ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب‌برفکی خبر داد.
کد خبر: ۸۱۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 31 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مجید ملک‌زاده ، با اشاره به آغاز واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین علیه تب‌برفکی از آبان ماه، گفت: در این طرح پوشش 100 درصدی دام‌های روستایی استان علیه بیماری در برنامه است.

وی افزود: هرچند بر اساس دستورالعمل‌های موجود پوشش بین 75 تا 80 درصدی دام ها در استان کفایت می کند، اما به توجه به مرزی بودن استان کرمانشاه پوشش کامل واکسیناسیون را در برنامه گذاشته‌ایم.

ملک‌زاده جمعیت دام سنگین روستایی استان کرمانشاه را بین 120 تا 130 هزار راس و جمعیت دام سبک استان را هم حدود 3.5 میلیون راس عنوان کرد و افزود: کار واکسیناسیون تمام دام های سبک و سنگین استان علیه تب برفکی در حال انجام است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به علائم بیماری تب برفکی در دام سنگین و سبک داشت و افزود: این بیماری در دام‌های سنگین به صورت خروج کف و ترشحات از دهان، بروز زخم و ضایعاتی در دهان، آبریزش از بینی و دهان و لنگش دام دیده می‌شود، اما در دام های سبک فقط به شکل لنگش و گاها بروز زخمهایی در لابلای سُم‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب‌برفکی اشتهای دام‌ را به شدت پایین می‌آورد، گفت: افت تولید در دام‌های بیمار دیده می‌شود، ضمن اینکه دام‌های جوان به بیماری حساس‌تر بوده و احتمال تلفاتشان بالا است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دام‌های استان علیه تب برفکی از آبان ماه شروع شده و تا 10 روز آینده به اتمام خواهد رسید.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار