از عوامل تقویت همکاری بین کشورها سرمایه‌گذاری می باشد که کشورهایی که در پی برقراری ارتباط و یا تحکیم روابط سیاسی خود با دیگر کشورها هستند مبادرت به سرمایه‌گذاری در آن کشور می نمایند.
کد خبر: ۸۰۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 25 December 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ، سرمایه‌گذاری‌ها که در قالب بخش دولتی و خصوصی می باشد موجب انتقال سرمایه، تکنولوژی، تخصص و مدیریت به کشور مقصد می‌شود و اغلب این همکاری‌ها که بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه انجام می‌گیرد سبب ارتقای جایگاه کشور در حال توسعه در اقتصاد جهانی می‌شود. کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست و همواره به دنبال ارتقای جایگاه خود در اقتصاد جهانی بوده است. در همین راستا جذب سرمایه گذار خارجی از اولویت های اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده است.


در همین رابطه باید به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که جذب سودمند سرمایه های خارجی را عامل شکوفایی واقعی دانستند و در سخنرانی دیگر بیان داشتند: این سرمایه‌گذاری خارجی در حدی که با قوانین تعارضی نداشته باشد چیز بدی نیست و با استقلال منافاتی ندارد ،حتی گاهی هم ضرورت هایی انجام آن را ایجاب می‌کند.

در همین راستا دولت نیز جذب سرمایه گذاری خارجی را عاملی جهت رونق فعالیت های اقتصادی و اشتغالزایی می داند و مصداق آن دستور ریاست محترم جمهور به دستگاه‌های اجرایی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ بوده است که در آن حسن روحانی تاکید بر تسهیل و فرایند سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رفع موانع آنها آن داشته است.

توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در همین رابطه می گوید: حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و کمک به روند کار چرخه تولید در استان کرمانشاه از سیاست های کاری دادگستری استان کرمانشاه است.

اما سرمایه گذاری خارجی علاوه بر مزایای بسیار دارای معایبی نیز هست. جذب سرمایه گذار خارجی در استان کرمانشاه چندین سال است که به اولویت اصلی مدیران تبدیل شده و سعی بر این بوده که با جذب سرمایه گذاران خارجی آمار بیکاری کاهش و شاخص های اقتصادی بهبود یابد. اما جذب سرمایه گذار خارجی باید در جهتی صورت گیرد که صنایع و واحدهای صنعتی استان تحت شعاع قرار نگیرد. مدیران استانی باید همواره حمایت از واحدهای تولیدی را اولویت کاری خود دانسته و در کنار حمایت از واحدهای تولیدی اقدام به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نمایند. در استان کرمانشاه در صنایعی باید سرمایه گذار جذب شود که آن صنعت یا واحد تولیدی در استان نوظهور باشد و در کنار ایجاد اشتغال موجب انتقال تکنولوژی و تخصص شود اما متاسفانه آسیبی که جدیدا به واسطه حضور سرمایه گذاران خارجی در استان مشاهده شده این است که سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در صنعتی که چندین واحد آن در استان فعال است علاوه بر تعطیلی این واحدها به دلیل افزایش عرضه آن محصول موجب افزایش آمار بیکاری نیز می شوند و عملاً بدون این که چرخه اقتصاد را به حرکت درآورند به واحدهای صنعتی دیگر ضربه می زنند و موجب کاهش ظرفیت آن ها می‌شوند.

در این رابطه فرهاد مرزی دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه وظیفه ذاتی این تشکل مردم نهاد را حمایت از واحدهای تولیدی داخلی دانست و گفت: سرمایه گذاری خارجی نباید منجر به تعطیلی صنایع موجود شود و باید به واحدهای صنعتی استان که فعالیت آنها کاهش یافته است کمک شود تا فعالیت آنان به روال سابق برگردد.


در نهایت باید خاطر نشان کرد که سرمایه گذاری خارجی در کشورها باید همراه با ایجاد اشتغال و انتقال تکنولوژی باشد و در صورتی که این سرمایه گذاری خارجی خود باعث تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی شود در واقع بر آمار بیکاران جامعه افزوده و سبب شده بازار محصولات نیز انحصارا در اختیار خود سرمایه گذار قرار گیرد.در این برهه حساس لازم است مدیران، مسئولان و تشکل های مردم نهاد مربوطه همچنان بر نظر خود مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی استان پافشاری کرده و از موجبات تعطیلی واحدهای تولیدی ممانعت به عمل آورند.

 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار