تابناک گیلان / عصر شنبه، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات ارشد نظامی ایالات متحده تعدادی از گزینه‌های احتمالی را برای پاسخ به خشونت‌های رخ داده تحت حمایت ایران در عراق در روز‌های اخیر در اختیار ترامپ قرار داده، اما وقتی که وی افراطی‌ترین گزینه را انتخاب کرد، متحیر شدند.
کد خبر: ۸۱۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 05 January 2020

تابناک گیلان / عصر شنبه، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات ارشد نظامی ایالات متحده تعدادی از گزینه‌های احتمالی را برای پاسخ به خشونت‌های رخ داده تحت حمایت ایران در عراق در روز‌های اخیر در اختیار ترامپ قرار داده، اما وقتی که وی افراطی‌ترین گزینه را انتخاب کرد، متحیر شدند.

 

بنا بر این گزارش، مقامات پنتاگون گزینه ترور سرلشکر قاسم سلیمانی را روی میز ترامپ گذاشتند و فکر نمی کردند که او چنین راه حل افراطی را انتخاب کند.

 

افشاگری نیویورک تایمز از چگونگی تصمیم ترامپ برای ترور شهید قاسم سلیمانی و دروغ پنتاگون و ترامپ در توجیه آن

این روزنامه گزارش کرده که رسمی معمول است که مقامات پنتاگون راه حل‌های افراطی را نیز به رئیس جمهور ارائه کنند تا سایر گزینه‌ها در مقایسه با آن گزینه‌های افراطی معقول‌تر به نظر برسند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات دولت ترامپ و پنتاگون بیان کرده، هرچند ترامپ در ابتدا گزینه ترور سردار سلیمانی را در ۲۸ دسامبر رد کرده بود، هنگامی که شبه نظامیان تحت حمایت ایران به سفارت آمریکا در عراق حمله کردند، شدیدا خشمگین شد.

سرانجام در دوم ژانویه ترامپ با تصمیم به ترور سردار سلیمانی مقامات پنتاگون را شوکه کرد.

بعداً دولت ترامپ با گفتن اینکه سلیمانی در حال طرح ریزی یک حمله "قریب الوقوع" به نیرو‌های آمریکایی بود، از این حمله دفاع کردند؛ اما روزنامه تایمز گزارش داد، در این خصوص که آیا واقعا چنین طرحی در کار بوده یا نه، در دولت ترامپ و میان مقامات پنتاگون اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.

یکی از مقامات آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفت: هیچ مدرکی مبنی بر حمله قریب الوقوع وجود ندارد، و به نظر می‌رسد سلیمانی "طبق معمول" در حال انجام امور عادی بوده است.

این مقام مسئول اطلاعات در خصوص احتمال حمله به مواضع آمریکا را ضعیف توصیف کرد و گفت: حمله ژنرال سلیمانی به دلیل آنکه اطلاعات ایالات متحده از تبادل نظرات بین رهبر ایران آیت الله خامنه‌ای و ژنرال سلیمانی، نشان می‌دهد که رهبری ایران هنوز هیچ برنامه‌ای برای ترتیب حمله از سوی ژنرال سلیمانی تایید نکرده، بوده است. به ادعای این مقام آمریکایی، طبق اطلاعات در دست، رهبری ایران از سردار سلیمانی یک هفته پیش از شهادتش خواسته بود برای تبادل نظر بیشتر به تهران بیاید.

این در حالی است که از همان ساعات اولیه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، مقامات ارشد نظامی و دولتی آمریکا و حتی شخص ترامپ با دروغی بزرگ مدعی شدند که این ترور در راستای پیشگیری از حملات به نیرو‌های آمریکایی بوده که سردار ایرانی و همرزمان عراقی وی در حال برنامه ریزی و طراحی آن بوده اند.

اکنون گزارش نیویورک تایمز به خوبی مشخص کرده که تمامی آنچه طی این چند روز از سوی مقامات آمریکایی و سناتور‌های تندروی ضد ایرانی در حزب جمهوری خواه در خصوص توجیه ترور سردار سلیمانی منتشر شده، دروغ‌هایی برای موجه جلوه دادن این اقدام نزد افکار عمومی داخلی آمریکا و متحدان این کشور است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار