به گفته دبیرکل "شورای مرکزی ایزدیان" هنوز دو هزار و ۶۰۰ زن و کودک ایزدی ناپدید هستند.
کد خبر: ۸۰۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 22 December 2019

سرنوشت بیش از ۳۰۰۰ زن و کودک ایزدی هنوز نامعلوم است

به گزارش تابناک سمنان: روز شنبه ۲۱ دسامبر آژانس خبری کلیسای پروتستان مصاحبه‌ای با عرفان اورتاک، دبیرکل "شورای مرکزی ایزدیان" منتشر کرده که در آن وضعیت زنان و کودکان ایزدی که در اسارت داعش بوده یا هستند تشریح شده است.

به گفته اورتاک هنوز دو هزار و ۶۰۰ زن و کودک ایزدی ناپدید هستند که به احتمال زیادی شماری از آن‌ها کشته شده‌اند، اما تعدادی نیز هنوز در اسارت تروریست‌های داعشی هستند.

برخی منابع دیگر، شمار ناپدیدشدگان ایزدی را بیش از ۳۰۰۰ تن اعلام کرده‌اند.

براساس پژوهش‌های "شورای مرکزی ایزدیان" بخشی از اسیران ایزدی در عراق و سوریه هستند، اما شماری نیز به ترکیه، عربستان سعودی، قطر، لیبی و پاکستان منتقل شده‌اند.

اورتاک می‌گوید که "شورای مرکزی ایزدیان" پس از ردیابی دو کودک شش و هشت ساله ایزدی و یافتن آن‌ها در ترکیه، علیه ربایندگان آن‌ها شکایت کرده، اما دادگاه در نهایت به این دلیل که "ربایندگان قابل شناسایی نیستند"، از سپردن دو کودک به خواهر بزرگ‌تر آن‌ها خودداری کرده و حکم نگه‌داری آن‌ها در خانه‌های کودکان بی‌سرپرست ترکیه را صادر کرده است.

 

"شورای مرکزی ایزدیان" علیه این حکم شکایت کرده است؛ زیرا دو کودک اکنون تحت سرپرستی مسلمانان هستند و دختر هشت‌ساله باید روسری سر کند.

زنان ایزدی در اردوگاه داعش

اورتاک همچنین به زنان و کودکانی اشاره کرد که در سوریه در اردوگاه‌هایی به سر می‌برند که خانواده‌های تروریست‌های داعش هم در آنجا زندگی می‌کنند. به گفته اورتاک، "شورای مرکزی ایزدیان" چندی پیش دو زن ایزدی ۱۹ و ۲۰ ساله را در یک ارودگاه شمال سوریه یافته و به مکان دیگری منتقل کرده‌است.

تروریست ها در تابستان۲۰۱۴ به مناطق ایزدی‌نشین عراق به‌ویژه سنجار، حمله کردند و پس از کشتن صد‌ها تن از مردان و پسران ایزدی، تعداد زیادی از زنان و کودکان آن‌ها را یا به قتل رساندند یا با خود به مکان‌های نامعلوم بردند. تا کنون چند گور دسته‌جمعی ایزدیان در عراق کشف شده است.

در ماه مارس سال جاری چند وبسایت خبری به نقل از اداره اوقاف منطقه خودمختار کردستان عراق شمار قربانیان ایزدی‌ها در حمله‌های داعش را یک هزار و ۲۹۳ تن اعلام کردند.

شمار اسیران باقی مانده هم شش هزار و ۴۰۰ تن اعلام شد. تا ماه مارس سال جاری حدود سه هزار و ۴۰۰ تن از ایزدیان اسیر رهایی یافته بودند.

ایزدی‌ها در آلمان

شمار قابل توجهی از ایزدی‌هایی که از ترس داعش گریخته بودند، به آلمان پناه برده‌اند. از سال ۲۰۱۵ تا کنون نزدیک به ۹۰۰۰ ایزدی عراقی و سوریه‌ای در آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند.

حدود یک هزار زن و کودک ایزدی نیز از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی در چهارچوب یک پروژه بشردوستانه دولت ایالتی بادن-وورتمبرگ به آلمان منتقل شدند. یکی از آن‌ها نادیا مراد، برنده جایزه نوبل صلح است.

نادیا مراد ۲۶ ساله به مسئولان آلمانی برای شناسایی نیرو‌های داعش کمک کرده است و سایر زنان ایزدی را هم به همکاری با این مسئولان ترغیب می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل که با همکاری زنان ایزدی مقیم آلمان تهیه شده، زنان ایزدی با مبلغی بین ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار معامله می‌شدند و اغلب چندین‌بار دست به دست می‌گشتند.

آن‌ها در طول روز مورد تجاوز و ضرب و شتم قرار می‌گرفتند و مادران شاهد آزار و شکنجه فرزندانشان بودند.

در آلمان از سال ۲۰۰۲ میلادی قانون بین‌المللی جزایی به اجرا درآمده است. بر این اساس، دستگاه قضایی آلمان می‌تواند جرائم مرتبط با این قانون از جمله نسل‌کشی را تحت پیگرد قرار دهد، حتی اگر این جرائم در خاک آلمان رخ نداده باشند و مجرمین یا قربانیان شهروند این کشور نباشند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار