مدیر‌کل گمرکات استان کرمانشاه گفت: طی 9 ماهه امسال ارزش کالاهای صادر شده در استان از طریق مرزها، 20 تا 30 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۰۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 29 December 2019

به گزارش خبرگزاری  تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،صادرات مهمترین ماموریت اقتصادی استان کرمانشاه است، این استان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی که دارد، «دروازه تجاری ایران با عراق» نام گرفته است.

استان کرمانشاه با دارا بودن پنج مرز رسمی و یک بازارچه مرزی رسمی و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب(جاده ابریشم) و محور استراتژیکی شمال به غرب و جنوب به غرب؛ یکی از مزیت‌های شایسته آن تجارت خارجی است، اما آنگونه که باید و شاید در این زمینه خوب عمل نکرده است.

مدیر‌کل گمرکات استان کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس، طی 9 ماهه سال جاری از کاهش 20 تا 30 درصدی ارزش کالاهای صادر شده در استان از طریق مرزها خبر داد.

خلیل حیدری گفت: امسال 4 میلیارد و 61 میلیون تن صادرات غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و 598 میلیون دلار در استان و 6 میلیارد و 800 میلیون تن صادرات گاز طبیعی انجام شده است

وی، مجموع صادرات غیرنفتی و گاز طبیعی در استان را 10 میلیارد و 903 تن اعلام کرد.

آنگونه که آمار گمرکات استان کرمانشاه نشان می‌دهد، طی 9 ماهه امسال یک‌میلیارد و 598 میلیون دلار از مرزهای کرمانشاه صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 24 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کارشناسان اقتصادی، علت اصلی کاهش را بسته شدن مرز سومار از مردادماه امسال می‌دانند که به‌زودی(10 دی‌ماه) قرار است بازگشایی شود، البته توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های مرزی را نیز مزید بر این علت می‌دانند، نباید کند انجام دادن روند کارها در مرزها که خواب کامیون‌ها را به‌دنبال دارد؛ از قلم انداخت، در مرزها بجز میوه و تره‌بار که زودتر از سایر محصولات ارسال می‌شوند، برای سایر کالاها گاهی تا دو شب کامیون باید زیربار در مرز بخوابد.

در استان کرمانشاه از 6 گمرک و مرز رسمی فعال، برنامه توسعه پایانه مرزی پرویزخان 11 ماه است که عملیاتی شده است، پروژه‌ای که به علت عدم سرعت مطلوب از پیشرفت هفت‌درصدی برخوردار است، این درحالی است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید تاکنون 33 درصد پیشرفت می‌کرد.

اجرای عملیات عمرانی در این مرز سبب شده تردد در این مرز از 1500 کامیون در روز به 700 تا 800 کامیون برسد.

قرار است، به دستور استاندار کرمانشاه تا هفته آینده برنامه زمان‌بندی این طرح بدون بهانه‌ای بارندگی و ترافیک به عنوان دلیلی برای تاخیر پیشرفت پروژه، مشخص شود.

*امسال برای تجار خارجی سال بسیار سختی بود

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس مهمترین دغدغه پیش‌روی توسعه صادرات را در قالب زیرساخت‌های مرزی عنوان کرد و گفت: ما هنوز امکانات انبار و سردخانه در مرزها را فراهم نکرده‌ایم، محصولات کشاورزی که در مرز بماند، خراب می‌شود.

کیوان کاشفی عدم واگذاری اراضی به متقاضیان احداث سردخانه و انبار برای صادرات محصولات کشاورزی در مرزهای مبادلاتی انتقاد کرد و گفت: سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کرده‌اند، با این وجود زمین را در مرزها در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند.

وی به خودکفایی عراق در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: امسال تعداد روزهایی که ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به عراق را داشتیم خیلی بیشتر از سال گذشته بود.

کاشفی ادامه داد: بخشی دیگر از دغدغه پیش‌روی توسعه صادرات خارجی به قوانین و مقررات داخلی بر‌می‌گردد، امسال برای تجار خارجی سال بسیار سختی بود، میزان بخش‌نامه و آئین‌نامه‌ها که به شدت تغییر می‌کرد، صدمات بسیار را به تجار وارد کرد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار