مرادی با بیان اینکه در جریان اغتشاشات آبانماه شیراز حدود ۱۵ میلیارد تومان به سازمان قطار شهری خسارت وارد شد، گفت: بخش مهمی از این خسارت‌ها مربوط به ایستگاه‌های مترو بود که کار سفارش و خرید کالا برای تعمیر و نوسازی این ایستگاه‌ها انجام شده است و به زودی مرحله اجرایی را آغاز خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۰۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ 26 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:حسن مرادی پنجشنبه ۵ دیماه در یک کنفرانس خبری گفت: بیش از ۵۰ درصد کل تجهیزات استفاده شده در خط یک متروی شیراز با توجه به اینکه آن زمان تجربه اجرای چنین طرح‌هایی در کشور کمتر بود محدودیتهایی نظیر تحریمها وجود نداشت، از خارج تامین می‌شد اما در خط دوم تلاش‌ها به سمتی است که این میزان به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یابد.

 مرادی با بیان اینکه در جریان اغتشاشات آبانماه شیراز حدود ۱۵ میلیارد تومان به سازمان قطار شهری خسارت وارد شد، گفت: بخش مهمی از این خسارت‌ها مربوط به ایستگاه‌های مترو بود که کار سفارش و خرید کالا برای تعمیر و نوسازی این ایستگاه‌ها انجام شده است و به زودی مرحله اجرایی را آغاز خواهیم کرد.

رئیس سازمان قطار شهری شیراز کاهش سرفاصله حرکت قطار را نیازمند تامین تعداد مناسبی واگن دانست و تاکید کرد که این امر در کوتاه مدت ممکن نیست.

مرادی با بیان اینکه هم اینک زمان حرکت قطارهای مترو در شیراز بین ۶ تا ۱۵ دقیقه تنظیم شده است، گفت: خوشبختانه شاهد روند افزایشی در استفاده از مترو هستیم و امیدواریم در آینده با همکاری دولت، امکان افزایش تعداد قطار و کاهش سرفاصله نیز فراهم شود.

رئیس سازمان قطار شهری شیراز با بیان اینکه دهه فجر بهره‌برداری از ایستگاه وکیل به عنوان آخرین ایستگاه خط یک مترو، آغاز خواهد شد، طراحی این ایستگاه را وجه متمایز کننده آن دانست و مدعی شد که ایستگاه وکیل به لحاظ بصری از ایستگاه‌های ممتاز و بسیار زیبای مترو در کشور است.

مرادی همچنین تاکید کرد که هزینه دریافتی بابت بلیت از مسافران مترو، تنها تامین کننده یک ششم از کل هزینه‌های جاری سازمان قطار شهری است و شهرداری برای تداوم ارائه خدمات مترویی سوبسیدی سنگینی را پرداخت می‌کند.

او درآمد کسب شده از محل اجاره غرفه و سایر مسیرهای تعریف شده قانونی را نیز بسیار اندک دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد و اجاره غرفه‌ در ایستگاه‌های مترو بیشتر با هدف تسهیل دسترسی شهروندان به برخی خدمات دنبال شده است.

مرادی با بیان اینکه خط سه قطار شهری شیراز در واقع امتداد خط یک به سمت شمالغرب محسوب می شود، گفت: مطالعات این خط به طول ۱۲ کیلومتر و طراحی ایستگاه‌های هشت گانه آن به اتمام رسیده است و امکان آغاز عملیات اجرایی آن نیز وجود دارد، اما فعلا تمرکز خود را بر اجرای خط دو مترو گذاشته ایم.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح تکمیلی خط یک به سمت شمالغرب شیراز، مدل سرمایه‌گذاری جدید تعریف و مذاکره با چند شرکت سرمایه‌گذار نیز آغاز شده است و در صورت نهایی شدن این مذاکرات، مرحله اجرایی کار آغاز خواهد شد.

مرادی خاطرنشان کرد که در طرح تکمیل خط یک قطار شهری، ارتباط بین پل بصیرت (معالی آباد) و شهرک گلستان مد نظر خواهد بود، گفت: براساس مطالعات انجام شده و نظر مشاور، این خط نیز به شکل زیرزمینی احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایستگاه میدان امام حسین(ع) یک ایستگاه تقاطعی محسوب می‌شود، گفت: کار تکمیل این ایستگاه در مسیر خط یک، حدود یک سال و نیم دیگر به طول خواهد انجامید و بعد از آن نیز تکمیل پروژه برای خط دو مد نظر است؛ بنابراین زمانی این پروژه تکمیل می شود که بهره برداری از خط دوم آغاز شده باشد.

مرادی گفت: تمام تلاش سازمان قطار شهری معطوف به کاهش حجم اشغال شده از سطح خیابانها در مسیر خط دوم و ایستگاه امام حسین(ع) بوده است.

به گزارش ایسنا، قطار شهری شیراز در طراحی جامع باید در قالب ۶ خط اجرایی شود که تاکنون خط یک آن کامل شده و در حال بهره برداری است و کار احداث خط دوم نیز همچنان ادامه دارد.

خط یک مترو مسیر غرب به شرق و خط دو مسیر شمال به جنوبی شیراز را پوشش می دهد و صاحبنظران معتقد هستند با تکمیل خط دوم، شاهد کاهش قابل توجه ترافیک و تسهیل تردد در این کلانشهر خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار