حالا ۲۶ سالی از عمرشان می‌گذرد، هرکدامشان همسایه دیوار به دیوار مسجد‌های این شهر و دیار شدند تا دوباره یادمان بیاورند که مسجد فقط محل عبادت نیست.
کد خبر: ۸۰۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 24 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از ایسنا،یادمان بیاورند مسجد زمانی محلی برای جمع شدن و مشورت گرفتن اهالی از یکدیگر بوده، محلی برای قضاوت و صلح میان مردم، مکانی برای یادگیری احکام دین و در مجموع مکانی برای حل مشکلات یک محله و شهر بوده.

به گزارش ایسنا، در دهه های گذشته با دور شدن مساجد از کارکرد اصلی خود و تقلیل جایگاهشان در حد یک محل عبادت صرف و از طرفی افزایش هجمه فرهنگی دشمنان، این رهبر انقلاب بود که با احساس خطر، نسبت به "شبیخون فرهنگی" هشدار داد.

هشدار رهبری در سال‌های ابتدایی دهه 70 کافی بود تا تکاپویی میان دستگاه های فرهنگی کشور به راه بیندازد و در همین راستا سال 1372 بود که اولین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور کار خود را آغاز کردند، کانون هایی که حالا تعدادشان به 25 هزار مورد در سطح کشور می رسد و هدف و تلاششان این است که با همراهی مساجد با هجمه های فرهنگی دشمن مقابله کنند.

حالا سه میلیون نفر عضو این کانون ها در سطح کشور هستند، سه میلیون نفری که بیشترشان را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند و با عضویتشان در این کانون ها، به گفته مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه بزرگترین NGO خصوصی کشور را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین افشین کلات پور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مساجد در گذشته محوریت اصلی را در هر شهر و محله داشته و محل رجوع همه اهالی آن منطقه و شهر بودند، گفت: مردم در گذشته در مسجد گرد هم آمده شور و مشورت می‌کردند. بچه ها در مساجد احکام دین و قرآن یاد می‌گرفتند. مردم دعواهایشان را نزد قاضی در مسجد می بردند و حتی آموزش های نظامی هم در مساجد داده می‌شد و در مجموع مسجد محور اصلی همه امور یک شهر و محله بود.

کلات پور تصریح کرد: متاسفانه مساجد به مرور زمان از این کارکردها فاصله گرفته و در حال حاضر در بسیاری از آنها تنها نماز خوانده می‌شود و برخی مساجد نیز به دلیل نداشتن امام جماعت عملا غیرفعال هستند.

کلات پور افزود: این شرایط در حالی است که امروز خاکریزهای دشمن تا درون خانه تک تک ما نفوذ کرده و عملا تمام مردم از کوچک و بزرگ را درگیر کرده است و اگر هوشیار نباشیم و مراقبت نکنیم و به فکر مقابله نباشیم، قطعا در این جنگ فرهنگی ضربه سختی خواهیم خورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با هوشیاری از حدود 30 سال پیش این خطری که ما امروز آن را درک می کنیم را احساس کردند و در همان سالهای ابتدایی دهه 70 در خصوص "شبیخون فرهنگی" دشمن هشدار دادند و در همین راستا اولین کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سال 1372 در کشور با هدف مقابله فرهنگی با دشمن و باز گرداندن مساجد به کارکردهای گذشته کار خود را آغاز کردند.

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه با بیان اینکه در محل کانون های فرهنگی و هنری انواع برنامه های فرهنگی، هنری، آموزشی و ... ارائه می شود، گفت: امروزه سه میلیون نفر که عمدتا جوان و نوجوان هستند عضو این کانون ها هستند و به نوعی بزرگترین NGO خصوصی کشور را تشکیل می دهند.

معتقدیم هر مسجد یک کانون می‌خواهد/ 700 کانون دیگر در استان نیاز داریم

کلات پور با اشاره به فعالیت 562 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان گفت: هم اکنون نزدیک به 30 هزار نفر از مردم استان عضو این کانون ها هستند که عمده آنها را جوانان و نوجوانان 7 تا 21 سال تشکیل می دهند.

این مسئول با اشاره به وجود 1200 مسجد در سطح استان گفت: معتقدیم هر مسجد نیازمند یک کانون است و با این احتساب به حدود 700 کانون دیگر در سطح استان نیاز داریم.

کلات پور تصریح کرد: هرچه تعداد کانون ها در سطح استان افزایش یابد، مشارکت فرهنگی جوانان و نوجوانان این استان افزایش می یابد و این قطعا دربحث مقابله فرهنگی با شبیخون دشمن کارساز خواهد بود.

وی با اشاره به استمرار فعالیت کانون ها در تمام طول سال گفت: کانون ها در طول سال فعال هستند، فقط در برخی مواقع سال میزان فعالیت آنها کم یا زیاد می شود و شدت فعالیت آنها در تابستان به اوج خود می رسد.

همه چیز درباره "فهما"

وی در ادامه با اشاره به اجرایی شدن طرح ملی "فهما" (پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران) در کشور و به تبع آن در استان، از این طرح به عنوان یک جهش مثبت در فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد یاد کرد وافزود: با راه اندازی این سامانه عملا فعالیت تمام کانون های فرهنگی هنری در اقصی نقاط مختلف کشور رصد شده و معایب و نقاط قوت فعالیت آنها احصا می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ شاخص‌های فعالیت کانون ها در این سامانه گفت: ابلاغ این شاخص ها موجب شده فعالیت کانون ها منسجم تر و منضبط تر شود و همین امر موجب ارتقا فعالیت کانون ها شده است.

وی افزود: در این سامانه به فعالیت های مختلف کانون ها امتیاز داده شده و بر حسب امتیازات کسب شده، توزیع اعتبارات و امکانات میان کانون ها صورت میگیرد که همین امر به برقراری عدالت فرهنگی بسیار کمک م یکند.

کلات پور تصریح کرد: همچنین با توجه به ثبت فعالیت کانون ها در این سامانه، چنانچه کانونی فعالیت خوبی را آغاز کرده و در این سامانه ثبت کند، این طرح می تواند در سطح تمامی کانون های کشور اجرایی شود.

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه با بیان اینکه سامانه شاخص های متفاوتی برای فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر یکی از اولویت های اصلی کانون ها، بحث ارتقا فعالیت جوانان و نوجوانان در فضای مجازی است.

وی افزود: در سالهای آینده فضای مجازی حرف اول را در زندگی همه می زند و بنابراین از هم اکنون نوجوانان و جوانان باید با این فضا، مزایا و خطرات آن آشنا شده و بتوانند به عنوان یک عضو فعال و هوشیار در این فضا فعالیت کنند.

وی افزود: در همین راستا تولید محتوا در فضای مجازی در قالب های مختلف امتیاز داشته و با ثبت آن در سامانه "فهما" امتیاز کانون مربوطه افزایش می یابد.

کلات پور تصریح کرد: در همین راستا در استان نیز یکی از اولویت های کاری خود را در بحث تولید محتوا در فضای مجازی گذاشته ایم و نوجوانان و جوانان علاقمند می‌توانند در این حوزه ورود کنند و با همکاری انجمن سینمای جوان، حوزه هنری و سایر نهادهای فرهنگی امکانات لازم در زمینه ساخت مستند، فیلم کوتاه، کلیپ و ... نیز در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی افزود: یک مزیت دیگر سامانه فهما شناسایی نخبگان است و در همین راستا اگر فردی اختراعی دارد می تواند به نزدیکترین کانون فرهنگی و هنری مسجد مراجعه کرده و با ثبت اختراع خود در سامانه "فهما" به معرفی اختراعش پرداخته تا از حمایت های لازم برخوردار شود.

 

 

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار