کد خبر: ۸۰۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 10 December 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ دو رام قطار سالم مترو تهران-کرج در یک کارخانه صنعتی نگهداری می شود و بسیاری از قطعات آن در حال از بین رفتن است.

پس از گران شدن نرخ بنزین، به صورت محسوسی استفاده مردم در کلانشهرها از قطارهای مترو، افزایش یافته است. آخرین خبری که از سوی محسن محمدیان مدیر روابط عمومی مترو تهران بیان شده حاکی از آن است که به خاطر ازدحام مردم در برخی ایستگاه های مترو، تردد قطارها با کندی مواجه شده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم درباره ازدحام مردم در مترو پس از گران شدن بنزین، توضیح داده و با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود ناوگان در سیستم مترو و اتوبوس گفته است: مدیریت شهری در حالی با افزایش حدوده ۱۵ تا ۲۰ درصدی مسافران در پی سهمیه بندی بنزین روبرو است که ناوگان فرسوده ‌اش توان لازم را ندارد و به همین دلیل از دولت خواستیم که به شهرداری تهران نگاه ویژه ای داشته باشد و آنها نیز قول بررسی دادند چراکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بخشی از درآمدهای بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

 این مشکلات در حالی بیان می شود که تحقیقات نشان می دهد دو رام قطار مترو سالم که قبلا در خط تهران-کرج تردد می کرد، در یکی از کارخانه های کرج نگهداری می شود و برخی قطعات آن به دلیل ماندن زیر آفتاب و باران، در حال از بین رفتن است. دلیل این موضوع عجیب هم یک تصمیم اشتباه است: قطارها متعلق به شهرداری کرج است و آنها اجازه نداده اند این قطارها برای تردد مردم کرج تا تهران مورد استفاده قرار گیرد!

تصویر قطارهای متوقف شده در کارخانه مپنا (کرج)

یکی از مسافران همیشگی خط کرج-تهران در این باره می گوید: متاسفانه در سال ۹۴ دو رام قطار مترو کرج-تهران به دلیل آنکه هزینه خرید آن توسط وزارت کشور و برای قطار شهری کرج تامین شده بود، از مسیر متروی تهران -کرج خارج شد و به صورت امانت به محوطه باز کارخانه مپنا سپرده شده است تا زمانی که متروی کرج راه افتاد، در کرج مورد استفاده قرار گیرد.

تصاویر تهیه شده توسط این شهروند حاکی از آن است که دو رام قطار شهری در محوطه باز کارخانه مزبور نگهداری می شود و طبیعی است برخی قطعات آن مانند قطعات داخل سالنها، دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی و حتی مبلمان داخلی واگنها، از بین برود.

برآوردها نشان می دهد در میانه سال ۱۳۹۸ هزینه خرید هر واگن مترو، بیش از ۱۵ میلیارد تومان تخمین زده می شود. رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در این باره می گوید: تا ۲ سال قبل ساخت هر واگن ۵ میلیارد تومان هزینه داشت که در مجموع خرید ۲ هزار واگن برای مترو تهران به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داشت.

محمد علیخانی معتقد است: در حال حاضر با توجه به نوسانات ارزی، هزینه هر واگن ۳ برابر شده و به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

بر این اساس، اگر هزینه قطعاتی از واگن ها که زیر آفتاب و باران مستهلک می شود را تا حد ۳۰ درصد کل هزینه تمام شده هر واگن در نظر بگیریم، میزان خسارت وارد شده به مردمی که در خط کرج-تهران تردد می کنند، از نابودی قطعات و استهلاک این قطارها بسیار بالاست. این محاسبه وقتی شکل واقعی تر به خود می گیرد که دریابیم هر رام قطار مترو، دارای ۶ واگن و دو لوکوموتیو است که دست کم ۱۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد و هزینه قطعات مستهلک این قطارها برای هر رام، دست کم ۳۰ میلیارد تومان برآورد می شود. یعنی در شرایطی که در قطار کرج-تهران، جای سوزن انداختن نیست، ۶۰ میلیارد تومان از بودجه مردم، زیر آفتاب و باران در حال پوسیدن است.

شهرداری تهران مسئول پیگیری بازگشت قطارها شد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید شرکت مترو تهران مسئول پیگیری بازگشت دو رام قطار متوقف شده در کرج به مترو شد.

محمد علیخانی در این باره توضیح داد: متاسفانه دو رام قطار مخصوص مترو تهران- کرج توسط شهرداری کرج متوقف شده و دلیل آن هم تامین اعتباری بوده است که زمانی وزارت کشور برای کلانشهرهای دارای مترو تخصیص داده است و به واگن سازی برای ساخت دو قطار برای مترو کرج این اعتبار پرداخته شده است.

او در ادامه با بیان این که شهرداری شهر همسایه تهران، قطارهای مزبور را خوابانده است گفت: قطعا به مرور زمان برخی قطعات قطارها فرسوده می شود و از بین می رود و در این وضعیتی که همه نیاز دارند خواباندن قطارها کار سنجیده ای نیست.

علیخانی با بیان این که شهرداری با پیگیری این مسئله، باید قطارها را برای استفاده مردم برگرداند، گفت: ما در حال پیگیری موضوع هستیم و شهرداری تهران هم به دنبال آن است تا قطارها در خط کرج-تهران به کارگیری شود و بعدا هم اگر مترو کرج به راه افتاد، قطارها در آن خطوط استفاده شود. باید در نظر داشت در حال حاضر، خط فعلی مشترک بین تهران و کرج است ولی تمام هزینه های آن را مترو تهران پرداخت کند و کرج چیزی از هزینه ها را تقبل نکرده است، ولی به شهروندان کرجی در این خط سرویس داده می شود. لذا پیشنهاد می کنم دو رام قطار که حیف است در این وضعیت خوابیده باشد و قطعات آن در حال نابودی است به خط مشترک بین تهران و کرج برگردد تا مردم از آن استفاده کنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که فعلا بدون بازدید میدانی قابل برآورد نیست کدام بخش از تجهیزات قطارهای مزبور فرسوده شده یا از بین رفته است، گفت: قطعا بهتر است به جای معطل گذاشتن این ظرفیت، مردم از آن استفاده کنند.

او درباره نقش استانداری استان البرز در متوقف کردن این قطارها و این که در سال ۹۴، استاندار وقت دستور توقف قطارها را داده است، گفت: استاندار استان از آن زمان تاکنون چند بار عوض شده است و من نمی دانم دوره چه کسی این تصمیم گرفته شده است. بعید می دانم استاندار بگوید قطار را بخوابانید تا مردم استفاده نکنند. چون در نهایت شهرداری کرج می خواهد این قطارها را چه کند؟ قطار را که نمی شود در موزه گذاشت. قطار فعلی کرج-تهران هم متعلق به مردم کرج است و آنها از مترو خدمت می گیرند، پس بهتر است قطارها برگشت داده شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه آقای آقابیگی از کمیته حمل و نقل هم مامور پیگیری بازگشت قطارها شده است، از شهرداری تهران خواست هر چه سریعتر درباره بازگرداندن قطارهای متوقف شده به خط تهران-کرج اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار