کد خبر: ۸۱۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵ 04 January 2020

جنایت ترور حاج قاسم و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان آنها هر چند بزرگ است، اما سر سوزنی، درد بی‌درمان آمریکا و اسرائیل در منطقه را ساکت نمی‌کند.

 «محمد ایمانی» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

حاج قاسم سلیمانی، بامداد دیروز، شهادتی را در آغوش کشید که در نیم قرن مجاهدت، در جست‌وجوی آن بود. او آذرماه ۹۴ درباره شایعات مربوط به مجروح یا شهید شدنش، لبخند زده و به خبرنگار سایت‌الوقت گفته بود «اینها چیزهایی است که دشت‌ها و کوه‌ها را برای پیدا کردنش پیموده‌ام».


حاج قاسم، نه تنها محبوب‌ترین شخصیت ایرانی در تمام نظرسنجی‌هاست، بلکه جزو محبوب‌ترین شخصیت‌ها در منطقه محسوب می‌شود. او به همین خاطر، مبغوض‌ترین مردمان، نزد خبیث‌ترین دشمنان ملت‌های شد. حاج قاسم، بارها طومار نقشه‌های آمریکا و اسرائیل را در لبنان و فلسطین و عراق و سوریه در هم پیچید. او در عراق، به انسجام میان شیعیان و تقریب با کردها و بخشی از اهل سنت کمک رساند که نتیجه آن، تثبیت شرایط سیاسی در عراق برخلاف اراده ‌اشغالگران بود. سلیمانی در هفته‌های اخیر هم به این امر مهم اهتمام داشت.


ضربت مهم دیگری که هرگز از یاد دشمنان نخواهد رفت، نابودی افعی چند سر داعش در عراق و سوریه است. سلیمانی در وسط میدان رزم بود اما هرگز در این نبرد مهیب، لباس نظامی بر تن نکرد، چرا که نقش اول و مهم او، بسیج مردمی در منطقه بود. از یاد نبرده‌ایم تیتر و عکس صفحه اول مجله نیوزویک را که ژنرال سلیمانی را «الهه انتقام» خواند و نوشت «او ابتدا با آمریکا جنگید. اینک در حال له کردن داعش است». بی‌آبرویی آمریکا از این بالاتر که در دنیا، کنار دست تروریست‌ها جانمایی شده است؟! و کدام آبرو بالاتر از اینکه سلیمانی، قهرمان دفاع از جان و مال و ناموس مردم منطقه، فارغ از دین و مذهب و قومیت آنها شده است؟


جنایت تروریستی آمریکا در بامداد جمعه و در فرودگاه بین‌المللی بغداد، قطعا با دو تلافی عاجل (قریب‌الوقوع) و آجل (آینده و میان‌مدت) روبه‌رو خواهد شد. انتقام خون این شهید والامقام، فقط با هلاکت چند ده نظامی یا انهدام چند پایگاه و ناو آمریکایی و حتی هلاکت رئیس‌پنتاگون یا ترامپ گرفته نمی‌شود؛ همچنانکه گرفتن انتقام خون اباعبدالله الحسین(ع) فقط با قیام و انتقام مختار ثقفی از ابن زیاد و شمر و حرمله و عمرسعد تمام نشد.


در زیارت اربعین امام حسین(ع) به پروردگار متعال عرض می‌کنیم «و بَذلَ مُهجَتـَهُ فیکَ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالهًْ وَ حَیرَهًْ الضـَلالهًْْ؛ و جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی، سرگردانی گمراهی نجات دهد». از خون مبارک امام حسین(ع) که همچنان تازه و جوشان است، حاج قاسم سلیمانی‌ها نو به نو روییده و بالیده و به ثمر نشسته‌اند. این جنبش و رویش همچنان ادامه خواهد یافت؛ بسیج مردمی، به همت حاج قاسم‌ها، اکنون در لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و یمن تکثیر شده و به آینه دق آمریکا و اسرائیل بدل گشته است. سلیمانی فرمانده استراتژیستی بود که ورق را به ضرر دشمن در جنگ‌اشغالگرانه آمریکا علیه عراق و جنگ ۳۳ روزه صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله برگرداند.


ترامپ و مارک اسپر وزیر دفاع او از امروز، حتی در رختخواب خود نیز احساس آسودگی نخواهند کرد. نظامیان آمریکایی بی‌شماری اکنون تابوت خود را بر دوش می‌کشند.


این واکنش‌های جهانی به ترور حاج قاسم سلیمانی را مرور کنید:


- ریچارد هاس، رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا: ایران به فشارهای اقتصادی آمریکا، به شکلی نظامی پاسخ داده است. اکنون به‌نظر می‌رسد ما نیز فشار نظامی را به این ترکیب اضافه کرده‌ایم. ما می‌توانیم انتظار حملات ایران را داشته باشیم. هیچ ابتکار دیپلماتیکی با هدف تعدیل رفتار ایران نیز وجود ندارد. این بسیار بد و حتی فاجعه بار است که دولت ترامپ که قصد داشته حضور آمریکا را در خاورمیانه کم کند، مجموعه اقداماتی را شروع کند که ما را بیشتر در این منطقه بکشاند آن هم در شرایطی که ما با چالش‌هایی از جانب چین، کره شمالی در آسیا و روسیه در اروپا مواجه هستیم.


- جیمز کلاپر مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا: آمریکایی‌ها در منطقه در خطر هستند. به هیچ وجه فکر نمی‌کنم ایران واکنشی نشان ندهد. ما اوضاع را به شدت مختل کردیم.


- مشاور مرکل: ایران از جایی که آمریکا انتظارش را ندارد پاسخ خواهد داد. ترور فرمانده قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان عراق، احتمالاً اقدام تلافی‌جویانه‌ ایران را در پی داشته باشد اما نه لزوماً در جایی که آمریکا انتظارش را دارد. از نظر سیاسی و استراتژیک، این اقدام ایران می‌تواند موقعیت آمریکا در عراق را به خطر بیاندازد و یا حتی حضور آنها را به پایان برساند.


- شموئیل کاردلیو تحلیلگر نظامی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی: ایرانی‌ها بسیار هوشمند و استراتژیک هستند. دهه‌ها هنر نبرد در سایه را آموخته‌اند و از جایی حمله می‌کنند و ضربه می‌زنند که حتی به فکر ما هم نخواهد رسید.


- نشریه پولیتیکو: حتی اعلام گمانه‌زنی‌های اولیه در مورد خبر ترور ژنرال قاسم سلیمانی، مخصوصاً اینکه چنین اتفاقی در خاک عراق رخ داده باشد، امواج شوک را در همه جهان منتشر کرد. ژنرال پترائوس به دولت آمریکا هشدار داده از این پس باید منتظر واکنش خطرناک در عراق، و احتمالاً در سوریه و حتی سایر منطقه باشد. «نگرانی فوری من این است که واکنش ایران چیست؟» این را یک مقام دولتی آمریکا گفته و اضافه کرده «ما هم‌اکنون در وضعیت جنگی قرار داریم. من فکر نمی‌کنم آنها بر ترور یکی از بزرگانشان چشم ببندند». ترامپ با ترور قاسم سلیمانی، مرتکب قمار بزرگی شد. این می‌تواند امنیت نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه و فراتر، به مخاطره بیندازد.


اما انتقام دردناک، به ضربات دقیق میدانی و حتی در عمق استراتژیک دشمن منحصر نخواهد ماند. بالاترین انتقام، ادامه راهبرد شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی، در حوزه گسترش بیداری و مقاومت اسلامی در منطقه است. بیدارتر شدن ملت ایران و ملت عراق، از برکات اولیه خون پاک حاج قاسم است؛ سرداری که همت او و همسنگرانش به تشکیل حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی و حماس در فلسطین، حشدالشعبی در عراق و سوریه، حزب‌الله و عصائب اهل حق در عراق، انصارالله در یمن، و زینبیون و فاطمیون انجامیده است. این بسیج مردمی، باطل‌السحر همه جادوهای شیطان بزرگ است و خون شهید سلیمانی و همرزمانش طبق اخبار و گزارش‌های اولیه، به موج برانگیختگی در ایران و منطقه، شتاب کم‌سابقه بخشیده است. هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که نقاب تظاهر شیطان بزرگ به دوستی با ملت‌ها دریده شود و از صورت او کنار رود.


جنایت ترور حاج قاسم و ابومهدی المهندس و سایر همرزمان آنها هر چند بزرگ است، اما سر سوزنی، درد بی‌درمان آمریکا و اسرائیل در منطقه را ساکت نمی‌کند. بلکه منطقه را برای شیطان بزرگ ناامن و پر هزینه خواهد کرد.


حاج قاسم سلیمانی بی‌نظیر بود؛ اما شهادت او، بیش از زمان فرماندهی، الهام‌بخش رویش‌ها و حرکت‌های بی‌شمار در منطقه خواهد بود. او شهید تمدن‌ساز ماست؛ در حالی که ابرقدرت مدعی تمدن‌سازی در دنیا را در موقعیت تروریستی عاجز، ایزوله کرده است. ترامپ با ترور محبوب ملت‌های منطقه، نه فقط گور خود و نظامیانش، بلکه گور ابرقدرتی آمریکا را کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار