انتشار سندی درباره خروج نظامیان آمریکا از عراق از سوی رسانه‌ها، موجب دستپاچگی مقامات واشنگتن شد.
کد خبر: ۸۱۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 07 January 2020

آیا سند «خروج آبرومندانه» آمریکا از عراق لو رفت؟

به گزارش تابناک سمنان: ساعاتی پیش رسانه‌های غربی سندی را منتشر کردند که نشان می‌داد نظامیان آمریکا به بغداد اطلاع داده‌اند که در تدارک «خروج امن» از عراق هستند.

انتشار چنین خبری چندان تعجب‌برانگیز نبود، زیرا پارلمان عراق دیروز یکشنبه در پی اقدام تروریستی واشنگتن در خاک این کشور و شهادت سرداران مقاومت، در اقدامی تاریخی رأی به خروج نیرو‌های آمریکا داد.

خبرگزاری رویترز که در خبرش گفته بود نسخه اصل نامه را در اختیار دارد، خیلی سریع به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد پنتاگون نمی‌تواند «فورا» اصالت این سند را تأیید کند.

گویا این تکذیبیه کافی نبود، دقایقی بعد مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا شخصا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد «آمریکا هیچ طرحی برای خروج از عراق ندارد».

رئیس پنتاگون، اما اصل نامه را تکذیب نکرد و صرفا اصرار داشت که «این سند دقیق نیست، ما به دنبال باز استقرار و جابه‌جایی نیروهایمان در عراق هستیم و نه خروج».

یک مقام نظامی دیگر آمریکا نیز گفته است: «این نامه صرفا یک پیش‌نویس ناموفق درباره هماهنگی (با عراق) است و نباید منتشر می‌شد.»

«مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز گفته «نامه خروج از عراق به اشتباه تحویل ارتش عراق داده شد و هیچ سربازی این کشور را ترک نمی‌کند».

با این حال یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده که نامه مذکور واقعی است و به مقام‌های عراق تحویل داده شده است.

موضع‌گیری شتاب‌زده مقامات آمریکا نشان می‌دهد اصل نامه درست است و کاخ سفید و نظامیان این کشور به بغداد اطمینان داده‌اند که به زودی عراق را ترک خواهند کرد، اما ظاهراً انتظار نداشتند این نامه محرمانه به این زودی به بیرون درز کند.

جدای از فضای سیاسی داخلی آمریکا، نامه رسمی دولت این کشور برای خروج فوری از عراق درست یک روز پس از تصمیم نمایندگان پارلمان این کشور و اوج‌گیری احساسات ضد آمریکایی و خشم مردم ایران و منطقه از اقدام تروریستی اخیر کاخ سفید، قطعا ضربه‌ای به حیثیت این کشور است و از این روست که همه به خط شده‌اند تا به نوعی اصل آن را مخدوش کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار