گسترش خدمات ارتباطی در اقصی نقاط مازندران به عنوان یکی از شاخصهای توسعه‌ای این استان باعث شده تا مردم در دورترین منطقه این استان و روستاها این روزها درخواستشان از این حوزه تنها به داشتن خدمات خلاصه نشده بلکه مجهز شدن به خدمات پیشرفته و با کیفیت نیز مدنظر است.
کد خبر: ۸۰۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵ 24 December 2019

اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران اخیرا آماری از تعداد مراجعه مردمی به سامانه پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (۱۹۵) و یا وب گاه این اداره کل برای ثبت شکایات ارائه کرد که آمار ۹ ماهه امسال نشان می دهد که تا پایان آذرماه ۲ هزار و ۵۰۰ شکایت مازندرانی ها در این سامانه ثبت شده است.

در این آمارها نشان می دهد که حدود نیمی از شکایت های مردم مازندران در حوزه اینترنت است و مابقی به حوزه های تلفن ثابت، همراه، دفاتر پیشخوان، خدمات پستی، خدمات ارزش افزوده و تشعشات است.

سرآمد بودن وضعیت زیرساخت های ارتباطی در مازندران و همچنین بهره مندی از اینترنت به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه ای این استان به شمار می رود اما اینکه چرا بیشتر شکایت های مردم مازندران دقیقا از همین ناحیه است به عنوان مساله ای که مدیرکل ارتباطات مازندران آن را ناشی از بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات مردم این استان دانست.

شرکت مخابرات مازندران اعلام کرده که یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت در این استان دارد که از این تعداد ۲۸۷ هزار مشترک، کاربر اینترنت هستند.

اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران به عنوان نهاد فراهم کننده زیرساخت های ارتباطی و فناوری در این استان به شمار می رود و در آماری در خصوص برخورداری روستاهای استان از طرح های توسعه ای ارتباطات عنوان کرده که مشترکان تلفن ثابت ۲ هزار و ۱۲۵ روستای مازندران برخوردار از خدمات اینترنت خانگی هستند.

این اداره کل همچنین در زمینه ارتقای خدمات ارتباطی روستاهای مازندران نیز به زیر پوشش قرار داشتن یک هزار و یکصد روستا به نسل سوم تلفن همراه و ۵۰۰ روستای دیگر زیر پوشش نسل چهارم تلفن همراه اشاره کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : از ابتدای امسال تا پایان آذرماه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شکایت مردم استان در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است.

یدالله طهماسبی افزود : از این تعداد ۴۶ درصد شکایت ها مربوط به حوزه اینترنت، ۲۸ درصد مربوط به حوزه تلفن ثابت، ۲۲ درصد مربوط به حوزه تلفن همراه و مابقی شکایات به بخش های دفاتر پیشخوان ، خدمات پستی و خدمات ارزش افزوده است.

وی با اشاره به اینکه مازندران در زمینه ضریب نفوذ اینترنت تلفن همراه جز چند استان برتر کشور است، ادامه داد : در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت تلفن همراه استان حدود ۸۴ درصد است.

آمارهای کشوری نشان می دهد که ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد بوده، در سال ۹۸ به نزدیک ۸۰ درصد رسیده است و مازندران چهار درصدی از ضریب نفوذ کشوری بالاتر است.

مدیرکل ارتباطات مازندران تاکید کرد : با ایجاد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در استان تمامی نقاط شهری این استان زیرپوشش بستر مورد نیاز برای برخورداری از خدمات بالای ارتباطی رفته اند و پوشش خوب و بالای در زمینه اینترنت موبایل در این مناطق داریم.

وی در آماری به وضعیت خدمات ارتباطی در روستاهای مازندران اشاره کرد و گفت : در حال حاضر تمامی روستاهای استان که شامل بیش از سه هزار روستا می شود حداقل از یک خدمت ارتباطی برخوردار هستند حال این خدمت به صورت خطوط تلفن ثابت، خطوط تلفن همراه و اینترنت بر روی این خطوط می باشد.

به گفته طهماسبی از ۲ هزار و ۴۷۴ روستای بالای ۲۰ خانوار مازندران حدود یک هزار و ۷۰۰ روستا از اینترنت پرسرعت تلفن همراه برخوردار هستند یعنی مردم این مناطق هم ردیف با شهرنشینان استان از خدمات پیشرفته ارتباطی برخوردار هستند.

وی ادامه داد : در بررسی ثبت شکایت های در سامانه ۱۹۵ مشخص شد که اینترنت بیشترین حجم شکایات مردمی را تشکیل می دهد در حالیکه با مطالبی که در بالا اشاره شد این استان از نظر ضریب نفوذ اینترنت چه بر روی تلفن ثابت و همراه وضعیت خوبی را در سطح کشور دارد.

این مسئول حوزه ارتباطات مازندران اضافه کرد : پیگیری شکایت های مردمی نشان داد که غالب مطالبات در حوزه اینترنت مربوط به روستاهای استان بود و پیگیری بیشتر در این بخش ما را به سرنخ های جدیدی در حوزه مطالبات و خواسته های مردم رساند.

وی گفت : حتی برای پیگیری شکایت های مردمی، کارشناسان و بنده به عنوان مدیر ارتباطات مازندران در این روستاها حضور یافته و نکته جالب آنکه اهالی این روستاها از خدمات لازم ارتباطی به صورت موبایل و اینترنت برخوردار بودند.

طهماسبی افزود : ارتقا و اتصال به خدمات پیشرفته ارتباطی خواسته و مطالبه این افراد بود، خدماتی که شاید در برخی مناطق شهری کشور نیز هنوز وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد : در حالیکه زمانی داشتن یک خط تلفن ثابت و یا افزایش پوشش برای خدمات دهی در زمینه تلفن همراه به عنوان خواسته روستاییان مازندران به شمار می رفت امروز با توجه به کارهایی که در روستاها انجام می شود دیگر آنها تنها به این خدمات راضی نیستند.

مدیرکل ارتباطات مازندران حضور و گسترده شدن فعالیت در کسب و کارهای اینترنتی را از جمله کارهایی که روستاییان استان در آن فعالیت درخشان دارند، عنوان کرد و گفت : با توجه به این مساله و شکل گیری فعالیت های نوظهور به خدمات ارتباطی ویژه به عنوان زیرساخت های نیاز است.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۶۶ کسب و کار اینترنتی در مازندران وجود دارد، ادامه داد : بررسی ها نشان می دهد رغبت و گرایش روستاییان مازندران به این حرفه ها افزایش یافته است.

ارتقای زیرساخت ارتباطات پیشرفته در مازندران

طهماسبی از برنامه برای تامین و ارتقای زیرساخت های پیشرفته ارتباطات در روستاهای این استان خبر داد و گفت : برای این منظور ۴۵۰ کیلومتر فیبرنوری دیگر در این استان اجرا می شود که تمامی این زیرساخت مورد نیاز برای ارتباطات پیشرفته در روستاها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد : برنامه داریم تا ۶ ماهه نخست سال آینده تمامی روستاهای مازندران از این خدمات پیشرفته ارتباطی برخوردار شوند و بتوانیم تقاضای آنهارا برای داشتن اینترنت با سرعت بالا را جامه عمل بپوشانیم.

مدیرکل ارتباطات مازندران با اشاره به اینکه هزینه نصب یک دکل و ایجاد یک سایت برای تقویت ارتباطات در روستا ۵۰ میلیاردریال هزینه دارد ، افزود : این اداره کل برای تحقق خواسته و مطالبات روستاییان اجرای این طرح ها را در دست اقدام دارد و برای آنها هزینه می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار