کد خبر: ۸۱۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 31 December 2019

خبرگزاری فارس- اردبیل/ سرویس اجتماعی:  افرادی که سنی و سالی از آنها گذشته است روزهایی از پائیز و زمستان را به یاد دارند که بارش برف باعث اختلال در رفت و آمد مردم می‌شد.

معمولا بارش برف در اردبیل از اواسط پائیز شروع می‌شد و سرما و یخبندان تا اواسط اسفندماه ادامه داشت، در حالی‌که بارش برف باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم می‌شد ولی کشاورزی استان به واسطه همین بارش‌ها رونق بیشتری داشت.

اما در چند سال گذشته و به‌خصوص در سال‌جاری فصل زمستان در حالی آغاز شده که اردبیل بارش چشمگیر و آن‌چنانی را در پاییز تجربه نکرد و در حالت کلی مردم اردبیل پاییز کم‌بارشی را  سپری کردند.

وضعیت آب و هوای اردبیل

سه جریان آب وهوایی با ویژگی‌های متفاوت، اقلیم و آب‌وهوای اردبیل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که عبارتند از: «جریان مدیترانه‌ای» با ماهیت معتدل از غرب اردبیل که منشأ مهم و اصلی بارش‌های جوی توأما با تعدیل درجه حرارت و رطوبت هوا است.

«جریان هوای سیبری آسیای مرکزی» با ماهیتی برّی و سرد که در تابستان از شمال شرقی وارد کشور شده و پس از عبور از دریای خزر و جذب بخار آب اردبیل باعث کاهش شدید گرما وخنک شدن هوا می‌شود.

«جریان شمالی» با ماهیتی سرد که با ورود این جریان از شمال و شمال غرب با سرمای شدید همراه بوده و بارش سنگین را در اردبیل میسر می‌سازد.

در منطقه دونوع باد محلی و بادهای جبهه‌ای وجود دارد که با نفوذ توده‌های هوایی به طرف منطقه شروع می‌شود.

هر سال در اردبیل تعدادی از روزها تؤام با طوفان و رعدوبرق است که فراوانی آن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که ماه‌های گذر فصل سرد به فصل گرم است  بیش‌تر از سایر ماه‌های سال می‌باشد.

کاهش ۵۰ درصدی میزان بارش اردبیل نسبت به بلند مدت

بر اساس گزارش وزارت نیرو از ابتدای سال آبی جاری تا تاریخ ۸دی‌ماه۱۳۹۸ در حدود ۴۴ میلی متر در اردبیل بارش به ثبت رسیده که این میزان در بلندمدت در همین ایستگاه ۸۰ میلی متر بوده و این آمار نشان می‌دهد میزان بارش در اردبیل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است؛ سال زراعی از اول مهر ماه آغاز شده و تا آخر شهریور سال بعد ادامه می‌یابد و میزان بارندگی ایستگاه‌های کشور در این بازه زمانی سنجیده می‌شود.

سال زراعی جاری در حالی در اردبیل آغاز شد که چند باری در فصل پاییز شاهد بارش باران و برف جزئی بودیم اما این بارش‌ها به هیچ وجه نیازهای آبی منطقه را فراهم نکرد و اکنون شهری که در این فصل سال همواره پوشیده از برف می‌شد اولین ماه زمستان را بدون برف سپری می‌کند.

کاهش ۳۲ درصدی میزان بارش در استان اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بر اساس داده‌های به دست آمده از ایستگاه‌های باران‌سنجی استان اردبیل از ابتدای سال شمسی تا تاریخ ۸دی‌ماه سال‌جاری میانگین بارش استان اردبیل ۶۵ میلی متر بوده که این میزان بارش نسبت به سال قبل ۲۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۳۲ درصد کاهش داشته است.

محمدی با اشاره به اینکه کاهش میزان بارش امسال در استان اردبیل محسوس است، افزود: بیشترین کاهش میزان بارش در شمال استان رخ داده و این اتفاق جای نگرانی دارد.

وی تصریح کرد: سامانه وزارت نیرو میزان کاهش بارش اردبیل را نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد نشان می‌دهد که ایستگاه‌های وزارت نیرو با ایستگاه‌های باران‌سنجی سازمان هواشناسی متفاوت بوده و کلیه ایستگاه‌های بارش‌سنجی  سازمان هواشناسی از استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی برخوردار است.

دی ماه بدون سامانه بارشی مطلوب خواهد بود

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل عنوان کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی و پیش‌بینی‌های فصلی سازمان هواشناسی تا پایان دی ماه سال‌جاری سامانه بارشی مطلوبی وارد استان نخواهد شد اما در ماه‌های بهمن و اسفند ماه میزان بارش‌ها نسبتا بهتر خواهد بود ولی این میزان بارش‌ها نیز نمی‌توانند کمبود بارش فصل پاییز و دی ماه را جبران کنند.

محمدی با اشاره به میانگین دمایی استان اردبیل در سال ۹۸ تشریح کرد: میانگین دمای استان اردبیل از ابتدای سال ۹۸ تا آخر آذرماه سال‌جاری ۱۴/۷ درجه سیلسیوس ثبت شده که این میزان نسبت به سال قبل یک درجه کاهش داشته و نسبت به بلند مدت تغییری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اهالی استان اردبیل همچنان در انتظار نزولات آسمانی و بارش برف هستند و امید است با وقوع تغییرات جوی و نزول رحمت آسمانی بار دیگر کشاورزان و مردم منطقه خوشحال شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار