رئیس قوه قضائیه گفت:امروز راهبرد مقاومت به نتیجه رسیده است و کسانی که نگاهشان مذاکره بود امروز عمیقا معتقد هستند که راهی جز مقاومت وجود ندارد.
کد خبر: ۸۰۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ 05 December 2019

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه، در اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان، با بیان اینکه امروز  وظیفه روحانیت در جامعه ما به عنوان مجموعه مؤثر بسیار مهم و خطیر است، گفت: فقه ما پاسخگوی همه نیازهای جامعه است.

وی با اشاره به گستره موضوعات فقهی در زمینه های علم  عقاید و باورهای الهی، علم در اخلاق کریمه و دانش بایدها و نبایدها تاکید کرد:  امام صادق(ع)  در تبیین این مسائل فرمودند علم در ۴ عرصه جهان شناسی، هستی شناسی، مردم شناسی و آسیب شناسی باید مورد توجه باشد.

رئیس قوه قضائیه  با بیان اینکه وظیفه علما و روحانیون و دانشمندان این است که ضمن مجهز کردن خود به آخرین یافته‌های این عرصه در حوزه پژوهش و تحقیق به نیازهای جامعه پاسخ دهند، تصریح کرد: فروعاتی توسط صاحب جواهر مطرح شده است که انسان از آن متعجب می‌شود اما امروز برخلاف دوران صاحب جواهر حکومت مبتنی بر فقه بر سر کار است و حکومت اسلامی شکل گرفته است.

وی دستگاه قضا فقه و اجتهاد تمدن ساز را پاسخگوی همه نیازها و سؤالات بشر توصیف کرد و گفت: تمام سؤالات را با اجتهاد تمدن ساز می‌توان پاسخ داد، در حوزه های علمیه در این عرصه‌ها بسیار کار شده است و در بستر گام دوم انقلاب اسلامی باید بیشتر کار شود، محققان و پژوهشگران و صاحب نظران حوزه علمیه باید به مسائل اجتماعی، قضایی و حقوقی بسیاری پاسخ دهند و زمینه برای کار و تلاش در این عرصه ها بسیار است.

رئیسی تبیین دین را عرصه‌ای پس از شناخت دین دانست و اظهار کرد: خشیت غیر از خوف است، انسانهای بزرگ در طول تاریخ اثرگذاری‌شان به دلیل خشیتی است که به آن مجهز بوده‌اند، خشیت ویژگی است که از امام خمینی و رهبر معظم انقلاب سراغ داریم، اگر شاگردان این مکتب نظیر سید حسن نصرالله در گوشه کنار عالم در حال ایفای نقش هستند، به دلیل خشیتی است که دارند.

وی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، خاطرنشان کرد: بنابر روایت آمر به معروف و ناهی از منکر جانشین خداوند در روی زمین است، قاضی جایگاه خلیفه الهی را دارد و شأن اینها بسیار بالا است، تبلیغ دین نیز جایگاه مهمی دارد که نظیر جایگاه انبیاء و اولیای الهی است، بایکوتی که امروز در عرصه رسانه‌های جهانی نسبت به سخنان رهبر معظم انقلاب و مردان حق طلب عالم است نتوانسته مانع انتشار دیدگاه‌های ایشان شوند.

رئیس قوه قضائیه به تلاش دشمنان برای سانسور انتشار و ترویج دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در جهان اشاره کرد و افزود: امروز وظیفه تبلیغ دین بسیار مهم است که هیچ زمان نباید مسأله تبلیغ با سستی مواجه شود، در این عرصه علیرغم همه توطئه‌های دشمنان نباید سستی و کم کاری شکل بگیرد.

وی با اشاره به برافراشته شدن پرچم احیا و اجرای دین در کشور از سوی امام خمینی، اظهار کرد: رمز تقدس نظام مقدس ما، بسیج مقدس ما، دفاع مقدس ما و تقدسی که در پرتو قدسیت الهی برای کشور ما به دست آمده است، این قدسیت برخاسته از دین و آموزه‌های دینی و اتصال به وحی است.

رئیسی با بیان اینکه عمل مسئولان اگر قدسی نباشد و برای خدا کار نکنند از نظام و قدسیت نظام جدا خواهد شد، تصریح کرد: نظام ما چنین رویکردی را برنمی‌تابد. عمل به دین بحث مهم است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز شاهد آن هستیم، اجرای عدالت از جمله اهداف مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که نیاز و مطالبه جامعه است.

وی در ادامه افزود: مجریان، قوانین و مجموعه‌های عادل هستند که می‌توانند عدالت را در جامعه اجرا کنند، وقتی امری از اعتدال و عدالت خارج شود تبدیل به فساد خواهد شد، در ۴۰ سال اخیر کارهای بسیاری انجام شده که نسبت به آن احترام قائلیم اما همچنان باید در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد، باید بازنگاهی به آنچه انجام شده داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر نقش همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در اجرای عدالت و مبارزه با فساد، تاکید کرد: امروز بعد از گذشت این چهل سال باید ببینیم در این عرصه چه کرده‌ایم، برخی خود را از نظام جدا می‌دانند و در مسیر نظام نیستند، عملکرد افراد مربوط به خود آنها است و اینطور نیست که عملکرد آنها را به نام ارتباط دهیم، باید عملکرد دستگاه قضا و مجموعه نظام به نحوی باشد که مردم احساس عدالت کنند.

وی ورود به عرصه ها با عدالت را موجب پیروزی و موفقیت ارزیابی کرد و گفت: نهراسیدن از زخم زبان‌ها و با شجاعت وارد شدن، توجه نکردن به حاشیه سازی‌ها ما را در عرصه اجرای عدالت موفق می‌دارد، دشمن در عرصه مسائل سیاسی و اقتصادی دنبال آن است که القا کند تنها راه نجات در این کشور کوتاه آمدن از مواضع و مذاکره است اما رهبری با راهبرد مقاومت این را در عمل اثبات کردند که تنها راه برون رفت ما از مشکلات اتکال به خدا، اعتماد به نفس و نگاه به دست‌های توانای مردان و زنان کشور است.

رئیسی ادامه داد: امروز راهبرد مقاومت به نتیجه رسیده است و کسانی که نگاهشان مذاکره بود امروز عمیقا معتقد هستند که راهی جز مقاومت وجود ندارد، در موضوع فساد هم دشمنان دمیدند، دوستان و افراد غافل و ناآگاه و افراد تحت تأثیر مسائل مختلف باعث شدند اجماع مرکبی شکل گرفت و یک باور نامطلوب و ناصواب را در جامعه ایجاد کردند که فساد همه جا را فرا گفته است.

وی با اشاره به تلاش برخی برای سیاه نمایی فضای کشور در اذهان مردم، تصریح کرد: راهبرد ما این بود که پرونده‌هایی که تبدیل به دغدغه مردم بود را بررسی کرده و به مردم اطلاع رسانی کنیم تا اذهان عمومی کاملا آرام بگیرد و بدانند دستگاه قضایی نه جناح می‌شناسد، نه ارتباطات و نه ثروت و قدرت می‌شناسد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه خاطرنشان کرد: چهار سال پیش قانون رسیدگی به اموال مسئولان و صیانت مسئولان تصویب اما معطل اجرا مانده است، باید مسئولان صیانت شوند، به همکارانم اعلام کرده‌اند خط قرمز شما بی استناد مطلبی را نشر دادن و قضاوت کردن است و این تنها خط قرمزی است که وجود دارد. باید مردم اقدامات متفاوت در عرصه برخورد با مفسدان اقتصادی و اجرای عدالت را به خوبی احساس کنند.

وی رسیدگی به مشکلات جامعه را عامل جلوگیری از سیاه نمایی عنوان کرد و گفت: مبارزه با فساد باید در جامعه و کشور جای بگیرد و دشمنان تلاش می‌کنند این موضوع در کشور نهادینه نشود، باید مبارزه با فساد در تمام نقاط کشور شکل بگیرد، اینطور نباشد که مردم خیال کنند به مفاسد رسیدگی نخواهد شد و اگر کسی استناداتی در دست پیرامون فساد دارد بتواند به مراجع ذی ربط ارائه و با آن مفاسد برخورد شود.

رئیسی با اشاره به ضرورت هم اندیشی و ارائه مشاوره و راهبرد از سوی بزرگان به دستگاه قضا، ابراز داشت: طبق قانون برنامه توسعه ششم و قانون هدفمندی یارانه ها حکم این است که دولت موظف است نسبت به مدیریت مصرف سوخت و تعدیل قیمت نسبت به شرایط اقتصادی جامعه اقدامات لازم را انجام دهد و این از وظایف دولت است که چند سال انجام نشد و این وظیفه اگر در زمان خود انجام می‌گرفت یک شیب ملایم و تعدیل قیمت مناسبی اتفاق می‌افتاد که دولت انجام نداد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار