مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از رویکردهای جهانی برای دستیابی به توسعه پایدار امروزه از سوی بانک ایران‌زمین دنبال شده که نه تنها در مسیر حفظ منابع آب، جنگل ها و کاهش مصرف انرژی بوده است در بخش نوسازی و تجهیز واحدهای تولیدی نیز در راستای اشتغال و رونق تولید گام برداشته است.
کد خبر: ۸۰۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 29 December 2019

مسئولیت اجتماعی بانک ایران‌زمین با رویکرد توسعه پایدار

بانک ایران زمین در سال های اخیر در زمینه مسئولیت اجتماعی گام‌های مثبتی برداشته شده و این تنها محدود به ارائه تسهیلات به تولیدکننده ها برای فعال‌سازی واحدهای تولید و اشتغال محدود نبوده است، هرچند این اقدام به نوبه خود اقدامی موثر در راستای اشتغال و رونق تولید بوده است، با این حال این بانک تنها مشارکت‌کننده بانکی در پویشی با سازمان محیط‌زیست در راستای اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی با رویکرد محیط‌زیستی با عنوان «میراب» بوده است و هدف تحقق شعارهای اصلی خود یعنی«برای زندگی همین یک زمین را داریم» در میان افکار عمومی  نقش موثری را ایفا کرد، این بانک همچنین پیش از این با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از دخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاک‌سازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و... اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست انجام داده است. همچنین ایجاد یک همکاری دوستانه برای مصرف صحیح انرژی را در دستور کار قرار داد، تا ضمن اصلاح برخی الگوهای اشتباه مصرف با راهنمایی‌های صحیح قدم های عملی برای کاهش مصرف انرژی بردارد و با دریافت ایده‌های خلاق از همکاران بانک ایران‌زمین و انتقال آن به سایر همکاران، این موضوع را به عنوان یک دانش در مجموعه گسترش دهد.

در واقع این پویش‌ها دریچه‌ای بوده تا برنامه‌های مسئولیت اجتماعی بانک ایران‌زمین که در سال‌های اخیر به صورت متمرکز اجرا شده روی بخش‌های محیط زیستی متمرکز شود، چراکه در یک دهه گذشته نقش مسئولیت‌های اجتماعی در کشور مورد توجه سازمان‌ها مردمی قرار گرفته، تا با انجام فعالیت‌های اجتماعی مناسب و متناسب با قوانین خود پاسخی درست به اعتماد تمامی مخاطبان بدهند. حال ممکن است این مسئولیت‌های اجتماعی در کاهش هزینه‌ها و افزایش مخاطبان نیز کمک خواهد کرد، اما مزایای اصلی آن به جامعه برمی‌گردد، هرچند منافعی را نیز برای سازمان‌ها خواهد داشت؛ برای نمونه به بهبود شهرت و اعتبار، افزایش وفاداری مخاطب و ایجاد انگیزه در کارکنان کمک می کند که چندان قابل اندازه گیری نیست.

نباید نادیده گرفت که این بانک در ابتدا فعالیت خود در رسالت خود مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری را تبیین و هر روزه آن را گسترش داده است تا علاوه بر مشارکت در حل مسائل مختلف جامعه در چارچوب رعایت اصل مسئولیت اجتماعی نیز گام برداشته باشد، بنابراین از اجرای برنامه‌ها در حوزه‌های آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان، سلامت فردی، توسعه فضاهای فرهنگی و هم چنین حفظ محیط‌زیست غفلت نکرده است. این تعداد از مسئولیت‌های اجتماعی، نشانگر یک اصل و تأکید بر یک امر مهم دارد و آن اینکه بانک ایران‌زمین در تلاش است تا علاوه بر فعالیت در بنگاه‌های اقتصادی در مسیر تعهدات اجتماعی نیز فعال باشد و با استفاده از بخش عظیمی از سود فعالیت بنگاه‌های اقتصادی خود، مجدد در راه زندگی با آرامش و آسایش مردم قدم بردارد.

بنابراین با توجه به اینکه به مسئولیت‌های اجتماعی در بانک ایران‌زمین به طرز چشمگیری افزایش یافته و کمک به بنگاه‌های اقتصادی را با رویکرد حل مشکل تامین مالی را در دستور کار خود قرار داده است. نقش پررنگی نیز در رشد اقتصادی کشور ایفا کرده است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی پررنگ‌تر است، چراکه افزودن یک خط تولید جدید یا به‌روزرسانی تجهیزات مستعمل و قدیمی در یک شرکت یا بنگاه اقتصادی درصدد می‌تواند به اشتغال و حفظ سطح تولید کشور کمک کند، اما دستیابی به این هدف پیش زمینه‌های دیگری نیز دارد، تامین مالی ارزان ضرورتی است که باید در کوتاه‌مدت انجام شود تا بتواند با توجه به تورم موجود در جامعه اقتصادی عمل کرد. برای نمونه چندی پیش این بانک از خط تولید انواع ورق‌های API لوله گازترش موردنیاز صنایع نفت و گاز در راستای تامین مالی مشارکت کرد که به دلیل اینکه پیش از این محصول در کشور ساخته نمی‌شد و امروز تولید آن به مثابه بومی سازی و کمک به جلوگیری از خروج ارز از کشور است از اهمیت فولاده ای برخوردار است.

امروزه در دنیا ارائه گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی برای بانک ها به الزام تبدیل‌شده، از این رو در کشور ما نیز موسسات مالی به صورت خودجوش در این وادی قدم برمی‌دارند و توسعه این فرهنگ در نظام بانکداری ما با تاسی به حمایت‌ها و اقدامات بانک ایران‌زمین لازم می‌کند، بنابراین در حال حاضر حرکت یک بانک خصوصی در ایفای مسئولیت اجتماعی منجر به اعتماد سرمایه‌گذاران به آن بانک شده و آحاد جامعه از غنی تا فقیر با اطمینان بیشتری نقدینگی خود را در موسساتی که چنین سیاست‌های مسئولیت پذیرانه و اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، برای نمونه در حال حاضر ایران با مشکل کم‌آبی مواجه است و هر ایرانی موظف به توجه به این بخش است؛ حال نقش بانک ها در این بخش چگونه می‌تواند باشد؟ در هفته نخست تابستان مصادف است با هفته‌ی اصلاح الگوی مصرف آب، سازمان حفاظت محیط‌زیست با مشارکت بانک ایران‌زمین اقدام به برگزاری پویش آموزشی و فرهنگ‌سازی « میراب » را کردند. میراب به معنای نگهبان آب ریشه در تاریخ هزاران‌ ساله ایران دارد و اشاره به روزگار مردمانی دارد که در طول تاریخ همواره در جستجوی آب بوده‌اند و با تقسیم‌کار اجتماعی و اقتصادی سعی در حفاظت منابع آبی خود داشته‌اند. تمرکز اصلی این پویش تاکید بر واقعیت‌های کمتر موردتوجه قرارگرفته در میان افکار عمومی در حوزه مصرف آب و تمرکز بر عادات غلط اجتماعی در حوزه مصرف آب بود. در این طرح بیش از ۱۰ محتوای موشن‌گرافی در بستر رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها منتشر شد تا مخاطبان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ، گوشه‌ای از وضعیت بحرانی آب در ایران را درک کنند و همزمان قدم‌هایی برای اصلاح الگوی مصرف خود بردارند. چراکه امروز حفاظت از منابع آبی یکی از راه‌های مواجهه با خشک‌سالی است. در همین رابطه بانک ایران‌زمین پیش از این با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از دخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاک‌سازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و... اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست را در دستور کار خود قرار داد، این پویش‌ها به ضرورت توسعه پایدار کشور می‌پردازد و اینکه هر سازمانی باید به سهم خود نقش داشته باشد. در واقع بررسی‌های نشان می‌دهد که راهکارهای مقابله با تنش آب شرب با مقوله‌های همچون افزایش تأمین و تولید آب، اجرای طرح‌های ارتقای کیفیت آب، افزایش توان ذخیره‌سازی آب، تقویت خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذاران سامانه‌های نمک‌زدایی، پایداری خدمات در شرایط اضطرار و تنوع‌بخشی اعتباری، ارتقای بهره‌وری، کاهش آب به‌حساب نیامده، اقدامات کاهش مصرف، فرهنگ‌سازی و تصحیح الگوی مصرف، اصلاح تعرفه‌ها، اعمال مدیریت به‌هم‌پیوسته آب محقق می شود.

در واقع بانک ایران‌زمین مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه محیط‌زیست تعریف کرده تا با همراهی مشتریان گام‌های موثری را در این حوزه بردارد، مشتریان در نقاط مختلف کشور با اطلاع از اقدامات بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی سعی می‌کنند مشارکت کنند. از طرف دیگر محصولات و خدمات بانک ها تاثیر مستقیمی در توسعه وزندگی افراد دارد از این رو ترویج تجارت الکترونیک به دلیل حذف کاغذ، کاهش ترافیک، حفظ منابع، کاهش زمان، کارایی بالاتر، ایجاد بستر کارآفرینی و کمک به تولید و...

*خبرگزاری موج

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار