حدود ۳ هفته از محو شدن دوچرخه‌های بیدود می‌گذرد، علاوه بر منفعل شدن دوچرخه ها، بدهی عمومی این شرکت هم وصول نشد.
کد خبر: ۸۰۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 24 December 2019

ضد و نقیض گویی بین مسئولان شهری و شرکت بیدود/ تکلیف ۵ میلیارد مردم تا پایان هفته مشخص می‌شود

به گزارش تابناک سمنان: حدود ۳ هفته از غیبت دوچرخه‌های بیدود می‌گذرد و هنوز خبری از آن‌ها نیست. ایستگاه‌های دوچرخه‌های بیدود کم‌کم کاربری خود را از دست داده و به جای پارک موتور سیکلت‌ها تبدیل می‌شود. حدود ۳ هفته قبل بود که سو استفاده از این دوچرخه‌ها برای مصدود کردن راه‌ها و خساراتی که بر ناوگان این شرکت وارد شد آن‌ها را مجبور به جمع آوری دوچرخه‌ها از سطح شهر کرد.

بنا بود تا غیبت دوچرخه‌ها چندان طولانی نشود و با آرام شدن اوضاع شاهد بازگشت آن‌ها به سطح شهر باشیم، اما روز‌ها از پس هم کذشت و خبری از آن‌ها نشد؛ هر روز تعداد بیشتری از کاربران این سامانه قید استفاده از دوچرخه‌ها را می‌زدند و از عضویت در این سامانه انصراف می‌دادند، اما خبری از بازگشت پول نبود. تمام آن‌ها برای عضویت در سامانه بیدود مبلغی حدود ۱۹۰ هزار تومان پرداخت کرده بودند که ۱۵۹ هزار تومان آن سپرده اولیه و ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان آن هزینه بیمه بود.

کم‌کم خبر عدم بازپرداخت ودیعه توسط بیدود بین تمام مردم پیچید و از گوشه کنار شهر صدای کاربران طلبکار را بلند کرد. بیدود شهرداری موظف به ارائه تسهیلات و حمایت از خود میداند و شهرداری این ادعا را رد می‌کند؛ این توپ در زمین دیگری انداختن چند روز است که ادامه پیدا کرده و کاربران کماکان معطل پاسخ مانده‌اند.

ضد و نقیض گویی بین مسئولان شهری و شرکت بیدود/ تکلیف ۵ میلیارد مردم تا پایان هفته مشخص می‌شود

به گزارش تابناک سمنان: رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی درباره آخرین وضعیت دوچرخه بیدود اظهار کرد: چند ماهی است، که دوچرخه بیدود مجوز فعالیتش را از ما گرفته است.

سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی ادامه داد: می‌توانیم بگوییم که مشکلی در این امر( دوچرخه بیدود) دیده نمی‌شود چرا که همین امروز در شیراز دفتر آن، افتتاح شده است و هم اکنون با شهرداری قول و قرار‌هایی صورت گرفته، اما محقق نشده  اما در حال مذاکره هستند.

 

به گفته الفت نسب، باتوجه به حجم این سرمایه گذاری که بیدود انجام داده، بعید میدانم که بخواهند پولی که نهایتا ۳ یا ۴ میلیارد تومان بوده را  پس ندهند.

سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی با تاکید بر اینکه این استارت تاپ‌ها، خوب است و تهران، به آن‌ها نیاز دارد تصریح کرد: اگر قرار باشد که بیدود، در تهران نباشد به طور قطع، ساز و کار‌هایی برای آن خواهند گذاشت که پول‌ها برگردانده شود.

الفت نسب گفت: باید تلاش کنیم که بیدود در تهران بماند و امیدواریم شهرداری نسبت به قول و قرار‌های خود پایبند باشد.

بیدود به تعهدات خود به شهروندان پایبند است

یعقوب آزاده‌دل مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران در توضیح علل جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی بیدود از سطح مناطق ۲۲ گانه تهران، گفت: به دلیل بروز برخی از مشکلات، شرکت بیدود به جمع‌آوری دوچرخه‌های خود اقدام کرد و تصور این است به دلیل تأمین نشدن منافع شرکت بیدود دست به چنین اقدامی زده است.

مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران ادامه داد: به طور حتم شهرداری تهران و شرکت بیدود به تعهدات خود به شهروندان و دریافت ودیعه دوچرخه پایبند است و شهروندان نسبت به بازپرداخت ودیعه خود از سوی شرکت نگران نباشند.

آزاده‌دل تصریح کرد: اگر شرکت بیدود قادر به ادامه فعالیت در پایتخت نباشد، به طور حتم این مسیر یعنی استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی برای تردد در پایتخت روند خود ادامه دارد.

 

بهبود سیستم آی‌تی  دلیل توقف موقت فعالیت بیدود

حسین قاسمی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود درباره علت توقف خدمات‌دهی به مشتریان این شرکت اظهار کرد: از حدود ۳ هفته قبل ناوگان دوچرخه‌های بیدود به دلیل انجام برخی اقدامات زیرساختی از جمله بهبود سیستم آی‌تی و بررسی ناوگان جمع‌آوری شد که بنابر برنامه‌ریزی‌ها باید در مدت ۱۰ تا ۱۲ روز به پایان می‌رسید.

قاسمی با اشاره به مشکلات مالی این شرکت برای ادامه خدمات‌رسانی به شهروندان اظهار کرد: در هنگام شروع به کار دوچرخه‌های بیدود شهرداری قول حمایت از این طرح را داده بود که این به معنای حمایت از شرکت نیست بلکه به دنبال آن بودیم تا شهرداری با ارائه تسهیلات و کمک به تهیه دوچرخه، از شهروندان برای گسترش این موضوع حمایت کنند.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود با تأکید بر نقش دولت بر حمایت از گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، گفت: در همه کشور‌های دنیا دولت و بدنه شهرداری موظف به تسهیل روند تهیه دوچرخه برای شهروندان هستند و بیدود هم همین انتظار را از دولت و شهرداری کشور دارد.

او بیان کرد: بیدود حدود یکسال است که به طور عمده فعالیت خود را آغاز کرده و بنا بود به گسترش فرهنگ دوچرخه سواری بپردازد، اما با توجه به مشکل پیش‌آمده چند روزی است که خدمت‌رسانی به مشتریان متوقف شده است؛ در دو هفته گذشته جلسات متعددی با مسئولان شهرداری داشتیم و بنا شد تا پایان هفته تکلیف این شرکت معین شود.

کنار کشیدن شهرداری از بدهی‌های شرکت بیدود

شهرداری، اما زیر بار مسئولیت این شرکت نمی‌رود و بر این باور است که مسئولیت عمل کردن به تعهدات بیدود به عنوان یک شرکت خصوصی بر عهده خود آن‌ها است؛ پیروز حناچی شهردار تهران درباراه پول‌های بلوکه شده شهروندان که در حساب شرکت بی‌دود، گفت: در مورد شرکت بیدود ما صرفا فضای کسب و کار را فراهم کردیم و بی‌دود یک شرکت خصوصی است که خودش باید پاسخگوی تعهداتش باشد.

او پیش از این هم اعلام کرده بود که ما با شرکت بیدود قطع همکاری نکرده‌ایم و افزود: بیدود گزارش‌هایی دارد که نشان می‌دهد به نسبت سرمایه‌گذاری که انجام داده چرخ اقتصادی آن نمی‌چرخد. طبیعی است، چون این شرکت نوپا است، باید استفاده کنندگانش افزایش یابد و به همین دلیل برای ادامه کار آن‌ها در حال مذاکره هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در دوره جدید تمام تلاشمان این است که به عنوان یک شتاب‌دهنده اصلی برای فضا‌های کسب و کار محیطی مناسب را فراهم کنیم، اظهار کرد: این کار توسط نیرو‌های جوان می‌تواند به ثمر نشیند تا مردم هم سرویس‌دهی بهتری را دریافت کنند.

 

کش مکش میان شرکت بیدود و شهرداری ادامه دادرد و حرف‌های ضد نقیض دو طرف بازار شایعه را در این حوزه داغ‌تر کرده است. اگر چه شاهدی برای اثبات این ادعا‌ها وجود ندارد، اما افراد بسیاری فلسفه وجود بیدود و حمایت شهرداری از آن را رانت و فسادی برای تهیه دوچرخه و ایجاد بازاری انحصاری می‌دانند.

در هر صورت حدود ۳ هفته است که طلب چند میلیاردی مردم در دستان شرکت بیدود باقی مانده و کسی فکری برای وصول آن نمی‌کند؛ بنا بر اظهارات بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران حدود ۵ میلیارد تومان از ودیعه‌های شهروندان نزد شرکت بیدود است که تنها به حساب شهروندان بازگشت داده نشده و بلکه قسمتی هم که در این نرم‌افزار برای بازگشت پول طراحی شده بود، غیر فعال شده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که شهردار تهران هفته گذشته علت توقف فعالیت بیدود را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرد و بر ضرورت حمایت مدیریت شهری از این شرکت تأکید کرد.

وی با بیان اینکه این رفتار در تضاد با منطق و عقل سلیم است، گفت: به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهروندان از سوی شهرداری مجازات شود، در این میان صحبت از یارانه اختصاص می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اظهار تأسف از اینکه رویکرد ارائه یارانه به این شرکت در حد حرف و سخن مانده و گزارش‌های مستندی درباره ارائه طرح‌های مبتنی بر یارانه به این شرکت دریافت شده است، گفت: اوضاع آنقدر جدی شده که این شرکت پیامکی را برای استفاده کنندگان از دوچرخه‌ها ارسال و تأکید کرده که برای دریافت یارانه از شهرداری در حال مذاکره است.

آروین تصریح کرد: به شهردار تهران تذکر می‌دهم که پرداخت هر گونه وجهی از بودجه شهرداری باید بر اساس ردیف‌های بودجه مصوب شورا باشد و مصوبات شورا در زمینه توسعه دوچرخه سواری عمدتا در تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری تأکید دارد.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر بنا باشد لایحه‌ای در خصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هر گونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد.

کاربران سامانه بیدود بین سه‌گانه شهرداری، شورای شهر و خود شرکت گیر افتاده‌اند و سرانجام آن‌ها مشخص نیست. مسئولیت مشکلات به وجود آمده، به هر دلیلی که باشد، کسی گردن نگرفته و دیگری را مقصر می‌داند. با توجه با تعداد روز افزون شکایات ثبت شده از این شرکت در سایت سامانه نماد الکترونیک زمان مداخله سازمانی خارج از این حلقه مسئولان شهری و شرکت است.

ضد و نقیض گویی بین مسئولان شهری و شرکت بیدود/ تکلیف ۵ میلیارد مردم تا پایان هفته مشخص می‌شود

علی رهبری مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت درباره توقف فعالیت شرکت بی‌دود و رسیدگی به حقوق شهروندان اظهار کرد: بنا بر بررسی‌های انجام شده از مجوز‌های فعالیت شرکت بی‌دود نشان می‌دهد که این شرکت ازجمله شرکت‌های دارای نماد اعتماد تک ستاره است و پروانه‌ای اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی را هم دریافت کرده است، این شرکت لگوی طلایی ساماندهی وزارت ارشاد را هم کسب کرده است.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بیان کرد: پیش از اغتشاشات اخیر کشور شرکت بی‌دود مشکل خاصی نداشت و فعالیت خود را پیگیری می‌کرد، اما در هنگام اغتشاشات در برخی موارد دوچرخه‌های این شرکت به عنوان مانعی برای بستن خیابان مورد استفاده قرار گرفت و تعدادی از آن‌ها آسیب دید بنابراین هم خود شرکت و هم مسئولان امنیتی دستور جمع آوری دوچرخه‌ها را ابلاغ کردند.

رهبری گفت: بنا بر اظهارات شرکت بی‌دود شهرداری در توافقات اولیه متعهد شده بود تا از این شرکت حمایت کند و سوبسید‌هایی در هزینه‌های دوچرخه‌ها به ان‌ها اختصاص دهد؛ در شرایط فعلی این شرکت در حال مذاکره با شهرداری است، اما هنوز به توافقات لازم نرسیده است.

او تصریح کرد: وزارت صمت تا پایان هفته بهاین شرکت مهلت داده است تا علاوه بر رفع مشکل، شکایات ثبت شده در سایت سامانه نماد الکترونیک را هم برطرف کند؛ اغلب این شکایت‌ها معطوف به آن است که علی رغم درخواست لغو عضویت پول ودیه ارائه شده به مشتریان بازنمی‌گردد.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت ادامه داد: بنا بر وعده‌ای که به ما داده شده تا پایان هفته مشکل برطرف می‌شود. با پیگیری موضوع یا سرویس دهی مجددا برقرار شده و مردم از خدمات استفاده می‌کند یا ودیه‌ای که از طرف مردم در دست دارند به آن‌ها باز گردانده خواهد شد.

اگر چه اظهارات آن‌ها چندان مطابقتی با هم ندارند، اما هر سه بخش وعده تعیین تکلیف شدن ماجرا تا پایان هفته را می‌دهند و همه ما امید به تحقق آن داریم؛ جلسات عاتی شهرداری و این شرکت ادامه فعالیت بیدود یا بازگردان پول‌های مردم را تعیین می‌کند؛ با توجه به اظهارات مسئولان شورای شهر میزان حمایت شهرداری از این طرح می‌تواند تعیین کننده باشد و اتهامات و شبهه‌ها را از روابط بین شهرداری و شرکت پاک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار