مدیرکل جدید مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت با کار سخت‌افزاری می‌توان قبل از وقوع بحران برای بحران‌های قابل پیش‌بینی نسخه پیچید و از خسارت‌های کوچک و بزرگ جلوگیری کرد.
کد خبر: ۸۱۰۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ 31 December 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان هواشناسی سیستان و بلوچستان، عباس ارجمندی در جریان دیدار مدیرکل هواشناسی استان با وی که در محل اداره کل مدیریت بحران استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در موضوع تخریب سیل بند نصرت‌آباد که چند سال اخیر اتفاق افتاد، هیچ آبی وارد شهر نشد اما تعدادی از خانه‌های خارج از شهر که در مسیر رود ساخته شده بود، به‌صورت کامل تخریب شد.

وی افزود: اگر به بستر رودخانه تجاوز نمی‌شد، برای هیچ‌کدام از خانه‌ها اتفاقی نمی‌افتاد اما نکته این است که چرا در مسیر رودخانه خانه سازی شود؟ نباید اجازه این کار را داد چون نتیجه ای جز گرفتاری در سیل و رخداد حوادثی مانند دروازه قرآن شیراز ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر ساختارها و زیرساخت‌ها در ابتدای امر با مطالعات و برنامه‌های حساب‌شده ایجاد شود، هیچ‌گاه در اثر بلایای طبیعی به کسی آسیب نمی‌رسد. مگر بارش‌ها و طوفان‌ها مربوط به امروز است و ما در گذشته بارشی نداشته‌ایم؟ اما چرا امروز با وقوع باران دچار سیل و آب‌گرفتگی می‌شویم.

ارجمندی در ادامه به ناتمام ماندن طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی زاهدان در سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بعد از هر بارندگی به نسبت خوب برخی خیابان‌های زاهدان با آب‌گرفتگی همراه می‌شود که خسارات زیادی به مردم و زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند. اگر طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی زاهدان به‌صورت کامل اجرا می‌شد در این زمینه خسارت و آسیبی نداشتیم.

وی افزود: واقعیت این است که قبل و حین بحران در مدیریت شرایط با مشکل مواجه هستیم که باید این ضعف را برطرف کنیم. با آشکارسازی نقاط بحرانی و مدیریت ریسک می‌توان جلوی بسیاری از بحران‌های قابل پیش‌بینی نظیر سیل را گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در بخش دیگری آموزش را کلید رفتارهای به‌موقع جامعه در شرایط بحرانی برشمرد و عنوان کرد: تاکنون محوریت آموزش‌ها درباره زلزله بوده است اما باید آموزش‌های مناسب درزمینهٔ سیل، سونامی، طوفان و سایر بلایای طبیعی نیز موردتوجه باشد.

ارجمندی افزود: در موضوع آموزش تنها آموزش‌وپرورش مسئول نیست، بلکه خانواده، رسانه و حتی فضای مجازی باید در این زمینه ورود کند و آموزش‌های لازم را برای آحاد جامعه ارائه کند.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه جلسه به تشریح آخرین وضعیت زیرساخت‌های هواشناسی استان پرداخت و گفت: در شرایطی که حدود ۷۰ سال از ورود هواشناسی به استان می‌گذرد، استان هنوز درگیر افزایش تعداد ایستگاه‌های هواشناسی بوده و به لحاظ کمی به استانداردها نرسیده است.

وی افزود: اکنون کشورهای مختلف در حال کیفی سازی خدمات هواشناسی خود هستند و برای بهبود عملکرد، شبکه پایش وضع هوای خارج از مرزهای سرزمینی خود را گسترش می‌دهند اما ما در استان هنوز گرفتار توسعه ایستگاه های داخلی هستیم.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای رسیدن به حداقل استانداردهای هواشناسی در استان باید بیش از ۶۰ ایستگاه جدید احداث و دو رادار هواشناسی در شمال و جنوب استان راه‌اندازی شود.

حیدری ادامه داد: هنوز اقلیم استان در برخی نقاط ناشناخته است که باید با نصب ایستگاه‌های هواشناسی، ضمن ثبت داده‌های با ارزش اقلیمی، به توسعه استان نیز کمک کنیم.

وی با بیان اینکه تنها دو ایستگاه وضعیت غلظت ذرات معلق در هوای استان را پایش می‌کند، گفت: در حالی سیستان و بلوچستان پر گردوغبار ترین استان کشور محسوب می شود که در رابطه با زیرساخت های سنجش غلظت ذرات معلق در هوا با کمبودهای جدی مواجه است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: یکی از چالش‌های جدی هواشناسی کاهش اعتبارات نقدی است که با توجه به هزینه بالای نگهداری تجهیزات آن، اگر اعتبارات نقدی بودجه سال آینده افزایش یابد، کمک زیادی به استان می‌شود.

حیدری تصریح کرد: با توجه به اینکه هواشناسی جزو دستگاه اصلی ستاد مدیریت بحران است، قول‌هایی از سوی معاونت عمرانی استانداری در این زمینه داده‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری تجهیزات هواشناسی هزینه بالایی دارد و اگر دستگاهی خراب شود ما نمی‌توانیم آن را با اسناد خزانه تعمیر کنیم، چون شرکت‌های تخصصی و انحصاری این بخش به‌صورت نقدی کار می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار