معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان:
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان از برگزاری دومین نشست آینده پژوهی شهر اصفهان با موضوع علم و فناوری در روز پنجشنبه هفته جاری (19دیماه) خبر داد و گفت: این نشست به دنبال حضور متخصصان و همه افراد موثر در بخش علم و فناوری برای ترسیم آینده این حوزه است.
کد خبر: ۸۱۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵ 07 January 2020

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا صادقیان با اشاره به برگزاری دومین نشست تخصصی آینده پژوهی با موضوع علم و فناوری اظهار کرد: بخش عمومی این نشست از ساعت 8 صبح تا 10 در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان میزبان کارشناسان، مدیران شهری و مردم و نشست دوم با حضور متخصصان در مرکز کارآفرینی هاب در ارگ جهان نما از ساعت 10 تا 12 برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه از زمانیکه در معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی موضوع آینده پژوهی در دستور کار قرار گرفته است، این مسئله در مطالعات و پژوهش های شهرداری هم لحاظ شده است، تصریح کرد: این بحث صرفا در حد طرح موضوع نیست از همین رو جلساتی در قالب کارگروه آینده پژوهی برگزار می شود. نشست های آینده پژوهی بخشی از فرآیند آینده پژوهی در شهرداری اصفهان است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از محورهایی که در دنیا در حوزه آینده پژوهی به آن پرداخته می شود، علم و فناوری است. طی جلسات کارشناسی در کارگروه آینده پژوهی به عنوان یک زمینه موضوعی در کنار سایر مولفه ها قرار گیرد تا علاوه بر اینکه بخش های فضایی شهر را تکمیل می کند، علم و فناوری به عنوان پیشران این حوزه ها را نیز فعال کند.
وی افزود: اگر در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری علم و فناوری بتوانیم وضعیت موجود را صحیح بشناسیم، قطعا می توانیم در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم برنامه ریزی صحیح برای شهر انجام دهیم.
موضوعات آینده پژوهی در فرآیند برنامه ریزی شهرداری مورد استفاده قرار می گیرد
صادقیان بیان کرد: این نشست می تواند به ترسیم بهتری از آینده برای شهرداری کمک کند، آینده ای که مطلوب ماست باید شناسایی شود که یکی از راه های آن برگزاری چنین نشست هایی است.
وی با بیان اینکه از کارشناسان داخل شهرداری و از اساتیدی که در این زمینه اقداماتی انجام داده بودند، دعوت و فرآیندی تعریف شد که ماحصل آن برگزاری نشست های تخصصی آینده پژوهی در شهرداری بود، گفت: مردادماه امسال اولین نشست تخصصی آینده پژوهی در دو سطح عمومی و تخصصی از سوی شهرداری اصفهان برگزار شد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان بیان کرد: هدف از برگزاری نشست نخست طرح موضوع بود تا مسئله آینده پژوهی مطرح شده و در ادامه هدف این بود که موضوع بتواند در فرآیندهای کاری شهرداری دخیل شود. معاونت برنامه ریزی شهرداری که اتاق فکر شهرداری به شمار می رود، بهترین محلی است که می تواند این کار را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه برقراری پیوند بین آینده پژوهی و حوزه برنامه ریزی نخسین گام عملی در این راستا است، اظهار کرد: در حوزه برنامه ریزی زمینه های موضوعی در برنامه اصفهان 1400، اصفهان 1405 و طرح جامع شهر اصفهان در بخش های اقتصادی، فرهنگی، کالبدی، اجتماعی و .... مشخص شده است.
تدوین سند آینده نگاری شهر اصفهان
صادقیان با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه های آینده پژوهی، مطالعات و پژوهش است برای همین منظور در حوزه تدوین سند آینده نگاری فعال شدیم که جلساتی هم با کارشناسان دانشگاه های هنر، صنعتی و اصفهان داشته ایم، گفت: موضوعات مهم می تواند در قالب سند آینده نگاری شهر اصفهان تجمیع و تدوین شود تا از موازی کاری جلوگیری و ورودی منسجم و یکپارچه به فرآیند برنامه ریزی ارائه دهد.
وی ادامه داد: آینده پژوهی فرآیندی دینامیک و پویا است و طی زمان موضوعاتی به آن اضافه می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری نشست های این چنینی ترسیم آینده شهر اصفهان و استفاده از ظرفیت پژوهشگرانی است که در این حوزه کار کرده و در این نشست ها آن را ارائه می کنند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به فاصله ای که ما با دنیا در حوزه آینده پژوهی داریم، زمینه های آموزش را برای مدیران شهری و کارشناسان با برگزاری نشست های آینده پژوهی فراهم می کنیم، گفت: نشست نخست آینده پژوهی فتح باب برای برگزاری نشست های آتی بود، از همین با تشکیل کارگروه قدم های اول در این حوزه برداشته شد، این فرآیند به مرور بالغ تر می شود تا خروجی این نشست ها در برنامه های اجرایی مورد استفاده قرار گیرد.
صادقیان تاکید کرد: این نشست ها می تواند در تنظیم سند آینده نگاری هم موثر باشد و نگاه به آینده را در شهر اصفهان و برای مدیران شهری و همه افرادی که در این شهر به نحوی می توانند تاثیرگذار باشند، پررنگ و همه را نسبت به آینده حساس کنیم.
وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به عنوان متولی کلانشهر اصفهان بدون نگاه به آینده امکان برنامه ریزی و اجرا ندارد، افزود: تلاش ما این است در چنین نشست هایی همه زمینه های مورد نیاز را برای استفاده از متخصصان، متولیان آینده پژوهی، پژوهشگران و کارشناسان مدیریت شهری فراهم کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان بیان کرد: نشست های آینده پژوهی جهت موضوعات آینده پژوهی را تعریف می کند، به طور مثال نشست دوم که پنجشنبه هفته جاری برگزار می شود، خروجی نگاهی است که از نشست اول به دست آمد. در اقدامات این چنینی نیازها به مرور خود را نشان می دهد و بعد به آن می پردازیم.
فرار سرمایه های انسانی ناشی از عدم ترسیم صحیح آینده است
وی افزود: باید از همه پتانسیل های موجود در حوزه مالی و انسانی در شهرداری استفاده کنیم تا ترسیم آینده برای مدیران شهری و نیز مردم ملموس باشد چراکه با دیدن بهتر آینده می توان برای زندگی بهتر تصمیم گیری کرد.
صادقیان تاکید کرد: یکی از دلایل رفتن سرمایه های انسانی، این است که نتوانسته ایم آینده روشنی را ترسیم کنیم. البته در این مسیر نه باید مردم را با آینده فریب داد و نه با تاریک جلوه دادن، آنها را به انحراف بکشانیم.
وی با اشاره به اینکه به طور مثال بسیاری از مردم به دلیل وجود رودخانه زاینده رود، جذب این شهر شده و کسب و کار خود را فعال کرده اند، اظهار کرد: اکنون با خشک شدن زاینده رود، این گروه مردد شده و سرمایه های خود را از شهر خارج کرده اند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: یکی از مواردی که در آینده می توان در فرآیند آینده پژوهی به آن پرداخت، تاثیر رودخانه زاینده رود بر آینده اصفهان با شرایط فعلی است، تا افرادی که قصد دارند با توجه به وجود رودخانه زاینده رود، اصفهان را برای کار و زندگی انتخاب کنند، بدانند باید چه کنند.
وی با بیان اینکه قدم دومی که در حوزه نشست های آینده پژوهی برداشته ایم، اطلاع رسانی برای حضور عموم و افراد موثر در حوزه علم و فناوری در کنار متخصصان و مدیران شهری است، گفت: مردم باید در مورد مفهوم آینده پژوهی مطلع باشند تا نسبت به آن تصمیم گیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار