یلدا امسال هم با شتابی سریع از راه رسید و حالا تنها چند روز مانده به خداحافظی از پاییز. با این حال یلدای امسال گرچه قیمت برخی اقلام سفره یلدا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما با افزایش قیمت برخی اقلام دیگر همچون میوه‌ها، باز هم برای سفره‌ها گران است. چراکه با حسابی سرانگشتی برای یک جمع 6 تا 8 نفری در شب یلدای امسال در شیراز، قیمت اقلام سفره یلدا حدود 500 هزار تومان می‌شود.
کد خبر: ۸۰۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 18 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:یلدا که مثل نوروز، از جمله آئین‌های با هم بودن خانواده‌هاست، در راه است و البته گاه فرصت‌های این چنینی برای خانواده‌ها نگرانی‌هایی را هم ایجاد می‌کند. نگرانی‌هایی مثل گرانی‌هایی که اغلب در این ایام و به‌ویژه در مورد خوراکی‌های آئینی و مرسوم مردم به وجود می‌آید. خوراکی‌ها و میوه‌هایی مثل آجیل و انار و هندوانه، که به عادت مرسوم در این شب، در سفره‌های یلدا جا خوش می‌کند. به همین مناسبت، سری به آجیل‌فروشی‌ها، میوه‌فروشی‌ها و قنادی‌های شهر زدیم و قیمت‌های اقلام محبوب یلدا را مقایسه کردیم.

هندوانه کیلویی 5 هزار تومان

اگر بگوییم که نماد یلدا انار است و هندوانه، اغراق نکرده‌ایم. دو میوه‌ای که یکی میوه فصل است و دیگری میوه‌ تابستان. از همین رو سال‌هاست که بسیاری از کشاورزان استان هندوانه‌های خود را در سردخانه‌ها نگه می‌دارند تا در این شب به بازار عرضه کنند. از سوی دیگر اما هندوانه‌های استان‌های گرمسیری مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز در این روزها، روانه میدان‌ها و میوه‌فروشی‌های شهر می‌شود.

شاید از همین منظر است که هندوانه در شب یلدا، حکم دردانه پیدا می‌کند و البته همین موضوع نیز سبب می‌شود که قیمت‌اش سر به فلک بزند. چرا که در بازدید میدانی از میوه‌فروشی‌ها، مشاهده شد که هر کیلو هندوانه درجه‌ 2 دست‌کم 3800 تومان تا 4500 تومان، و هر کیلو هندوانه خطی درجه‌یک کیلویی 5 هزار تومان به فروش می‌رسد. با توجه به اینکه هر هندوانه معمولی برای خانوار دست‌کم بین 5 تا 8 کیلوست، هر عدد هندوانه حدود 25 تا 40 هزار تومان آب می‌خورد؛ تازه به شرط آنکه سفید و بی‌مزه نباشد. طنز ماجرا آنجاست که هندوانه در تابستان همین سال در فارس، به قیمت کیلویی 200 تومان به فروش می‌رفت و حتی برخی کشاورزان استان به‌سبب قیمت پایین‌اش، رغبتی به برداشت آن نداشتند.

200 هزار تومان هزینه میوه یلدا

از سوی دیگر میوه انار نیز که به‌نوعی ازجمله میوه‌های تولیدی شیراز و فارس است، به قیمت‌هایی ازجمله 6 هزار تومان تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد. از این منظر به نظر می‌رسد هزینه خرید انار شب یلدا نیز برای خانوار معمولی دست‌کم بین 30 تا 40 هزار تومان آب بخورد. دیگر میوه محبوب شب یلدا پرتقال است که آن هم حدود کیلویی 6 تا 9 هزار تومان است و 3 کیلو پرتقال، بین 20 تا 30 هزار تومان خواهد شد.

با حسابی سرانگشتی، هزینه خرید میوه برای یک خانوار کوچک در شب یلدا، دست‌کم 100 هزار تومان خواهد شد. اما با توجه به فرهنگ آئینی یلدا و جمعی برگزار شدن آن در خانه پدران و مادران، و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، تنها هزینه میوه دست‌کم بین 150 تا 200 هزار تومان خواهد شد.

هندوانه و انار شب یلدا تامین شده است

در همین رابطه سرپرست مدیریت بازرگانی جهاد فارس در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر بازار و جلوگیری از گران‌فروشی‌های شب یلدا بر عهده دفتر بازرسی و نظارت سازمان صمت و اتاق اصناف است، می‌گوید: اگر مشکل گران‌فروشی در بازار میوه شب یلدا وجود داشته باشد، دستگاه‌های نظارتی باید با آن‌ها مقابله کنند. صمد رنجبری با بیان اینکه از نظر تولید و تامین میوه شب یلدا، مشکلی در استان وجود ندارد، می‌گوید: انار و انگور به میزان کافی در استان تولید شده است و موجودی سردخانه‌ها نیز کافی است.

رنجبری با اشاره به اینکه میوه هندوانه نیز برای شب یلدا به میزان کافی در بازار و میدان‌های میوه استان وجود دارد، می‌گوید: در حال حاضر هندوانه محصول جنوب کشور (محصول دزفول، کرمان و چابهار) و جنوب استان در بازار موجود است و برای نیاز بازار شب یلدا کافی است.

قیمت شیرینی‌جات در شب یلدا افزایش نمی‌یابد

یکی دیگر از اقلام خوراکی در شب یلدا، انواع شیرینی‌جات و به‌ویژه شیرینی‌های قنادی است که در سفره‌های یلدا دیده می‌شود. در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف قنادان شیراز به «ایلنا» خبر می‌دهد که قنادی‌های شهر حق هیچ‌گونه افزایش قیمت شیرینی‌جات را در شب یلدا ندارند. محمدخلیل ترابی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای کافی بودن میزان تولید شیرینی‌جات در شب یلدا اندیشیده شده است، می‌افزاید: قنادان باید تمام شیرینی‌جات را به قیمت و تعرفه مصوب پیشین به مردم عرضه کنند و هیچ قنادی حق افزایش قیمت شیرینی‌جات را به بهانه شب یلدا ندارد.

در حال حاضر نرخ شیرینی تَر هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان، زبان ۲۸ هزار تومان، دانمارکی ۲۸ هزار تومان، پاپیون ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۲۱ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه می‌شود. با این قیمت‌ها، بهای دو کیلو شیرینی برای شب یلدا حدود 70 هزار تومان می‌شود.

پسته 175 هزار تومان

با توجه به اینکه هنوز برای آجیل شب یلدا، افزایش قیمتی در نظر گرفته نشده است، و با توجه به عدم تغییر قیمت شیرینی‌جات به بهانه شب یلدا، به نظر می‌رسد قیمت آجیل نیز بدون تغییر نسبت به روزهای پیشین در خشکباری‌ها به فروش می‌رسد. امسال قیمت‌ها نسبت به ۹ ماه پیش یعنی اسفند ۹۷، اندکی کاهش پیدا کرده است.

به عنوان مثال پسته که سال گذشته کمتر از ۲۰۰ هزار تومان به فروش نمی‌رسید، حالا به هر کیلو 175 هزار تومان رسیده است. بر اساس آخرین تعرفه اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار شیراز که روز گذشته 25 آذرماه به تصویب و تایید رئیس این صنف رسید، پسته کله قوچی در بازار 175 هزار تومان و پسته اکبری 167 هزار تومان به فورش می‌رسد. پسته احمدآقایی کیلویی 158 هزار تومان است و پسته فندقی که ارزان‌ترین نوع پسته است، در فروشگاه‌ها با قیمت کیلویی 140 هزار تومان فروخته می‌شود.

خرید+شب+یلدا+

مغز بادام 220 هزار تومان

همچنین قیمت بادام هندی نسبت یه عید نوروز اندکی کاهش داشته و این روز‌ها با 180 هزار تومان می‌توان یک کیلو بادام هندی خرید. مغز بادام خام ایرانی کیلویی 190 هزار تومان است و انواع خارجی آن کیلویی ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بادام هنوز گران‌تر است و 220 هزار تومان قیمت دارد.

مغز بادام زمینی شمالی نمکی در فروشگاه‌ها کیلویی 60 هزار تومان است. همچنین مغز بادام پوست کنده خام با قیمت ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود. انواع طمع‌دار بادام زمینی هم حدود ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارند. همچنین مغز فندق نیز این روز‌ها با قیمت 80 هزار تومان برای شب یلدا فروخته می‌شود. گردو با پوست هم حدود ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. تخمه آفتاب‌گردان که ازجمله تنقلات مورد علاقه در شب یلداست، در بازار حدود 30 هزار تومان قیمت دارد. تخمه کدو گوشتی نیز 56 هزار تومان فروخته می‌شود و تخمه کدو ریز هم 50 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد.

اگر خواستید سراغ تخمه جابونی یا همان ژاپنی بروید، قیمت آن کیلویی 47 هزار تومان است. نخود و کشمش نیز که از آجیل‌های جدایی ناپذیر شب یلدا به حساب می‌آیند، در بازار 20 تا 24 هزار تومان قیمت دارد. از سویی قیمت آجیل مخلوط چهارمغز شامل 250 گرم پسته، 250 گرم تخمه کدو، 250 گرم تخمه ژاپنی و 250 گرم بادام نیز از 85 هزار تومان تا 110 هزار تومان در 3 کیفیت مختلف، در خشکباری‌ها به فروش می‌رسد. بنابراین با یک حساب سرانگشتی قیمت یک کیلو آجیل به اضافه تخمه و نخودچی کشمش شب یلدای امسال دست‌کم حدود 250 تا 300 هزار تومان خواهد شد.

یلدای نیم‌میلیونی!

یلدا امسال هم با شتابی سریع از راه رسید و حالا تنها چند روز مانده به خداحافظی از پاییز. با این حال یلدای امسال گرچه قیمت برخی اقلام سفره یلدا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما با افزایش قیمت برخی اقلام دیگر همچون میوه‌ها، باز هم برای سفره‌ها گران است. چراکه با حسابی سرانگشتی برای یک جمع 6 تا 8 نفری در شب یلدای امسال در شیراز، قیمت اقلام سفره یلدا حدود 500 هزار تومان می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار