عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: بررسی ابعاد اجتماعی اقتصادی اجرای پروژه‌های عمرانی روستاها نیازمند شناخت روستا و مردم آن است.
کد خبر: ۸۰۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴ 18 December 2019

مهدی رمضان‌زاده ظهر امروز در نشست علمی مدیریت آب در مناطق بالادست که در سالن همایش دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران در بابلسر برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های اخیر سهم روستاها نسبت به جمعیت در شهر کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: ۸۰ درصد منابع طبیعی کشور، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در روستاها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه روستاهای کشور در بخش‌های مختلف طبقه بندی شده‌اند، تصریح کرد: این طبقه بندی شامل تنوع در توپوگرافی، اقلیم، معیشت، اوضاع اجتماعی، زبان، مذهب، قومیت، مالکیت، منابع آبی، نوع خاک و جنس زمین است.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه از آنجا که روستاها در رابطه با این عوامل و ده‌ها عامل دیگر شکل گرفته و به وجود آمدند، گفت: این رابطه‌ها و ایجاد آن در روستاها باعث شد تا تنوع روستایی بیشتر شود.
رمضان زاده خاطرنشان کرد: شکل و چهره زمین و بالاخص عامل ارتفاع در توزیع و شکل‌گیری روستاهای کشور بسیار موثر بوده‌اند اما ارتفاعات جاذب جمعیت نیستند و به طور کلی شکل زمین در ایران، توزیع تیپ و در نتیجه معیشت در روستاها نقش مهمی دارد.
وی با بیان اینکه روستاها با عنوان روستاهای کوهستانی، میان‌کوهی، پای‌کوهی و جلگه‌ای تقسیم می‌شوند، افزود: روستاهای کوهستانی از جمله نوع محدودی از روستاهای کشور هستند که در ارتفاعات مستقر بوده و به علت داشتن شیب تند، سختی معیشت و آمد و شد جاذب جمعیت زیادی نیست.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران ادامه داد: در طبقه بندی روستاها جلگه‌ای در دشت استقرار داشته و اراضی و جمعیت پذیری این روستا از تیپ‌های دیگر بیشتر است، روستای پای‌کوه در شیب ملایمی با خاک نسبتا خوب و مکانی مناسب برای استقرار بوده و روستای میان‌کوهی در داخل مناطق کوهستانی و دره‌ها استقرار داشته و فضای مناسبی برای بوجود آمدن روستا است.
رمضان زاده با اشاره به جایگاه روستا در نظام برنامه‌ریزی بیان کرد: برنامه‌ریزی روستایی اصطلاح عامی است برای دخالت در روستاها و ساماندهی آن که طبیعتا نیازمند شناخت و آگاهی کافی از وضعیت موجود در روستاها است.
وی برنامه‌ریزی روستایی را از ۳ منظر فیزیکی، عوامل اجتماعی و اقتصادی مهم برشمرد و گفت: منظر فیزیکی داده‌های طبیعی و وضع ساختمانی، سیما و بافت، تاسیسات عمومی و شبکه راه‌ها روستاها را شامل می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران ادامه داد: عوامل اجتماعی شامل نحوه زندگی، روابط بین مردم، آشنایی با فرهنگ‌ها و عوامل اقتصادی کشاورزی، صنایع روستایی و خدمات را تشکیل می‌دهد.
رمضان زاده با بیان اینکه برنامه‌ها عمرانی روستاها شامل طرح هادی روستایی است، تصریح کرد: توسعه فضای کالبدی روستایی طرح روستایی خواهد بود که براساس اهدافش از سال ۶۷ تاکنون تغییر نکرده است و هدایت روند و فرآیندهای توسعه کالبدی روستا را برعهده دارد.
وی با اشاره به اینکه مطالعه طرح مطالعاتی روستا از جمله راه‌حل‌ها در انجام پروژه‌های عمرانی روستایی است، یادآور شد: برطرف کردن خلاهای قانونی، تقویت مشارکت مردمی، اصلاح طرح هادی براساس نیاز و مطالعات منطقه‌ای از دیگر راه حل‌ها محسوب می‌شود./ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار