نزدیک به یک ماه است که فعالان محیط زیست و میراث داران فرهنگی استان اصفهان کمپین میر محمد صادقی استعفا – اللهیاری استعفا دو تن از مدیران استان اصفهان که در مقام مدیر عاملی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان و میراث فرهنگی استان قرار دارند، شدند.
کد خبر: ۸۱۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ 05 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، به دنبال خشکی زاینده رود و از بین رفتن زیست محیط و خطر محیط زیستی برای بیش از4 هزار  پرنده مهاجر و مرگ  و میر ماهی ها و میگوهای زاینده رود ، فعالان محیط زیست و میراث داران فرهنگی  خواهان استعفای میر محمد صادقی به عنوان مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان و فریدون الهیاری به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان شدند. 

جمعی از فعالان زیست محیطی و میراث داران فرهنگی اصفهان با راه اندازی کمپین استعفای دو تا از مدیران استان اصفهان که معتقدند باعث تخریب شدید زیست محیطی استان اصفهان شدند، خواستار استعفا و برکناری فوری آنها شدند.

باز و بسته شدن متناوب رودخانه زاینده رود و به تبع آن خشکی تالاب بین المللی گاوخونی، فرایندهای تخریبی متعددی از جمله تخریب پوشش گیاهی، آسیب به تنوع زیستی جانوری، ایجاد کانون های جدید ریزگرد و صدمه به سلامت جسمی و روحی و روانی مردم و معیشت آنها را باعث شده است و از آنجا که زندگی و تمدن و حیات مرکز ایران مدیون زاینده رود و تالاب گاوخونی است و با توجه به ماده 3 ائین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها که تاکید بر اولویت حقابه محیط زیستی تالاب ها بعد از تامین اب شرب دارد .

جمعیت امید دوستداران زاینده رود  از استاندار اصفهان خواستند ضمن بررسی تناسب حجم آب پشت سد زاینده رود با میزان بارشها خروجی اب سد به گونه ای تنظیم گردد که همواره میزان آب متعادلی در زاینده رود جریان داشته باشد و آب به تالاب گاوخونی برسد.

حاشیه زاینده رود در طول سالیان دراز مامن امنی برای پرندگان مهاجر شمرده میشود و مردم شهر و روستاهای حاشیه زانده رود به بهترین نحو از این مهمانان زمستانی استقبال می کنند .

خشکی زاینده رود می تواند اسیب هایی به جمعیت های پرندگان وارد کندکه به سختی قابل جبران است امارهای پراکنده حاکی از این است که در گذشته تنوع  و تراکم پرندگان در این رودخانه به مراتب بیش از این بوده است .

این پرندگان از 23 گونه مختلف هستند که به خاطر خشکیی زاینده رود امکان از بین رفتن ان ها هست .

لازم برای حفظ تنوع زیستی و غنای حیات وحش زاینده رود زمان های حضور پرندگان مهاجر در این رودخانه مدیریت شود.

میر محمد صادقی ، مدیر عامل فعلی آب منطقه ای استان اصفهان از سالها پیش به خاطر فصلی شدن رودخانه زاینده رود و عدم تخصیص حقابه کشاورزان  در طی سالهایی و خشکی تالاب گاوخونی و فروش پساب های بی حد و حصر به شرکت های مختلف  همواره مورد  اعتراض اصناف مختلف بوده است و بیشتر یک کارمند خوبی برای وزارت نیرو بوده است تا یک مدیر حاذق برای مردم اصفهان که بتوان مردم اصفهان را به حق واقعی خود دست برساند.

اللهیاری از دیگر مدیرانی اصفهان که بر مسند میراث فرهنگی اصفهان تکیه زده است که در طی سالهای مدیریتش بیشتر فعالیت هاش در حوزه نگهداری میراث نصف جهان خنثی بوده است و حرکت پیش رونده ای در این عرصه شاهد نبودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار