مشاور سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمان:
کرمان یکی از استان‌هایی است که وضعیت بدی از لحاظ فرونشست زمین دارد و عمده‌ی دلیل آن را هم استفاده‌ی بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی می‌دانند، این وضعیت در دشت‌های شمالی استان خصوصا رفسنجان بیشتر است.
کد خبر: ۸۰۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱ 24 December 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ شهریورماه گذشته معاون زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این‌که اگر منطقه‌ای چهار میلیمتر فرونشست داشته باشد، با بحران فرونشست مواجه است، از فرونشست زمین در ۳۰۰ دشت ایران خبر داد و اعلام کرد: «دشت مشهد با ۲۵ سانتی‌متر، دشت کرمان با ۲۰ سانتی‌متر، دشت ساوجبلاغ با ۲۲ سانتی‌متر و دشت تهران با ۱۷ سانتی‌متر فرونشست مواجه است».
شهیدی مهم‌ترین دلیل این فرونشست را برداشت بی‌رویه‌ی آب بیان کرده و افزوده بود: «دشت رفسنجان یکی از قدیمی‌ترین دشت‌هایی است که با پدیده‌ی فرونشست مواجه بوده است، این دشت در سال ۱۳۴۶ به‌دلیل برداشت بی‌رویه‌ی آب‌های زیر زمینی و مصرف آن در بخش کشاورزی دچار فرو نشست شد».
حالا مشاور سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمان نیز این خطر را در چهل‌وهشتمین جلسه‌ی شورای گفت‌وگوی استانی دولت و بخش خصوصی با موضوع «بررسی روند تسهیل در توسعه شهرستان رفسنجان» مطرح کرد و توضیح داد: «۹۵ درصد باغ‌های کشاورزی شمال استان کرمان به پسته اختصاص دارند و این تک‌محصولی مخاطراتی را به همراه دارد به‌ویژه این‌که منابع آبی مورد نیاز این محصول تمام زیرزمینی است که با چالش‌های اساسی مواجه شده‌ است».
مددی‌زاده بیان کرد: «سالانه ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر فرونشست در دشت رفسنجان را شاهدیم و این یعنی منابع آبی به شکل بی‌رویه‌ای مورد استفاده قرار گرفتند».
وی ادامه داد: «کاهش منابع آبی بر کیفیت آب نیز تاثیر گذاشته و طی سه دهه‌ی گذشته از تولید یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار به ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده‌ایم».
مدیر دبیر اندیشکده آب نیز در این جلسه بیان کرد: «آب می‌تواند گلوگاه توسعه‌ی ما نباشد، بخشی از آب تنها برای حفظ و استمرار تملک اراضی هدر می‌رود و رفع این مشکل تنها به تغییر نگاه و اصلاح قانون اراضی بایر نیاز دارد».
علوی به مشارکت صنایع برای تامین مالی و نصب کنتورهای هوشمند به منظور کنترل میزان مصرف آب اشاره کرد و گفت: «پیاده‌سازی بازارهای محلی آب به‌منظور عهده‌گیری فعالیت‌های غیرحاکمیتی مدیریت آب دشت رفسنجان را نیاز داریم».
وی تدوین برنامه‌ی توسعه‌ای رفسنجان متکی بر اصل توسعه کم‌آب‌بر، ایجاد شرکت تامین و توزیع آب صنعت با توجه به ظرفیت انتقال آب خلیج فارس، مشارکت مس سرچشمه در مدیریت آب و خاک رفسنجان را برای کمک به منابع آبی پیشنهاد داد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار