اصفهان- سبوس گیری از گندم و عرضه نان سفید به بازار که عامل شیوع بیماری های غیر واگیردار در جامعه شد به این صورت که نان سفید علت شیوع یبوست در مردم و یبوست خود عامل 80 مرض در فرد میشود.
کد خبر: ۸۰۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ 06 December 2019

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، سالهای سال است که دولت با تخصیص سوبسید و یارانه به آرد سفید و پخت نان سفید باعث ورود نان سفید به سبد اصلی خانوار و تشدید بیماریهای غیر واگیردار در سطح جامعه شد این مسئله در حالی که متخصصان دلسوز با وجود موانع زیاد در پی آگاه سازی مردم از این امر هستند که نان سفید و برنج سفید و هر آنچه که سبوس گیری شود علت اصلی بیماری های غیرواگیردار است و مردم را تشویق به خوردن نان سبوس دار کردند.

هر چند در این میان عده ای سودجو نیز وقتی میل و اشتیاق مردم را به سمت نان های سبوس دار دیدند تلاش کردند خمیر نان را پهن کرده و مشتی سبوس را روی آن بپاشند و با ظاهری تیره به نان به جای نان سبوس دار و پرفایده بفروشند.

هرچند لازم است گفته شود نان کامل به نانی گفته می شود که گندم سبوس گیری نشده در کارخانجات آرد تبدیل به آرد سبوس دار و آرد تمام مراحل تخمیر که حداقل 2 ساعت طول می کشد را بگذراند و تبدیل به نان کامل و سبوس دار شود .

اگر چه در اصفهان تعداد نانوایانی که اقدام به پخت نان سبوس دار و نان کامل می کنند محدود است اما اینکه علی رغم تمامی تهدید های از مصرف نان سفید چرا هنوز مردم تمایل به خرید نان سفید دارن به علت ارزان قیمت بودن آن به نسبت نان سبوس دار است زیرا که دولت حاضر به حمایت از این دست نانوایان نیست.

در همین راستا اصفهان که به منظور آگاه سازی مردم به مضرات نان سفید و آشنایی آنها با نان سبوس دار از سالها پیش اقدام به این کار کرده است که به تازگی انجمن تغذیه سالم و غلات کامل در اصفهان با حضور متخصصان امر پایه گذاری شد.

کارشناس و متخصص طب اسلامی با اشاره به اینکه در اصفهان شاهد انقلاب نان هستیم واین امر مایه خوشحالی است، گفت: سبوس گیری از گندم و پخت نان سفید یکی از عوامل یبوست در بین مردم است و یبوست دلیل 80 مرض در مصرف کنندگان نان سفید است.

مردم طالب نان سبوس دار هستند اما دست های پشت پرده نمی گذارد

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه سالم وغلات کامل نیز با بیان اینکه با سبوس گیری از گندم و پخت نان سفید تمامی گروه ویتامین B از گندم جدا می کند که مصرف نان سفید آسان هضم باعث تحلیل انرژی بدن می شود و به همین دلیل که وقتی بعد از شب تا صبح که فرد می خواد صبح بلند می شود بی حال و بدن انرژی کافی برای آغاز روز جدید را ندارد.

دکتر صالحی با اعلام اینکه تمامی انرژی بدن از گروه ویتامین B تامین می شود، افزود: با توجه به اینکه فرد با مصرف نان سبوس دار مجبور به جویدن بیشتر نان است و نان سفید قابل هضم تر است این اشتباه در بین عامه مردم است که نان سفید کیفیت بالاتری دارد در صورتی که باید بدانند همین جویدن بیشتر نان سبوس دار باعث بالا رفتن عملکرد روده وتحریک آن و مانع جدی برای ایجاد یبوست و دور شدن فرد از بیماری های روده ای و معده می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه سالم و غلات کامل با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیار از کارخانجات آرد اعلام کردند در صورت تقاضای مردمی حاضر هستند که آرد 4 تا 7 درصد تحویل دهند، گفت: مردم با یک بار مصرف نان سبوس دار تفاوت کیفیت و مزه آن را با نان سفید خواهند فهمید و قطع به یقین طالب و تقاضامند مصرف نان سبوس دار می شوند اما متاسفانه دست های پشت پرده مانع آن می شود.

 نان سفید عامل 50 درصد بیماریهای داخلی است

وی با بیان اینکه افرادی که مدعی سلامت هستند تبلیغ کننده نان سفید و بی خاصیت و بیماری زا هستند، گفت: خوشبختانه راه اندازی انجمن تغذیه سالم و غلات کامل باعث خوشحالی برخی از مسئولان وزارت بهداشت شد و معتقدند همواره انجمن های مردمی می توانند در فرهنگ سازی ها و تشویق مردم به تغذیه سالم بیش از دولت کوشا باشند.

شهشهان، متخصص طب اسلامی که سالهای سال است در این حوزه فعالیت دارد نیز با اشاره به اینکه انقلاب نان اگر چه از اصفهان آغاز شده اما کامل نشده است و باید دیگر استان ها نیز در برای انقلاب نان بکوشند، ادامه داد: با اضافه شدن هر نانوایی که نان کامل و سبوس دار پخت کند درب یک مطب بسته می شود.

وی با بیان اینکه نان کامل و سبوس دار ارزش اقتصادی بالایی دارد به این صورت که با مصرف نان سبوس دار بیماری ها کم و به اقتصاد خانواده کمک می کند و خانواده را از فقیر شدن نجات می دهد و به طبع آن شاهد تحول اقتصادی در جامعه می شویم و دولت مجبور به صرف هزینه های هنگفت برای درمان بیماریهای نیست.

شهشهان با اشاره به اینکه هر آسیابی که گندم سبوس دار را تبدیل به آرد کند چند خط تولید را حذف می کند اما برای سفید کردن آرد مجبور به راه اندازی این خطوط است اما چرا برای تحویل آرد سبوس داری که خطوط کمتری استفاده می کند گران تر به بازار عرضه می کند، قابل تامل است، گفت: در بازار امروز نیاز به راه اندازی شرکت های دانش بنیان و تعاونی ها در راستای نان سبوس دار وتغذیه سالم است.

وی گفت: نان سفید عامل 50 درصد بیماری های داخلی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار