بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن معترض ومنتقد به مخالف ومعاند ،پذیرش انتقاد واعتراض آنان بعنوان یک حق است،اگر مسئول اجرایی ما ،نیروی امنیتی وانتظامی ما ،مردم را از خودشان بدانند، به اعتراضات وانتقاداتشان گوش فرا دهند ،دنبال راه چاره باشند ودر مواجهه با آنان از خشونت دوری کنند، به یقین می توان بر بسیاری از مشکلات امنیتی وسیاسی فایق آمد ومعترضین را همچنان در سبد خودی ها حفظ کزد.
کد خبر: ۸۰۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲ 25 December 2019

 تابناک ایلام::قبل از شروع مطلب باید یک موضوع را مطرح کنم ،ما ایرانی هستیم ،وطنمان را دست داریم ،منافع ملی کشور برایمان اهمیت دارد،از اینکه می بینیم ایران متمدن در پاره ای موارد از برخی کشورهای پیرامون جا مانده دلمان خون می شود ،غبطه می خوریم که چرا با وجود این حجم عظیم از منابع و ظرفیت های سرشار روزمینی وزیر زمینی که در گستره جغرافیایی این سرزمین پهناور پراکنده شده ،باید هشت مردم در گرو نهشان باشد؟!

دلمان می سوزد وقتی می بینیم که با تمامی این منابع سرشار ،بخش عظیمی از مردم حتی توان خرید هندوانه شب یلدا را ندارند ،تا کمر در سطل های زباله سطح شهر فرورفته وروزی اشان را آنجا جستجو می کنند ،اگر سوء مدیریت نباشد ،یا اینکه ساختارهای اجرایی وسیاسی کشور معیوب نباشد ،مگر می شود شصت میلیون از جمعیت هشتاد میلیونی یک کشور به ظاهر ثروتمند مشمول طرح های حمایتی دولت باشند !؟

پیشاپیش این را گفتیم که برخی با تحلیل نادرست،خط کش در دست نگیرند و این مطلب را در ظرف غیر خودی و غیر انقلابی و ...دهها انگ دیگر مورد قضاوت نادرست تر قرار دهند ،ما ایران را دوست داریم ودرد ورنج این کشور ومردمانش را درد ورنج خود می دانیم !

روزی که مردم کشور در واکنش به تصمیم گران شدن بنزین در یک ساختار غیر دمکراتیک  اعتراض کردند ،دو واکنش را در کشور شاهد بودیم ،با شکل گیری تجمعات و اعتراضات ،مخالفان سیاسی دولت که فضا رابرای بهره برداری انتخاباتی مهیا دیدند ،این رفتار مردم را اعتراضی به حق به سوءمدیریت ووضعیت نابسامان اقتصادی کشور قلمداد واز ان حمایت کردند ،شعارهای " مرگ بر روحانی " مثل آبی سرد بود برآتش دل این جماعت!

اما درادامه با پیشرفت اعتراضات وتبدیل آن به اغتشاشات ،بر این جماعت لباس اغتشاشگر،ضد انقلاب ،نفوذی و ...پوشانیده شد و کسی جسارت و جرات این را پیدا نکرد که باز هم بگوید که اینان مردم ایران هستند وحق دارند براساس قانون اساسی به وضعیت موجود اعتراض کنند .البته این به معنای تایید رفتار جماعت قلیل اغتشاشگری که اموال عمومی رابه آتش کشانیده و نیروهای امنیتی را به شهادت رسانیدند نیست ،وهمواره حساب آنان را از مردم معترض جدا می دانیم!

درکشور ما عادت شده که برخی خود را فراتراز قانون تلقی می کنند ،خود قضاوت می کنند ،تصمیم می گیرند وحکم را هم اجرا می کنند وبرای قانون هم تره ای خرد نمی کنند ،چرا که هم در قانونی اساسی مملکت وهم قانون مجازات اسلامی همه چیز جز به جز روشن ومشخص است ،هم به مردم حق اعتراض داده شده وهم اینکه برای جرایم ارتکابی، قانون مشخص ومصرح وجود دارد ،بنابراین خود سری وعبور از قانون و ارتکاب اعمالی به نام دفاع از نظام ورهبری ویا هر فرد دیگری در این مملکت ،اوج بی قانونی ومبداء شکلگیری هرج ومرج خواهد بود.

ازسویی بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن معترض ومنتقد به مخالف ومعاند ،پذیرش انتقاد واعتراض  آنان بعنوان یک حق است،اگر مسئول اجرایی ما ،نیروی امنیتی وانتظامی ما ،مردم را از خودشان بدانند، به اعتراضات وانتقاداتشان گوش فرا دهند ،دنبال راه چاره باشند ودر مواجهه با آنان از خشونت دوری کنند، به یقین می توان بر بسیاری از مشکلات امنیتی وسیاسی فایق آمد ومعترضین را همچنان در سبد خودی ها حفظ کرد .

براساس شنیده ها ؛جمعه هفته گذشته در حین قرائت خطبه ها از سوی امام جمعه ایلام دراتفاقی نادر ،یک جوان شعارهایی را بر علیه مسولین نظام سرداده و قبل از اینکه با این جوان حرفی زده شود که چرا مرتکب چنین رفتاری شده است،عده ای از مردم ونیروهای امنیتی حاضر بر سر او ریخته،صدایش را در نطفه خفه وبه بیرون از مصلی انتقال داده اند.

نکته قابل تامل اینکه اصرار خطیب جمعه ایلام مبنی بر عدم برخورد قهری با این معترض وجویا شدن مشکلاتشان کارساز نشده و وی را از محل برگزاری نماز جمعه خارج نموده اند ،یقینا نقطه آغازین دشمن سازی وتبدیل معترض به معاند ومخالف ،چنین واکنش ها و رفتارهایی به معترض است .

شاید چون  تاکنون در نماز  جمعه  بجز شعار مرگ بر دشمنان ،شعاری برعلیه مسئولین به گوشمان نخورده است ،این رفتار برای ما تازگی دارد،از اینرو آن را اتفاقی نادر قلمداد کنیم ،اما به هرحال باید این موضوع بررسی شود وبه جای واکنش هیجانی و تند ،با تحمل وبردباری ریشه چنین اتفاقی را جستجو کرد.

نیروهای امنیتی ومردم حاضر در جلسه هم باید این را بدانند که در نظام مردمسالار، چنین رفتارهایی عادی جلوه می کند،قانون در کشور ما همه چیز را روشن وصریح مشخص کرده وباید براساس آن اقدام کرد ،حتی این فرد مرتکب توهین به شخص اول مملکت هم شده باشد ،قانون به صراحت جرم او را 6ماه تا دوسال حبس تعیین کرده است واین موضوع باید در دادگاه صالحه وطبق روال قانون صورت پذیرد ،نه اینکه هر فردی از راه رسیده ، مشت ولگدی نثار این بنده خدا کند!

متاسفانه در جامعه ما عده ای که ادعای انقلابیگری وپیروی از رهبری معظم انقلاب دارند ،فرسنگ ها جلوتر از ایشان حرکت می کنند .شما این سخنان رهبری انقلاب را بخوانید که به پاره شدن عکس هایشان و اهانت به معظم له چه واکنشی نشان داده اند ،بعد آن را بارفتار عده ای مورد ارزیابی قراردهید . ببینید که بین  خواسته وانتظار رهبری با رفتارهای عده ای در جامعه چه فاصله ای وجود دارد!

معظم له در واکنش به رفتار برخی در حمایت از ایشان وهمچنین رفتار اهانت کنندگان وتوهین کنندگان می فرمایند :

يك حرف هم به شما جوانان عرض مى‌كنم. جوانان عزيز! شما اميدهاى انقلاب و اسلاميد. رفتار شما مى‌تواند اين مملكت را در جهت شكوفايى، با سرعت به پيش ببرد. وقتى جوان مملكت هوشيارانه، با تدبير، با حلم و با توجه به موقعيّتها، حرف بزند و تصميم بگيرد و عمل كند، كشور گلستان خواهد شد. وقتى هيجانات كور، پا وسط بگذارند، دشمن فوراً استفاده خواهد كرد. بارها گفته‌ام، باز هم تكرار مى‌كنم؛ من معتقدم كه جوان مملكت بايستى در همه ميدانها حضور و آمادگى داشته باشد؛ منتها با انضباط. اين‌گونه حركاتى كه ملاحظه شد كسانى به دانشگاه حمله كنند، ناشى از بى‌انضباطى است؛ با هر نامى انجام گيرد، غلط و محكوم است. اگر با نام دفاع از دين هم انجام گيرد، غلط است؛ اگر با نام دفاع از ولايت هم انجام گيرد، غلط است. مگر من بارها نگفته‌ام در اجتماعات كسانى كه مخالفند، هيچ كس نبايد رفتار خشونت‌آميز داشته باشد؛ چون اين، دشمن را خوشحال مى‌كند. بارها ما اين حرف را گفتيم، چرا گوش نكردند؟! چرا گوش نمى‌كنند؟! حتّى اگر يك حرفى كه خون شما را به جوش مى‌آورد به زبان آورند - مثلاً فرض كنيد اهانت به رهبرى كردند - باز هم بايد صبر و سكوت كنيد. اگر عكس مرا هم آتش زدند و يا پاره كردند، بايد سكوت كنيد. نيرويتان را براى آن روزى كه كشور به آن نيازمند است، براى آن روزى كه نيروى جوان و مؤمن و حزب‌الّلهى بايد در مقابله با دشمن بايستد، حفظ كنيد، والاّ حالا فرض كنيم يك جوان، يا يك دانشجوى فريب‌خورده‌اى هم حرفى زد و كارى كرد؛ چه اشكالى دارد؟ من از او صرف‌نظر مى‌كنم.
 
حالا بفرمایید رفتار ما با خواسته ایشان چقدر نزدیک است ؟! آیا صرف ادعای ولایتمداری بدون عمل به سخنان ولایت کفایت می کند ؟!همه ما اعم از مردم عادی ولایتمداری ،رسانه ها ،کارمندان ودستگاههای امنیتی و انتظامی اول باید رفتارمان را در چارچوب قانون معنا کنیم ،دوم اینکه مطالبات رهبری وانتظارات ایشان از مردم ومسئولین را معیاری برای رفتارمان قراردهیم،اگر اینجور رفتار کردیم ؛نه عامل به بی قانونی وهرج ومرج هستیم ونه اینکه با رفتارمان برای نظام ،دشمن بازتولید کردیم !
 
بنابراین عادلانه ترین راه در مواجهه باچنین رفتاری از سوی هر معترض یا مخالفی ،ابتدا داشتن سعه صدر وصبر وشکیبایی  و سپس عمل به قانون است ،باور بفرمایید اگر آن جوان در صف نماز جمعه برعلیه مسئولین کشور شعاری سر داده است،ضد انقلاب وضد ولایت فقیه نیست ،یقین بدانید کارد به استخوانش رسیده که اینچنین خود را در معرض مخاطرات قرار داده است ،باید به حرف این جوان گوش کردکه چه چیزی باعث شده تا جانش به لب برسد و اینگونه برعلیه مدیران نظام شعار سر دهد ؟!
 
بی گمان گناهکار و مجرم اصلی دراین ماجرا ،آن فرد یا مدیری است که مراتب نارضایتی و عصبانیت این جوان را فراهم آورده است،آن دستگاه یا  مدیری که با تنگ نظری کاری کرده که جان این جوان به لب برسد تا بر علیه نظام شعار سردهد ،متهم اصلی این اتفاق است ،بنابراین از مسئولین امنیتی وانتظامی که اینک این جوان در اختیار آنان است انتظار می رود در وهله اول ریشه این اتفاق را جویا شده وبا رافت اسلامی وطبق خواست رهبری معظم انقلاب  با چنین افرادی رفتار شود . در غیر اینصورت قانون را سرلوحه خود قرار دهند و در مواجهه با چنین رفتاری از قانون عدول نکنند ،چرا که ماده 514 قانون مجازات اسلامی در بخش کتاب پنجم مصوب سال 1375 در این خصوص بدین گونه مشعر است هرکس به حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان ا…..علیه و مقام معظم به نحوی از انحا اهانت نماید به حبس شش ماه تا دو سال محکوم خواهد .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
سلام، من این بنده خدا رو از دوران ابتدایی میشناسم و همیشه از همان دوران در صفوف اول نماز جماعت و جمعه حضور داشته، و شخص بی سواد و بی منطقی هم نبوده و الان مدرک فوق لیسانس این مملکت رو هم داره. اینکه این بنده خدا تحت تاثیر فشار زندگی به سیم آخر زده و با این روش صدای اعتراض خودش رو به گوش مسئولین رسونده نباید با رفتار غیر انسانی و به دور از شخصیت انسانی با ایشان رفتار میشد. ما نباید اینقدر ترس از اعتراض جوانانی مثل این بنده خدا رو داشته باشیم. بهتره به فکر مسائل ریشه ای این قضیه باشبم نه به تاثیر ظاهری این اعتراض
در اینجا از آقای اسدی بابت درج این مطلب تشکر میکنم. به نظر بنده از این به بعد شاهد رفتارهای مشابه بیشتری از سوی جوانان خواهیم بود و کاش مسئولین زودتر از این خواب غفلت بیدار شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
آقای اسدی معمولاً خوب و منصفانه مینویسید اما متأسفانه معمولا غلط املایی دارید که برای شخصی در جایگاه و شغل و رسالت شما برازنده نیست! شما را ارجاع می دهم به نوشته اقبال آشتیانی در خصوص غلط املایی و آثار مترتب بر آن!!
بهمن
|
Canada
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
افرادی که به این جوان حمله وبا او برخورد کردند ولایت مدار نیستند،اکثرا ولایت معاشانی هستند که برای خودشیرینی این عکس العملها رو نشان میدهند وگرنه اگر زمانی منافعشان از جای دیگر تامین شود چه بسا به راحتی به منتقدین دو آتشه ومعترض تبدیل شوند
رحیمی
|
-
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
این اتفاق ان هم در استانی همانند ایلام یک هشدار جدی است..هشدار ب مسولان خواب الود کشور... اگر مسولان ما زمینه زندگی و معاش و اشتغال جوانان را فراهم کنند این رفتارها بوجود نخواهد امد ... عده ای از ان افراد ولایت معاش خودشان را جای این بنده خدا تصور کنند تا بدانند ک شکم سیر از شکم گرسنه خبر ندارد .. اگر مسولان ب خود نیایند بزودی شاهد حرکاتی خیلی شدیدتر از این خواهیم بود.. درود بر امام جمعه فهیم ایلام و همجنین تشکر از جناب علی اصغر اسدی مدیر توانا و شجاع رسانه وزین تابناک
Amir
|
United Kingdom
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
هرچه بگندد نمکش زنند،وای به آن روز که بگندد نمک
این افردا ولایت معاش در همه شهرهای ایران وجود دارند و با وجود صحبتهای رهبری که خویشتنداری رو توصیه کردند اینها بازهم کار خودشونو انجام‌ میدن
اگر رهبر مملکت توصیه به خویشتنداری کردند خب چرا حرفشو نادیده میگیرید
این رفتارها از کجا سرچشمه میگیرند که برخلاف نظر رهبری هست و به چه هدف و منظوری چنین افراد ولایت معاشی در راس کار هستند که هرطور که خودشون صلاح‌ بدونن با مردم رفتار کنند حتی با وجود اصرار خطیب جمعه بازهم رفتار خودشونو ادامه دادند
آیا رفتار این جوان توهین به مسئولین بوده که مطمئن دلیلی برای کارش داشته یا رفتار این ولایت معاشان که صحبتها و اصرارهای خطیب جمعه را نادیده گرفتن و سر خود هرجور که خواستن با این جوان رفتار کردند
این رفتارها جز چاپلوسی و خودشیرینی نیست و تمام موجهای منفی این رفتارها به رهبری و مردم برمیگرده که ان شالله با همچین فراد به ظاهر ولایت مداری برخورد جدی صورت گیرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار