حسین همتی افزود: ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی می تواند در زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی کنونی که مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده و در زمینه ارز آوری و اشتغالزایی کمک زیادی به فعالین این عرصه کند.
کد خبر: ۸۰۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 28 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:پرونده جهانی شدن شیراز در حال طی کردن مراحل نهایی خود در شورای جهانی صنایع دستی است و در روزهای اخیر از مرحله تخمین ارزیابان نیز گذر کرده و فعالین و مردم این کلانشهر اکنون چشم انتظار اعلام رسمی کسب این عنوان جهانی هستند و طرحی نیز برای گسترش بازار عرضه صنایع دستی از سوی متولیان این حوزه مطرح شده که با عنوان طرح برد-برد از آن یاد شده است.

در این طرح با راه اندازی فروشگاه‌های عرضه کننده صنایع دستی در ایستگاه های مترو در شیراز هم از فعالین این عرصه حمایت خواهد شد و هم شهروندان بیشتری به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب می شوند.

ایجاد ۱۳۰ فروشگاه جدید عرضه کننده صنایع دستی و نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران در شیراز،برگزاری همایش ها و نمایشگاه صنایع دستی و ساماندهی فعالین و تولیدکنندگان این حوزه از جمله اقداماتی است که در سال جاری برای دست یابی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شیراز انجام شده است.

پیش از این نام ۱۰ شهر ایران در حوزه های مختلف صنایع دستی در شورای جهانی ثبت شده و اکنون پرونده شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران و سومین آن در جهان در حال بررسی است.

ثبت شهر جهانی در هر کشوری مطابق با بازدیدها و بر اساس شاخص و معیارهای بین المللی که از جمله آن می توان به دارا بودن زیرساخت های کافی آموزشی،شهری، تولیدی ،اشتغالزایی و عرضه صنایع دستی اشاره کرد انجام می شود.

کسب عنوان جامع جهانی صنایع دستی برند باارزشی است که به گفته کارشناسان نیازمند تلاشی همه جانبه از سوی دستگاه‌های مختلف،مدیریت شهری و بخش خصوصی است و می توان با اتکا به آن بخش زیادی از مشکلات کشور را خصوصا پیرامون صادرات، اشتغال‌زایی، ارز آوری و اشتغالزایی در شرایط تحریم و رونق تولید را رفع کرد.

در حال حاضر پرونده چهار شهر ایران برای جهانی شدن در شورای جهانی صنایع دستی در حال بررسی است که نتایج آن تا پایان سال ۹۸ مشخص خواهد شد.

تاکنون ۱۰ شهر ایران در حوزه‌های مختلف صنایع دستی جهانی شده است و اکنون نیز پرونده چهار شهر دیگر ایران از جمله شیراز با عنوان جامع صنایع دستی، زنجان با عنوان ملیله کاری، قاسم آباد گیلان با عنوان چادرشب بافی و ملایر نیز با عنوان منبت در شورای جهانی صنایع دستی در حال بررسی است.

فرصت را از دست ندهید

اگر از فرصتی که در این خصوص ایجاد شده بهره گرفته نشود شاید دیگر هیچ زمان نتوان آن را جبران کرد و یک فرصت‌ سوزی تاریخی اتفاق خواهد افتاد.

اقدامات ممتازی در حوزه صنایع دستی طی حدود ۹ ماه گذشته که پرونده شیراز در شورای جهانی در جریان بوده انجام شده که بنابه برخی ارزیابی ها شایسته است سهم مدیریت شهری در آن پررنگ تر شود و آنچنان که از شهرداری شیراز انتظار می رود اقدام های شایسته ای در حوزه ساخت و ایجاد نمادهای فاخر و جدید شهری پیرامون صنایع دستی و آماده سازی فضای شهری برای کسب این عنوان جهانی صورت دهد.

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی روند پرونده شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸ وارد شیراز شدند و در سفری سه روزه از زیرساخت های این شهر در حوزه صنایع دستی بازدید کردند.

غاده هیجاوی، رییس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی سرپرستی این گروه ارزیاب را برعهده داشت و احمد الفارسی، ارزیاب این شورا نیز وی را همراهی می کرد.

دیدار با استاندار فارس و شهردار شیراز، بازدید از دانشگاه شیراز ،کارگاه‌های آموزشی- تولیدی، فروشگاه‌های صنایع دستی و همچنین غرفه‌های دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی از برنامه‌های هیات ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی بود که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس بازدید از مجتمع تجارت جهانی مهستان شیراز که در سال جاری ویژه صنایع دستی افتتاح شده توجه این هیات را جلب کرده است.

 

جلب ۹۹ درصدی نظر ارزیابان شورای جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،گفت: سفر اخیر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به شیراز که ۲۶ آذر ۹۸ انجام شد و این هیات خارجی نظر نهایی و رسمی خود را تاکنون اعلام نکرده ولی براساس شواهد،این گروه رضایت ۹۹ درصدی از ثبت شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی داشتند.

مصیب امیری افزود: غاده هیجاوی،رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در سفر اواخر آذرماه ۹۸ به شیراز سرپرست گروه ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی را بر عهده داشت و این فرد در سال گذشته نیز برای ثبت آباده بعنوان شهر جهانی منبت به استان فارس سفر کرد و در آن زمان مسوولان استانی قصد مطرح کردن شیراز بعنوان شهر جهانی خاتم را داشتند اما خانم هیجاوی بعد از بازدید از شیراز معتقد بود که این شهر به دلیل ظرفیت عظیم بهتر است بعنوان کلی شهر صنایع دستی ثبت جهانی شود.

برگزاری پیش از موعد یک نمایشگاه به دلیل سفر ارزیابان

وی با بیان اینکه راهنمایی شهر جهانی صنایع دستی از سوی ارزیابان شورای جهانی صورت گرفته،گفت: نمایشگاه صنایع دستی استان فارس هر ساله در اسفندماه برگزار می شد اما در سال ۹۸ با نمایشگاه گردشگری ادغام و اواخر آذرماه دایر شد که این اقدام به دلیل سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی انجام شد تا این هیات خارجی با این ظرفیت شیراز و استان فارس نیز آشنا شوند و در روند تصمیم گیری آنها تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

افتتاح یازدهمین نمایشگاه گردشگری پارس به دست ارزیابان شورای جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کرد: ظرفیت ها و موضوعاتی از جمله آموزشی، اشتغال و تولید در حوزه صنایع دستی برای ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بسیار مهم است و در سفر اخیر این گروه به شیراز تلاش شد تا آنها با زیرساخت حوزه صنایع دستی و واحدهای تولید و عرضه این محصولات آشنا شوند.

ظرفیت سازی جدید در شیراز طی سال ۹۸

وی عنوان کرد: در سفر اخیر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی تلاش شد که آنها با ظرفیت های جدید حوزه صنایع دستی در شیراز که در یکسال گذشته ایجاد شده آشنا شوند و از این مراکز بازدید کنند.

امیری یکی از این نمونه مراکز را مجتمع مهستان شیراز که نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران است عنوان کرد و گفت: در مجتمع مهستان ۱۳۰ فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی وجود دارد که در سفر سال گذشته ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی این محل هنوز ایجاد نشده بود اما اکنون این مرکز تجارت جهانی راه اندازی شده و یکی از ظرفیت های عظیم شیراز و ایران در حوزه عرضه محصولات صنایع دستی است.

او اظهار داشت: در چهره خانم هیجاوی سرپرست هیات ارزیابان، بعد از بازدید از مجتمع مهستان رضایت مشهود بود و این گروه متوجه این موضوع شدند که در سال جدید برای جهانی شدن شیراز در حوزه صنایع دستی تلاش ها و تحولات عظیمی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این گروه هیات ارزیاب بودند و هنوز رسما موضع خود را اعلام نکردند اما تقریبا موضوع جهانی شدن شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی ۹۹ درصد مورد تایید شورای جهانی صنایع دستی واقع شده است و فرآیند اعلام رسمی این مساله از هم اکنون حدود دو ماه به طول می‌انجامید و احتمالا در اسفندماه ۹۸ این خبر رسما اعلام خواهد شد.

 

شهر ملی صنایع دستی،پیش نیاز جهانی شدن
امیری عنوان کرد: ۳۱ تیرماه ۹۸ شیراز بعنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت رسید که این اقدم پیش نیاز جهانی شدن شیراز بود و حتما باید انجام می شد و لوح آن در سفر اخیر ارزیابان به شهردار شیراز و من اعطا شد.

او با بیان اینکه پرونده جهانی شدن شیراز بعنوان شهر صنایع دستی از ابتدای سال ۹۸ به جریان افتاده،گفت: این عنوان قطعا بر رونق تولید و عرضه داخلی و خارجی صنایع دستی شیراز تاثیر بسیار خواهد گذاشت.

فراموشی طرح کیوسک صنایع دستی و ارایه طرحی جدید

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین اعلام کرد: گفت و گوهای اولیه با سازمان قطار شهری شیراز صورت گرفته که ایستگاه های مترو به محلی برای عرضه و فروش صنایع دستی تبدیل شود.

او ادامه داد: مواد و مصالح مورد نیاز ساخت صنایع دستی تقریبا ارزان قیمت و راحت در اختیار است و در این حوزه سهل تر از سایر بخش ها می توان تولید شغل و کسب و کار و ایجاد اشتغال کرد.

وی اضافه کرد: در بسیاری موارد افراد می توانند در منازل خود نیز به تولید صنایع دستی مشغول شوند و این فرایند اکنون نیازمند آموزش و ایجاد مکان هایی برای فروش محصولات است که زنجیره آموزش ،تولید ،بازاریابی و فروش در شیراز و استان فارس به یکدیگر متصل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود: اگر بتوان برای عرضه محصولات صنایع دستی در ایستگاه های مترو شیراز به توافق رسید قطعا این مساله هم می تواند ظرفیت جدیدی در این کلانشهر در حوزه جهانی شدن محسوب شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع اختصاص کیوسک های صنایع دستی در شیراز که در مرحله رایزنی با شهرداری این شهر قرار داشت،گفت: این موضوع بعنوان طرحی مطرح شد تا صنایع دستی در سطح معابر شهری شیراز به فروش برسد و مردم هر روزه با آن برخورد کرده و صنایع دستی در زندگی مردم جاری شود اما این طرح به دلیل موضوعات ترافیکی و امنیتی با اقبال چندانی مواجه نشد.

امیری اظهار داشت: موضوع ایجاد غرفه های فروش صنایع دستی در ایستگاه های مترو شیراز طرحی است که از جهات زیادی من جمله تامین امنیت و عدم ایجاد مشکلات ترافیکی و سرپوشیده بودن این فضا بهتر از طرح کیوسک های صنایع دستی خواهد بود که امیدوارم به نتیجه برسد.

مترو آماده میزبانی از صنایع دستی است

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز بیان کرد: مترو شیراز آمادگی برگزاری نمایشگاه و فروشگاه های صنایع دستی و میزبانی از رویدادهای فرهنگی و هنری را دارد.

حسن مرادی افزود: این سازمان با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه ها و غرفه های هنری مذاکره کرده و گفت و گوهایی نیز در زمینه ایجاد غرفه های عرضه صنایع دستی در ایستگاه های مترو شیراز انجام شده که ما از این موضوع استقبال می کنیم.

 

طرحی برد-برد در حوزه صنایع دستی شیراز
وی ادامه داد: سازمان قطار شهری شیراز حدود یک سال است که به دنبال عرضه محصولات هنرمندان صنایع دستی شیراز و استان فارس است تا در پی آن محصولات صنایع دستی وارد ایستگاه های مترو شود که در پی آن هم هنرمندان صنایع دستی نفع ببرند و به دلیل افزایش مخاطبین،مترو نیز بیشتر به مردم معرفی شود.

وی اضافه کرد: در پی این موضوع و انعقاد تفاهم بین میراث فرهنگی فارس با سازمان قطار شهری شیراز هم رونقی در حوزه صنایع دستی ایجاد می شود و هم مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی تشویق و ترغیب می شوند.

ارزآوری در پی کسب عنوان جهانی

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی فارس نیز اعلام کرد: ثبت شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی این پتانسیل را دارد که حوزه صنایع دستی فارس و شیراز را متحول کند.

حسین همتی افزود: ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی می تواند در زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی کنونی که مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده و در زمینه ارز آوری و اشتغالزایی کمک زیادی به فعالین این عرصه کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که کسب عنوان جهانی صنایع دستی،نگاه گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به سمت شهرهایی که این عنوان را کسب کرده اند معطوف می دارد و در پی آن در حوزه تولید محصولات رونق و توسعه ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: امیدوارم در مسیر رفع مشکلات فعالین عرصه صنایع دستی که رکن اصلی شهر جهانی خواهند بود نیز اقداماتی عملی از سوی دستگاه های متولی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار