قطعه پرنده است.
کد خبر: ۸۰۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷ 30 November 2019

شهرام موحدی در خصوص وضعیت ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چند زیرمجموعه دارد که دو مورد آن برای انسان خطرناک و کشنده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی فوق واگیردار است، تصریح کرد: این ویروس در بین پرندگان باعث تلفات گسترده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان توضیح داد: چند سال پیش این ویروس به دلیل سردی هوا توسط پرندگانی که از شمال سیبری مهاجرت کردند، از مسیرهای هوایی کاملاً مشخص که برخی از مسیرها از ایران عبور می‌کرد، به سمت استوا حرکت کردند.

وی تأکید کرد: هنگامی‌که پرندگان درگیر این بیماری می‌شوند، ویروس را با خود حمل می‌کنند و معمولاً این بیماری در خود پرنده تلفات کمتری دارد، همچنین ویروس از طریق فضولات پرندگان منتقل می‌شود.

موحدی افزود: هنگامی‌که پرندگان آلوده در کنار آبگیرها مستقر می‌شوند، ویروس از طریق فضولات آنها در طبیعت پراکنده و توسط پرندگان آزاد پرواز مانند کبوتر، گنجشک، کلاغ و...منتقل می‌شود و احتمال آلوده کردن مرغداری‌های صنعتی در این مسیر وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است پرنده آزاد پرواز وارد انبار دانه مرغداری شود و یا به واسطه تردد افراد و خودروهای حمل خوراک دام مانند ذرت، سویا و داروهای دامپزشکی به مرغداری نفوذ کنند و از این طریق مرغ‌های یک مرغداری آلوده می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان از لحاظ پرورش طیور رتبه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: در استان اصفهان پرورش طیور گوشتی، تخم‌گذار، مادر، بلدرچین، شترمرغ و بوقلمون انجام می‌شود، بنابراین زمانی که تعداد مرغداری‌ها بیشتر باشد، امکان انتشار بیماری بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان در سال ۱۳۹۵ درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد، تصریح کرد: پس‌ازآن اقداماتی پیش‌گیرنده توسط اداره کل دامپزشکی، استانداری و فرمانداری‌ها انجام شد و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم.

موحدی با اشاره به وارد شدن موج جدید این بیماری در سال ۱۳۹۶ به کشور، افزود: بسیاری از مرغداری‌های تخم‌گذار کشور غیرفعال شدند، اما استان اصفهان توانست بار تولید تخم‌مرغ کشور را به دوش بکشد.

وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی با واکسیناسیون طیور علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توانست جلوی انتشار این بیماری را بگیرد.

واکسیناسیون ۵ میلیون قطعه پرنده در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه واکسیناسیون طیور در استان از شهریور سال گذشته آغاز شد، اظهار کرد: تاکنون ۸۰ واحد طیور تخم‌گذار در استان به‌طور کامل تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند که جمعیتی بالغ‌بر پنج میلیون قطعه پرنده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه نخست تولید بوقلمون کشور را دارد، خاطرنشان کرد: تمام جمعیت ۵۵۰ هزار بوقلمون استان و تمام مزارع مرغ مادر گوشتی استان، به طور کامل در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند.

موحدی تأکید کرد: بنابر الزام اداره کل دامپزشکی، تمام واحدهای پرورش بوقلمون حتماً باید تحت پوشش قرار گیرند، به همین منظور پایش بوقلمون‌های آماده به کشتار انجام می‌شود.

وی گفت: در این طرح پایش، بوقلمون‌هایی که به سن کشتار می‌رسد، نمونه‌گیری می‌شوند و ازلحاظ ویرولوژی و ویروس‌شناسی موردبررسی قرار می‌گیرند و در صورت سلامت کامل، وارد کشتارگاه می‌شوند.

وی با بیان اینکه به منظور کنترل این ویروس در هفته حدود سه پیامک بهداشتی هشدار برای تمام پرورش‌دهندگان ارسال می‌شود، افزود: چاپ و توزیع بروشور، پنفلت‌ و کتاب‌های متعدد در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از دیگر اقدامات پیش‌گیرنده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه حدود ۱۷ دستگاه در استان با مدیریت اداره کل دامپزشکی استان در حوزه کنترل و پیشگیری از آنفلوانزا فوق حاد پرندگان بر اساس ابلاغیه وزیر کشور شرکت دارند، تصریح کرد: تمام واحدهای پرورش طیور تخم‌گذار ممیزی و بررسی‌شده و ایرادات را تجزیه تحلیل کرده‌ایم، همچنین تاکنون ۱۷۲واحد تخم‌گذار و پرورش جوجه تخم‌گذار در استان به‌طور کامل ممیزی شده است.

وی همچنین ادامه داد: مکاتبات متعددی با اداره کل محیط زیست، مدیریت بحران استانداری، استاندار و سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه و پرورش‌دهندگان انجام شده است.

موحدی در خصوص آخرین مورد مشاهده آنفلوانزای پرندگان در استان، تصریح کرد: آخرین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان در سال ۱۳۹۷ بوده است و از سال گذشته تاکنون هیچ مورد آنفلوانزای فوق حادپرندگان در اصفهان نداشته‌ایم.

واکسیناسیون سد نفوذناپذیری نیست

وی با تأکید بر اینکه این بیماری نفوذی است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت واکسیناسیون، ضد نفوذناپذیری این بیماری نیست. هر بیماری ویروسی به‌ویژه بیماری‌هایی که سریع تغییر می‌کنند، ممکن است از سد واکسیناسیون عبور کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مهمترین مورد برای کنترل این بیماری رعایت مسائل بهداشتی در واحد پرورش طیور است، افزود: در حوزه روستایی نیز تمام دارندگان طیور خانگی باید مراقب باشند، پرندگانشان با پرندگان آزاد پرواز، تماس نداشته باشند.

وی به دارندگان طیور خانگی در روستاها، توصیه کرد: در صورت تلفات محدود در روستاها نباید پرندگان مرده در طبیعت رها شوند و حتماً باید آنها را دفن کرد، زیرا توسط حیوانات دیگر مصرف می‌شود و این باعث گسترش بیماری خواهد شد و در صورت گسترده بودن تلفات، حتماً باید به شبکه دامپزشکی استان اطلاع دهند.

موحدی همچنین افزود: خوراک دانه و آب طیور نباید در دسترس پرندگان آزاد پرواز باشد.

موحدی درباره طیور صنعتی، گفت: تمام مسائل امنیتی باید رعایت شود و در صورت هرگونه تلفات غیرعادی، باید موارد را سریعاً به شبکه دامپزشکی استان گزارش دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه حدوداً ۸۳۵ واحد طیور صنعتی در استان فعال است، اظهار کرد: از این تعداد بیش از ۵۰ واحد پرورش بوقلمون، بیش از ۱۳۰ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار فعال، بیش از ۶۰۰ واحد پرورش مرغ گوشتی، بیش ۲۷ واحد پرورش پولت تخم‌گذار و ۱۰ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی فعال است که جمعیت آنها به بیش از ۲۵میلیون قطعه می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه بررسی سلامت ۲۵ میلیون قطعه طیور بر عهده دامپزشکی استان است، به مردم توصیه کرد: به‌هیچ‌عنوان از پرنده فروشی‌های سطح شهر پرنده زنده نخرند، بلکه مرغ مصرفی خود را از مغازه‌هایی که مرغ بسته‌بندی با نظارت سازمان دامپزشکی دارند، تهیه کنند.

موحدی افزود: البته سوپرمارکت‌ها تحت نظارت سازمان دامپزشکی نیستند، اما از دانشگاه علوم پزشکی درخواست نظارت بر این اصناف داده شده و نظارت‌ها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: از شهرداری و سازمان  اصناف انتظار می‌رود پرنده فروشی های سطح شهر را ساماندهی کنند و خوشبختانه تاکنون اقدامات مناسبی انجام شده، اما هنوز جای پیشرفت دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در برخی فروشگاه‌ها بسته‌بندی‌های کبک و بلدرچین موجود است که حتماً باید دارای کد بهداشتی سازمان دامپزشکی باشند، در غیر این صورت محصولاتی که فاقد کد بهداشتی هستند، نباید خریداری شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار